• شنبه / ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۳۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403072821700
  • منبع : سخنگوی وزارت خارجه

رایزنی عراقچی و فیدان؛ مخالفت قاطع ترکیه با ماجراجویی‌های اسرائیل

رایزنی عراقچی و فیدان؛ مخالفت قاطع ترکیه با ماجراجویی‌های اسرائیل

وزیران امور خارجه ایران و ترکیه طی دیدار در استانبول درباره گسترش روابط و همچنین مسائل منطقه رایزنی کردند.

به گزارش ایسنا، «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در سومین اجلاس چارچوب همکاری‌های منطقه‌ای موسوم به گروه ۳+۳ و نیز رایزنی دوجانبه با مقامات ترکیه راجع به روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای به ترکیه سفر کرده است، روز شنبه با «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار عراقچی با تاکید بر اهمیت افزایش همگرایی و مراودات اقتصادی و تجاری میان ترکیه و ایران به عنوان ۲ کشور مهم منطقه و ۲ قدرت موثر جهان اسلام، از آمادگی ایران برای فعال‌کردن شورای عالی همکاری‌های ۲ کشور خبر داد و این گام را تحولی مهم در روند تقویت روزافزون روابط بین ۲ ملت توصیف کرد.

عراقچی حوزه تجارت، اقتصاد، صنعت، کشاورزی، گردشگری، انرژی و همکاری‌های علمی و دانشگاهی را از جمله عرصه‌هایی دانست که امکان توسعه بیش از پیش همکاری‌های ۲ کشور در مورد آن‌ها وجود دارد. وی همچنین بر ضرورت توجه بیشتر به استفاده از ظرفیت استان‌ها و نواحی مرزی ۲ کشور برای افزایش مراودات اقتصادی بین مردمان ۲ کشور میان تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به ادامه جنایات و جنگ‌افروزی رژیم صهیونیستی، بر مسئولیت مشترک کشورهای اسلامی و همه کشورهای منطقه برای توقف نسل‌کشی و تجاوزات در غزه و لبنان و گسترش دامنه تعرضات نظامی و امنیتی رژیم اشغالگر به سایر کشورهای منطقه تاکید کرد. وی همچنین با فاجعه‌بار توصیف کردن شرایط انسانی در غزه و لبنان، خواستار بسیج ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای کمک‌های بشردوستانه به مردم مظلوم و آواره شد.

همبستگی اسلامی و جهانی با مردم در غزه و لبنان

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه نیز بر عزم کشورش برای تقویت روابط بین ۲ همسایه در حوزه‌های مختلف  اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی تاکید کرد و همکاری در زمینه امنیت مرزی و مقابله با تروریسم را از جمله این موارد دانست.

برگزاری منظم کمیسیون مشترک اقتصادی، تداوم رایزنی‌های سیاسی و دیپلماتیک، بزرگداشت سال ۲۰۲۵ به عنوان سال فرهنگی ایران-ترکیه و نیز برگزاری نشست شورای عالی همکاری میان ۲ کشور از جمله موضوعات مورد بررسی بین دو وزیر خارجه در این دیدار بود.

وزیر خارجه ترکیه همچنین با اظهار تاسف و نگرانی شدید از تداوم جنگ و نسل‌کشی رژیم اسرائیل در غزه و لبنان، مخالفت قاطع ترکیه با ماجراجویی‌های رژیم اشغالگر و ضرورت تلاش همه‌جانبه جهت مقابله با تهدید صلح و ثبات منطقه‌ای از ناحیه رژیم صهیونیستی را خاطرنشان کرد و خواستار همبستگی اسلامی و جهانی با مردم مظلوم در غزه و لبنان و ارائه کمک‌های بشردوستانه به آوارگان شد.

رایزنی عراقچی و فیدان؛ مخالفت قاطع ترکیه با ماجراجویی‌های اسرائیل
پیام بقائی در ایکس

تفاهم ایران و ترکیه برای فعال‌تر کردن شورای عالی همکاری‌ها

«اسماعیل بقائی» سخنگوی وزرات امور خارجه ایران نیز در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس به زبان ترکی نوشت که عراقچی و فیدان، «گفت‌گوهای بسیار پرمحتوا و راهگشایی در مورد روابط دوجانبه داشتند. آن‌ها همچنین وضعیت منطقه را با توجه به ادامه قانون شکنی و جنایات رژیم اسرائیل بررسی کردند».

در ادامه این پیام آمده است: ایران و ترکیه مصمم به ادامه تقویت روابط و مراودات در همه حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی هستند. آن‌ها برای فعال‌تر کردن شورای عالی همکاری‌های ۲ کشور تفاهم نمودند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران همچنین خبر داد: طرفین با محکومیت شدید نسل‌کشی و تجاوزات رژیم اسرائیل در غزه و لبنان، خواستار اقدام جدی در سطح منطقه و جهان برای مقابله با جنون اسرائیل در جنگ افروزی و کشتار بی‌گناهان در منطقه و ارسال کمک‌های بشردوستانه به آوارگان در غزه و لبنان شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha