• یکشنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۳
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403072921846
  • خبرنگار : 71402

کره‌شمالی تیم ناظر بر تحریم‌ها به رهبری آمریکا را «غیرقانونی» خواند

کره‌شمالی تیم ناظر بر تحریم‌ها به رهبری آمریکا را «غیرقانونی» خواند
وزیر خارجه کره‌شمالی

رسانه‌ دولتی کره‌شمالی امروز (یکشنبه) گزارش داد، وزیر امور خارجه کره‌شمالی گفت که تیم نظارت بر تحریم‌های چندجانبه جدید به رهبری ایالات متحده «کاملا غیرقانونی و غیرمشروع» است.

به گزارش ایسنا، ایالات متحده، کره‌جنوبی و ژاپن روز چهارشنبه از راه‌اندازی یک تیم چند ملیتی جدید برای نظارت بر اجرای تحریم‌ها علیه کره‌شمالی خبر دادند و این تحولات پس از آن رخ داد که روسیه و چین به فعالیت‌های نظارتی از سوی سازمان ملل اعتراض کرده و مخالفت خودشان را با آن ابراز کردند.

این تیم پس از آن معرفی شد که روسیه در ماه مارس تمدید سالانه هیات کارشناسان سازمان ملل را که در ۱۵ سال گذشته بر اجرای تحریم‌ها با هدف محدود کردن برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی نظارت داشتند، رد کرد. چین، متحد اصلی و شریک اقتصادی کره‌شمالی هم رای ممتنع داد.

تنش‌ها در شبه‌جزیره کره در سال‌های اخیر در پی تحرکات آمریکا و واکنش کره‌شمالی به آن از طریق توسعه مجموعه‌ای از موشک‌های بالستیک و زرادخانه هسته‌ای شدت گرفته و غرب مجموعه‌ای از تحریم‌های بین‌المللی را علیه آن اعمال کرده است. در همین حین، روابط نظامی نزدیک کره‌شمالی با روسیه تشدید شده است. از طرف دیگر واشنگتن همکاری امنیتی خود را با متحدان کلیدی منطقه‌ای کره‌جنوبی و ژاپن تقویت کرده است.

براساس بیانیه رسانه دولتی کره‌شمالی موسوم به کی‌سی‌ان‌ای، «چوئه سون هوی» وزیر امور خارجه کره‌شمالی گفت: «نیروهای درگیر در کارزار بدنام کردن کره‌شمالی باید بهای گزافی برای آن بپردازند.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، چوئه از این تیم که هشت کشور دیگر به آن ملحق خواهند شد، انتقاد کرد و آن را رفتار نادرست واشنگتن و نقض نظم بین‌المللی و «نقض آشکار» حاکمیت کره‌شمالی دانست.

در همین حال، رسانه دولتی کره‌شمالی امروز یکشنبه گزارش داد که «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین گفت که مایل است دوستی و همکاری با کره‌شمالی را به سمت «توسعه پایدار و بادوام» هدایت کند و در «حفظ صلح منطقه‌ای و جهانی» مشارکت کند. به گزارش کی‌سی‌ان‌ای، پاسخ شی به پیام «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی به مناسبت سالگرد تاسیس چین بیان شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha