• یکشنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۰
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403072921934
  • خبرنگار : 50552

/گزارش/

طلاهایی که می‌روند تا عاقبت‌بخیر شوند/ مثل خدیجه باشیم

طلاهایی که می‌روند تا عاقبت‌بخیر شوند/ مثل خدیجه باشیم

ایسنا/قزوین «مثل خدیجه باشیم»! این تیتری است که این روزها زیاد در فضای مجازی می‌بینیم. این نهضت به پیشگامی بانوان به راه افتاده و خانم‌ها در پی فرمان ولی‌فقیه اقدام به اهدای طلای خود جهت کمک به مردم مظلوم و مقتدر لبنان و فلسطین کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، مشغول گشت‌وگذار در فضای مجازی بودم که چشمم به یک پست جالب با این تیتر خورد؛ «مثل خدیجه باشیم»! این تیتر جذاب مرا به خواندن ادامه مطلب ترغیب کرد، نوشته بود: «اهدای طلا جهت کمک به مردم لبنان و جبهه مقاومت»؛ برایم عجیب بود. یاد فرمایش مقام معظم رهبری افتادم که در هفتم مهر سال جاری و در پی حوادث اخیر لبنان در پیامی فرمودند «بر همه مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند».

خودم یک خانم هستم و می‌دانم که خانم‌ها به طلاهایشان چقدر دلبسته و وابسته‌اند و به این راحتی حاضر نیستند از طلایشان دل بکنند. پیگیر ماجرا شدم و به یکی از مواکب قزوین به نام موکب «الی‌الحبیب» رسیدم. سمانه علی‌محمدی، مسئول امور بانوان این موکب در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: در پی فرمان مقام معظم رهبری، پویشی تحت عنوان مثل خدیجه باشیم از حدود ۲۰ روز قبل در موکب ما آغاز شده است، تا امروز استقبال بانوان قزوینی از این پویش خوب بوده است، بسیاری از هیئت‌های دیگر هم این نهضت را راه‌اندازی کرده‌اند و بانوان مانند همیشه پای‌ کار هستند.

وی ادامه می‌دهد: نکته جالب توجه این است که بانوان اهداکننده طلا اغلب با فرزندانشان جهت اهدای طلا حضور پیدا می‌کنند، به این دلیل که اعتقاد دارند لازم است فرزندانشان هم این صحنه‌ها را ببینند و یاد بگیرند پای‌کار فرمان ولی‌فقیه باشند.

علی‌محمدی تصریح می‌کند: یکی از بانوان اهداکننده طلا حرف قشنگی زدند و گفتند ما طلاهایمان را برای روز مبادا خریداری و سرمایه‌گذاری کرده بودیم، چه روزی مباداتر از امروز که بخواهیم از این سرمایه‌ها استفاده کنیم؟

وی بیان می‌کند: یکی از بانوانی که انگشترش را آورد و اهدا کرد، بانوی بیماری بود که ماهیانه چندین میلیون تومان برای درمانش هزینه می‌کند و یک پسر جوان دم بخت هم دارد، وضع مالی‌شان هم متوسط است، اما انگشترش را جهت کمک به جبهه مقاومت اهدا کرد و گفت وظیفه همه ماست که فرمانبر ولایت باشیم، دشمن همه مسلمانان و مستضعفان جهان واحد است و محور مقاومت خط مقدم همه ماست.

مثل خدیجه باشیم

برایم خیلی عجیب و باورنکردنی بود که چطور می‌شود یک نفر خودش بیماری سخت با هزینه‌های درمان سنگین داشته باشد، اما دلش برای مردم مظلوم یک کشور دیگر که حتی تاکنون آن‌ها را ندیده، بتپد و بتواند از دارایی‌های باارزش خود به امید پیروزی آن‌ها بگذرد؟ این‌ها مثل یک خواب و رؤیاست. اینکه این درک بالا در بانوان ما باشد که بدانند جبهه مقاومت خط مقدم ماست و از اموال خود در این راه مایه بگذارند، بسیار ارزشمند و قابل ستایش است.

تصمیم گرفتم به سراغ مسئول موکب الی‌الحبیب بروم تا ببینم تاکنون موفق به دریافت چه میزان طلا از بانوان قزوینی شده‌اند؟ مهدی گرامی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: استقبال بانوان قزوینی از این نهضت خوب بوده و موکب ما تاکنون موفق به دریافت بیش از ۴۰ گرم طلا از بانوان شده است.

وی ادامه می‌دهد: اغلب بانوانی که جهت اهدای طلا به ما مراجعه می‌کنند از قشر متوسط یا حتی ضعیف جامعه هستند، برخی از آن‌ها زمانی که برای تحویل طلا می‌آیند می‌گویند این قطعه طلا سرمایه کل زندگی ماست و این نشان از اعتقاد عمیق آن‌ها به فرمان ولی فقیه دارد.

گرامی ادامه می‌دهد: این عزیزان همه دارایی خود را برای جبهه مقاومت اهدا می‌کنند، مانند حضرت خدیجه(س) که در صدر اسلام همه دارایی‌های خود را به میدان آورد، امروز نیز به فرمان ولی‌فقیه هر کس هر چه در توان دارد را باید به میدان جهاد بیاورد تا دین خود را به محور مقاومت ادا کند.

وی بیان می‌کند: شاید برخی بخواهند موضوع کمک به جبهه مقاومت را با بحث مواسات مقایسه کنند، اما باید بدانیم مشارکت در مواسات مستحب بود، اما بحث کمک به جبهه مقاومت فریضه‌ای واجب است و نباید در آن سهل‌انگاری کرد، در صدر اسلام حضرت خدیجه(س) تمام دارایی‌های خود را برای زنده نگه داشتن اسلام به پای پیامبر(ص) ریخت، اکنون هم بوی ظهور به مشام می‌رسد، امروز افراد با توان‌ها و افکار مختلف وارد این نهضت شده‌اند که به مردم لبنان بگویند شما تنها نیستید و ما هم در کنار شما رسالت خود را انجام می‌دهیم.

عیدی‌هایی که عاقبت‌بخیر شدند

مسئول موکب الی‌الحبیب در رابطه با ماجرای یکی از مشارکت‌کنندگان در این نهضت می‌گوید: یکی از اهداکنندگان طلا می‌گفت همه بچه‌ها عید را به‌خاطر عیدی‌هایش دوست دارند، دختر من هم از قبل عید ذوق داشت عید شود، هر کس به او عیدی می‌داد کلی تعارف می‌کرد و می‌گفت «دست شما درد نکنه، ما دیگه بزرگ شدیم»، اما ته دلش خیلی خوشحال می‌شد، فقط باید پدر و مادر باشی تا این خوشحالی را بفهمی، دخترم دائم پول‌هایش را می‌شمرد تا مبادا کم شده باشند، حتی بعد از عید حاضر نشد عیدی‌هایش را بدهد تا به‌صورت امانت برایش نگه دارم.

وی ادامه می‌دهد: این اهداکننده می‌گفت پیش از این به دخترم یاد داده بودم اگر با پول‌های پس‌اندازش سکه پارسیان بخرد خیلی به نفعش است و ضرر نمی‌کند، در نهایت او با عیدی‌هایش موفق به خرید یک سکه ۶۰۰ سوتی شد، انگار این سکه او را به تمام آرزوهایش رسانده بود، هر روز از من می‌پرسید «امروز طلا چنده؟ چقدر گرون شده؟ چقدر سود کردم؟»

گرامی اظهار می‌کند: این اهداکننده می‌گفت دخترم وقتی شنید در لبنان جنگ است و این آوارگان مظلوم پناهی ندارند، سکه‌اش را به من داد و گفت «بابا اینو ببر برای کمک به مردم لبنان هدیه کن»، به‌عنوان یک پدر وقتی رفتم سکه را تحویل بدهم خیلی برایم سخت بود که بخواهم سکه پر از خاطرات خوش و ذوق‌کردن‌های دخترم را اهدا کنم، اما در زندگی‌ام هیچ‌ حسی به شیرینی این سختی نبود.

خون شهدا، مستضعفان جهان را متحد کرده است

من خودم مادرم، دختر دارم و خوب می‌دانم بچه‌ها چقدر به عیدی‌هایشان دلخوش و وابسته‌اند. بغض می‌کنم و به حال چنین پدر و مادری غبطه می‌خورم که توانسته‌اند چنین فرزندی را تربیت کنند که از شیرین‌ترین دارایی‌اش برای رفع دلهره کودکان مظلوم و بی‌پناه لبنان و غزه دل بکند. یاد آیه ۹۶ سوره نحل می‌افتم که خداوند فرموده آنچه نزد خود نگه می‌دارید فانی و تمام‌شدنی است و آنچه برای خدا خرج می‌کنید پایدار و ماندگار است.

تصمیم می‌گیرم به سراغ زهرا خلیلی، یکی از فعالان فضای مجازی بروم تا نظر او را راجع به این نهضت جویا شوم. وی در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: در این ایام شاهدیم بسیاری از بانوان در اقصی‌نقاط کشور طلاهای خود را جهت حمایت از جبهه مقاومت اهدا می‌کنند و هر کس تلاش می‌کند به نوبه خود سهمی در این جهاد داشته باشد، این نهضت از فتوای مقام معظم رهبری آغاز شد که در پیامشان فرمودند «بر همه مسلمانان فرض است»؛ فرض در لغت واجبی است که اگر به آن نپردازیم قضا می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: این روزها شاهدیم در کنار نهضت اهدای طلا، خیلی از خانم‌ها دور هم جمع می‌شوند و برای مردم لبنان و فلسطین شال، کلاه و دستکش می‌بافند و یا بازارچه‌های خیریه‌ای راه‌اندازی می‌کنند و عواید آن را به این مردم مظلوم اهدا می‌کنند، این همان حال و هوایی است که در ایام دفاع مقدس هم شاهد آن بودیم.

خلیلی اظهار می‌کند: پیش از این مادران ما همواره از ایام دفاع مقدس و کمک‌های پشت جبهه بانوان برایمان تعریف می‌کردند و این فضا خیلی برای ما جذاب و دلنشین بود، امروز ما همان حال و هوا را در میان بانوان می‌بینیم.

وی بیان می‌کند: این دشمن مشترک، همه ما را همدل و متحد کرده و این اتحاد بسیار ارزشمند است، این اتحاد از جوشش و برکت خون شهدایی نظیر سید حسن نصرالله و دیگر شهدای مقاومت است، ان‌شاءالله بتوانیم این وحدت را با همین قدرت و قوت ادامه دهیم و پرچم مقاومت را به دست امام زمان(عج) برسانیم.

هنگام جمع‌آوری طلا، آماده فحش خوردن بودم

به سراغ یکی از هیئت‌های مادر و کودک در قزوین می‌روم. همان هیئتی که روزهای سه‌شنبه برای مادران گعده‌های تمرین زندگی جمعی و دوره‌های آموزشی و معرفتی همراه با فعالیت‌های فرهنگی برگزار می‌کند و برای فرزندان آنان هم برنامه‌های جذاب و متنوعی دارد و همواره در امور خیر پیشتاز است. زهرا مشاط، مسئول هیئت مهد یاران در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: سه هفته است که نهضت اهدای طلا در هیئت ما آغاز شده است، با این هدف که به فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر فرض بودن جمع‌آوری همه امکانات برای کمک به جبهه مقاومت لبیک بگوییم.

وی در ادامه راجع به استقبال بانوان قزوینی از این نهضت ادامه می‌دهد: در جلسه اول بیش از ۴۰ میلیون طلا و بیش از ۱۰ میلیون وجه نقد توسط بانوان اهدا شد، در جلسه دوم بیش از ۱۶۸ میلیون طلا و مقداری وجه نقد و در جلسه سوم نیز بیش از ۳۸ گرم طلا اهدا شد.

مشاط در خصوص حال و هوای بانوان اهداکننده خاطرنشان می‌کند: برخی بانوان نه با یک قطعه طلا، بلکه با یک کیسه کوچک طلا می‌آیند، یعنی این طور است که با تک‌تک اعضای خانواده و اقوامشان هم تماس گرفته‌اند و اهمیت ماجرا را برای آن‌ها توضیح داده‌اند و آنان را نیز برای حمایت از جبهه مقاومت توجیه کرده‌اند، یعنی این دغدغه را دارند که به هر طریق ممکن به فرمان ولی‌فقیه عمل کنند.

وی ادامه می‌دهد: ما در هیئتمان در کنار جمع‌آوری کمک‌های مالی، مباحث یهودشناسی را برای بانوان مطرح می‌کنیم تا خانم‌های هیئت بتوانند دیگران را هم نسبت به این دشمن مشترک توجیه کنند تا همه دغدغه کمک به محور مقاومت را داشته باشند.

مشاط تأکید می‌کند: یکی از خانم‌های اهداکننده طلا می‌گفت بنده با تردید با یکی از خانم‌های فامیل برای کمک گرفتن تماس گرفتم. حتی خودم را برای فحش خوردن آماده کرده بودم، چون می‌دانستم او اهل این حرف‌ها نیست، اما با کمال تعجب دیدم او در پاسخ به من گفت وظیفه همه ماست که به مردم مظلوم لبنان و فلسطین کمک کنیم.

فعالان رسانه‌ای از نهضت اهدای طلا جا نماندند

در حال و هوای این نهضت جذاب بودم و در فضای مجازی گشت‌وگذار می‌کردم که چشمم به استوری یکی از فعالان رسانه‌ای خورد که گوشواره‌هایش را به این نهضت تقدیم کرده بود. سراغ این بانوی فعال رسانه‌ای رفتم تا هدفش را از مشارکت در این نهضت جویا شوم. رقیه ملاحسنی در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: سال‌هاست شاهد مظلومیت مردم فلسطین هستیم و بسیار ناراحتیم که دنیا در مقابل این حجم از ظلم و کشتار بی‌رحمانه سکوت کرده است. از سال گذشته تاکنون شدت حملات و فجایع انسانی در غزه به‌شدت افزایش یافته و رژیم خونخوار صهیونیستی به‌دنبال این است که با کشتار بی‌رحمانه زنان و کودکان به اهداف شوم خود برسد.

وی ادامه می‌دهد: این خون‌های به ناحق ریخته شده، باعث شده صدای مظلومیت مردم فلسطین در جهان شنیده شود. با تعرض آشکار رژیم صهیونیستی به کشور لبنان این موضوع وارد مرحله جدیدی شده و باعث شد طبق حکمی که مقام معظم رهبری داده‌اند هر کس به هر شیوه و توانی که دارد به کمک حزب‌الله بیاید، خوشبختانه شاهدیم بانوان در این فضا پرچمدار بوده‌اند، در این راستا ما هم بر خودمان فرض دانستیم یک گام هر چند کوچک برداریم.

ملاحسنی خاطرنشان می‌کند: الحمدالله در این فضا شاهد اتفاقات خیلی خوبی بودیم، مردم در اقصی‌نقاط جهان نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی موضع گرفته‌اند و فلسطین نقطه وحدت ملل آزاده جهان شده است.

وی بیان می‌کند: بانوان طلاهای خود را برای مواقع اضطراری به‌عنوان سرمایه پس‌انداز می‌کنند، امروز شاهدیم بسیاری از بانوان این سرزمین با اهدای طلا به کمک محور مقاومت شتافته‌اند، این موضوع نشان‌دهنده آن است که خانم‌ها به اهمیت مسئله مقاومت واقفند و با اهدای باارزش‌ترین سرمایه‌های خود به این جریان کمک می‌کنند.

این فعال رسانه‌ای تصریح می‌کند: تمام مردم آزاده ایران و جهان تلاش می‌کنند کمکی به این جریان کنند و اکنون رژیم صهیونیستی تنهاتر از همیشه است و هر چه در این مرداب دست و پا می‌زند و تلاش می‌کند تا با کشتار مردم مظلوم و بی‌پناه خودش را نجات دهد، راه به جایی نمی‌برد و بیشتر در این مرداب فرو می‌رود، ان‌شاالله در آینده‌ای نزدیک شاهد غرق شدن رژیم صهیونیستی در این مرداب خواهیم بود.

وی اظهار می‌کند: بنده خیلی دوست داشتم نامم در سیل کمک‌های مردمی به‌عنوان قطره‌ای کوچک نوشته شود و یک حسنه ماندگار برایم باشد، زیرا تک‌تک این کمک‌ها مانند قطعات یک پازل هستند که دانه به دانه در کنار هم قرار می‌گیرند تا این پازل تکمیل شود.

به گزارش ایسنا، در ایام منتهی به انقلاب اسلامی، در ایام دفاع مقدس، در ایام دفاع از حرم، در ایام کرونا، در ایام مواسات و اکنون نیز در بحبوحه جنگ در غزه و لبنان، بانوان همواره دوشادوش همسران خود در جهاد مشارکت داشته‌اند و به هر شکلی که توانسته‌اند با تشویق همسران خود، پخت نان، بافت انواع بافتنی‌ها، طبخ انواع ترشی و مربا، دوخت ماسک و اکنون نیز با اهدای سرمایه‌های خود به یاری مدافعان و رزمندگان شتافته‌اند تا ثابت کنند آن‌ها نیز مانند حضرت خدیجه(س) با دل و جان پای ایمان و اعتقادات خود ایستاده‌اند. جهاد مرد و زن نمی‌شناسد، بیایید ثابت کنیم همه ما جهادگریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha