• شنبه / ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403072821178
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

گفت‌وگوی ایسنا با معاون دانشگاه بیرجند؛

امسال چه تعداد دانشجو در دانشگاه بیرجند مشغول به تحصیل می‌شوند؟

امسال چه تعداد دانشجو در دانشگاه بیرجند مشغول به تحصیل می‌شوند؟

ایسنا/خراسان جنوبی معاون آموزشی دانشگاه بیرجند، از جذب و ثبت‌نام حدود دو هزار دانشجو در مقطع کارشناسی از سوی این دانشگاه خبر داد.

سید جواد حسینی واشان، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه چه میزان دانشجو در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه بیرجند درحال تحصیل هستند، گفت: مجموع دانشجویان درحال تحصیل در دانشگاه بیرجند حدود ۱۲ هزار ۱۰۰ نفر است که در مقطع کارشناسی حدود ۸ هزار نفر، در مقطع کارشناسی ارشد حدود ۳۲۰۰ نفر و در مقطع دکتری حدود ۹۰۰ نفر است.

وی با اشاره به میزان جذب دانشجو و ثبت‌نام در مقطع تحصیلات تکمیلی در مقطع کارشناسی، بیان کرد: دانشجویان جدیدالورود در مقطع دکتری حدود ۱۲۰ نفر، در مقطع کارشناسی ارشد حدود ۶۵۰ نفر است، همچنین در مقطع کارشناسی در حال حاضر به دلیل اجرای پروسه ثبت‌نام، پیش‌بینی ما مبنی بر جذب و ثبت‌نام حدود ۲ هزار دانشجو در این مقطع است.

معاون آموزشی دانشگاه بیرجند افزود: امسال چهار رشته در مقطع کارشناسی که شامل رشته‌های مهندسی معماری، بیم‌سنجی، زبان و ادبیات عربی و رشته اقتصاد است با توجه به تدابیر لازم از سوی رئیس دانشگاه بیرجند، به رشته‌های این دانشگاه در مقطع کارشناسی افزوده‌شده‌است.

حسینی واشان در ادامه با بیان اینکه در مقطع کارشناسی ارشد نیز تعدادی رشته‌ در دانشگاه بیرجند برای اولین بار ایجاد شده است، گفت: مهندسی رباتیک، مهندسی‌ساز انرژی، کارآفرینی، مترجمی زبان عربی، حقوق انرژی و حشره‌شناسی از جمله رشته‌هایی است که امسال به مجموعه رشته‌های کارشناسی ارشد در دانشگاه بیرجند افزوده شد.

افزوده شدن ۷ رشته در مقطع دکترا

وی ادامه داد: در مقطع دکتری هفت رشته جدید که شامل آبیاری گرایش زه‌کشی، رشته باغبانی گرایش فیزیولوژی تولید پس از برداشت، رشته گیاه‌پزشکی و بیماری‌های گیاهی، رشته مهندسی عمران گرایش سازه‌ها و همچنین در دانشکده مهندسی رشته‌های مهندسی معدن و رشته منابع آب، مجوزشان اخذ و پذیرش دانشجو داشته‌اند.

وی تاکید کرد: یکسری از رشته‌هایی ارائه و مجوزها اخذ شده است، اما پذیرش آن مربوط به سال ۱۴۰۴ خواهد بود، از جمله زبان و ادبیات عربی، تاریخ اسلام و همچنین رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی که پذیرش و ثبت‌نام آن در سال ۱۴۰۴ خواهد بود.

معاون آموزشی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه تمام تلاش خود را در بحث پروژه‌ها و ایجاد زیرساخت‌های فضای آموزشی کرده است، اظهار کرد: دانشگاه بیرجند به لحاظ فضاسازی و ایجاد فرصت‌ها قدم موثری برداشته است، همچنین در راستای افزایش رشته‌های دانشگاه بیرجند، به همراه آن پذیرش اعضای هیئت علمی زیادی در امسال از سوی این دانشگاه صورت گرفته که موجب جذب حدود ۳۰ نفر عضو هیئت علمی جدید به جمع اساتید این دانشگاه در رشته‌های مختلف شده است.

حسینی واشان با اشاره به تعداد واحدهای فعال دانشگاه بیرجند در دیگر شهرستان‌های استان تصریح کرد: به طور رسمی دانشکده فنی فردوس و دانشکده سرایان که زیر نظر دانشگاه بیرجند است، از جمله واحدهای فعال است که هر ساله پذیرش دانشجو داشته و نسبت به سایر پردیس‌های شهرهای اقماری استان که سنوات اخیر چندان پذیرش دانشجو نداشته، فعال است.

امسال چه تعداد دانشجو در دانشگاه بیرجند مشغول به تحصیل می‌شوند؟

مشکلی برای خوابگاه نداریم

وی افزود: از نظر خوابگاه‌ها نیز دانشگاه هیچگونه مشکلی نداشته و امکان ثبت‌نام و پذیرش تمامی دانشجویان جدیدالورود در خوابگاه‌های دانشگاه وجود دارد.

معاون آموزشی دانشگاه بیرجند با اشاره به مهم‌ترین رسالت دانشگاه‌های کشور، بیان کرد: مهم‌ترین رسالت دانشگاه‌ها تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه که اولین و اصلی‌ترین اولویت آن‌ها است و دانشگاه بیرجند در این راستا قدم‌های موثر و بسیار خوبی برداشته که در حیطه سنوات اخیر بیش از ۳۰ رشته جدید در دانشگاه بیرجند ایجاد شده است، همچنین اقداماتی در زمینه توسعه رشته‌ها و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه اقدامات مهمی و تاثیرگذاری انجام شده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه بیرجند در عرصه‌های آموزشی از جمله کیفیت و ارتقای سطح علمی دانشگاه در ابعاد مختلف آموزشی، گفت: کیفیت و ارتقای سطح علمی برای دانشگاه بیرجند بسیار حائز اهمیت بوده که در این زمینه همواره دانشگاه در این عرصه پیشتاز عمل کرده است و با اقدامات موثر خود در رتبه‌بندی‌ای که در سال ۱۴۰۲ در بین دانشگاه‌های کشور انجام شد، دانشگاه بیرجند در جایگاه بیستم در میان دانشگاه‌های برتر کشور قرار گرفت.

حسینی واشان با اشاره به انجام فعالیت‌های پژوهشی و نوآورانه که یکی دیگر از رسالت‌های اصلی این دانشگاه است، خاطرنشان کرد: در زمینه پژوهش و نوآوری، دانشگاه بیرجند اقدامات بسیار مهم و خوبی از جمله تلاش برای ارتباط بیشتر با صنعت و جذب دانشجویان بورس صنعتی کارشناسی در دانشگاه بیرجند داشته‌ است که در نیمسال جدید با جذب دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی با راستای استادمحوری در موضوعات و رساله‌های دانشجویی و پایان‌نامه‌های دانشجویان ارشد با موضوعات مرتبط با صنعت، صورت گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha