• شنبه / ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403072821030
  • خبرنگار : 71129

زلنسکی تصمیم برای ساخت تسلیحات اتمی را رد کرد

زلنسکی تصمیم برای ساخت تسلیحات اتمی را رد کرد

زلنسکی این مساله را رد کرد که اوکراین به دنبال ساخت تسلیحات هسته‌ای است؛ حرف‌هایی که برخلاف اظهاراتی است که او اخیرا مطرح کرده بود.

به گزارش ایسنا، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در یک نشست خبری مشترک با مارک روته، دبیرکل ناتو در بروکسل در پاسخ به تمایلات احتمالی اوکراین برای داشتن سلاح اتمی کاملا این اظهارات را رد کرد.

به نقل از شبکه خبری راشاتودی، وی افزود: «برخی مواقع ما برای خودمان مشکلاتی ایجاد می‌کنیم! اکنون شما هستید که این مشکلات را ایجاد می‌کنید! ما هرگز درباره اینکه به دنبال ایجاد سلاح هسته‌ای یا چیزی شبیه این هستیم، صحبتی نکرده‌ایم.»

زلنسکی ادامه داد: «به این دلیل است که گفتم ما جایگزینی جز عضویت در ناتو نداریم. این سیگنال من بود، اما ما سلاح هسته‌ای نمی‌خواهیم. لطفا این پیام‌ها را اشتباه نکنید.»

این گفته‌ها بر خلاف اظهاراتی بود که زلنسکی اخیرا مطرح کرد و مدعی شد که اوکراین تنها دو گزینه برای تضمین امنیت خود دارد یا به ناتو ملحق شود یا به سمت هسته‌ای شدن برود.

وی گفته بود: «در جریان صحبت با دونالد ترامپ به او گفتم که راه برون رفت برای ما چیست؟ اینکه اوکراین به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و از خود با این روش دفاع کند یا ما او را به ائتلاف ناتو ملحق کنیم. اما ما هیچ ائتلاف موثری جز ناتو نمی‌شناسیم. کی‌یف انتخاب کرده که عضوی از ناتو باشد.»

کی‌یف مدت‌هاست که مدعی است قبلا یکی از قدرت‌های اتمی بزرگ بوده اما در پی تفاهم نامه ۱۹۹۴ بوداپست زرادخانه هسته‌ای خود را تسلیم کرده است.

این سند شامل ایالات متحده، انگلیس و روسیه بود که در ازای انهدام تسلیحات هسته‌ای، تضمین‌های امنیتی را به کی‌یف گسترش دادند. با این حال، کی‌یف هرگز عملا کنترل تسلیحات هسته‌ای را که باقیمانده زرادخانه شوروی بود، در اختیار نداشت.

زلنسکی پیش از این بارها به مسائل مربوط به تسلیحات هسته‌ای اشاره و آشکارا از تصمیم کی‌یف برای تسلیم زرادخانه‌ها کمی قبل از شروع درگیری با روسیه در فوریه ۲۰۲۲ ابراز تاسف کرده بود. در آن زمان، وی مدعی شده بود که کشوری حق دارد تا تصمیمش را عوض کند و به سمت هسته‌ای شدن برود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha