• یکشنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۹
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403072921951
  • منبع : نمایندگی فارس

مدیرکل میراث فرهنگی فارس:

کارشناسان میراث فرهنگی در حال بررسی عبور مترو در نزدیکی حافظیه هستند

کارشناسان میراث فرهنگی در حال بررسی عبور مترو در نزدیکی حافظیه هستند

ایسنا/فارس مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در پاسخ به این دغدغه دوستداران میراث فرهنگی مبنی بر اینکه می‌گویند یکی از تونل‌های دوگانه مترو شیراز از آرامگاه حافظ عبور کرده و تونل دوم همچنان در حال حفر است، مواردی را بیان کرد که در این گزارش می‌خوانیم.

بحث احداث خط ۲ مترو که از نزدیکی مجموعه فرهنگی تاریخی حافظیه عبور می‌کند، این روزها تبدیل به یکی از چالش‌های جدی حوزه میراث فرهنگی شده است و این مسئله که مبادا فعالیت این خط، باعث ایجاد آثار مخرب بر روی این مجموعه تاریخی شود، دوستداران میراث فرهنگی را نگران کرده است.

پیش از این اخبار و گزارشات و مصاحبه‌های مختلفی از مسئولان میراث فرهنگی و همچنین مدیریت شهری شیراز در این رابطه بر روی خروجی ایسنا قرار گرفت که همگی خبر از توقف کار حفاری تونل خط ۲ مترو شیراز در نزدیکی آرامگاه حافظ داده بودند.

حتی در روز شنبه هفته گذشته نیز گروهی از پژوهشگاه میراث فرهنگی و کارشناسان وزارت میراث فرهنگی از این تونل بازدید به عمل آوردند و دستور توقف این کار به صورت رسمی اعلام شده بود. با این حال مطلبی در فضای مجازی مبنی بر اینکه وزارت میراث فرهنگی از توقف احداث خط دوم مترو شیراز خبر داد، منتشر شده است اما فعالان میراث فرهنگی می‌گویند یکی از تونل‌های دوگانه مترو شیراز از آرامگاه حافظ عبور کرده و تونل دوم همچنان در حال حفر است.

برای گرفتن این پاسخ ابتدا به سراغ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس رفتیم.

محمد ثابت اقلیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در پاسخ به این سوال گفت: از لحاظ میراث فرهنگی این پروژه متوقف است و پژوهشگاه میراث فرهنگی و معاونت میراث فرهنگی کشور در حال بررسی موضوع هستند قرار بر این شده است که شهرداری طرح خط ۲ مترو را به همکاران ما  ارائه دهند تا این طرح‌ها به صورت تخصصی بررسی شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا اخیراً از وضعیت تونل این خط مترو بازدید داشته‌اید، افزود: بله بازدید داشتیم و اکنون هم بررسی‌های کارشناسی در حال انجام است و هر آنچه تصمیم کارشناسی باشد، مبنای عمل قرار خواهد گرفت.

ثابت اقلیدی در پاسخ به اینکه چند روز پیش رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی اعلام کرده بود که نتایج این بازدیدها و بررسی‌ها از تونل خط ۲ مترو اعلام شده است، آیا شما در جریان این نتایج هستید، گفت: خیر، هنوز چیزی به اداره کل میراث فرهنگی فارس اعلام نشده است.

به گزارش ایسنا، پیگیری‌های خبرنگار ایسنا برای اخذ پاسخ مسئولان مدیریت شهری شیراز در این خصوص همچنان ادامه دارد اما هر چه هست امیدواریم که به دغدغه عموم مردم در حفظ آثار تاریخی و میراثی توجه ویژه شود.

درست است که عبور خطوط مترو از کنار حافظیه باعث می‌شود که رفت و آمد به این منطقه گردشگری ناب که هرساله در ایام نوروز در صدر آمار بازدیدکنندگان نوروزی در سطح کشور قرار می‌گیرد، تسهیل شود و به رونق گردشگری در این منطقه کمک می‌کند، اما باید دغدغه حفظ آثار میراثی هم مدنظر داشت چرا که یکی از اصول هویتی هر تمدنی، به وجود چنین آثاری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha