• شنبه / ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403072821008
  • خبرنگار : 50159

وقتی خانه از پای‌بست تجهیز می‌شود؛

خانه‌تکانی ورزش زنجان با خانه‌های ورزش روستایی

خانه‌تکانی ورزش زنجان با خانه‌های ورزش روستایی
عکس تزئینی است

ایسنا/زنجان هفته تربیت‌بدنی دیگری از راه رسید، هفته‌ای که مسئولان ورزش استان به تبع نام‌گذاری این هفته به تکاپو افتاده و تلاش می‌کنند گام‌های موثرتری برای اعتلای ورزش استان برداشته و یا حداقل اقدامات ناتمام خود را به سرانجام برسانند تا از آمار و ارقام این هفته جا نمانند.

یکی از موضوعات مهمی که تقریباً از یک دهه گذشته در ورزش کشور نمود پیدا کرد، بحث تمرکززدایی ورزش و امکان پرداختن آحاد جامعه به این موضوع، حتی در دورافتاده‌ترین نقاط کشور بود که در همین راستا یکی از رویکردهای وزارت ورزش و جوانان، بحث راه‌اندازی خانه‌های ورزش روستایی بود که این امر تا به امروز به قوت خود باقی بوده و طبق آخرین آمار، نزدیک به ۱۰ هزار باب خانه ورزش روستایی در روستاهای سراسر کشور ایجاد شده است.

زنجان یکی از استان‌هایی است که طبق آمار ارائه شده از سوی متولیان ورزش این منطقه، توانسته است تا به امروز ۳۵۱ خانه ورزش روستایی را در اقصی‌نقاط استان تجهیز کرده و گام بزرگی در راستای پررنگ‌تر کردن ورزش در این مناطق بردارد، هر چند به نظر می‌رسد این تعداد خانه ورزش روستایی با توجه به تعداد روستاهای استان، رقم قابل توجهی نباشد اما نباید فراموش کرد که تجهیز خانه ورزش روستایی باید بر اساس دستورالعمل‌های صادر شده در این زمینه پیش رود.

به زعم کارشناسان حوزه ورزش، دولت تلاش کرده است تا با ایجاد خانه‌های ورزش روستایی، طرحی نو درانداخته و با این اقدام، ضمن ایجاد شادابی در بین روستاییان و ترویج ورزش در این مناطق، گامی موثر در راستای کشف استعدادهای ورزشی در مناطق روستایی بردارد. بی‌تردید اگر گریزی به عملکرد خانه‌های ورزش روستایی در کشور بیندازیم، درمی‌یابیم که این زیرساخت توانسته است تا حدودی از آمار بزه و رفتارهای پرخطر و نیز آسیب‌های اجتماعی در روستاها بکاهد.

فراموش نکنیم که با توسعه تکنولوژی در جوامع، روستاها نیز از تاثیراتی که این تکنولوژی در جوامع شهری ایجاد کرده، بی‌نصیب نمانده و امروز اکثر روستاییان از این ابزار - خواسته یا ناخواسته - استفاده می‌کنند، به همین خاطر روستاییان نیز کم‌کم در مسیر زندگی شهرنشینی قرار گرفته و این تفکر برای ساکنان روستا غالب شده است که بدون ابزار تکنولوژی قادر نیستند به زندگی گذشته خود که مملو از سادگی بود، ادامه دهند.

حال که زندگی شهرنشینی بر جوامع روستایی نیز سایه افکنده، ضروری است تا از بروز آسیب‌هایی که شهرنشینان با آن مواجه هستند، در روستاها جلوگیری شود. آمار پایین مشکلات حرکتی در روستاییان به دلیل سبک زندگی، یکی از موضوعاتی بود که کفه ترازو را در حوزه سلامت به سمت مناطق روستایی سنگین‌تر می‌کرد اما با ورود تکنولوژی به این مناطق، نباید از ذهن دور دانست که روستاییان نیز از این پس در آمار فقز حرکتی شهروندان که هر روز نیز به این آمار افزوده می‌شود، جایی نداشته باشند.

در آغازین روزهای هفته تربیت‌بدنی امسال بود که کاروان تجهیزات ورزشی به ۵۰ روستای استان زنجان اعزام شد. فارغ از ایجاد عدالت برای برخورداری آحاد جامعه از امکانات ورزشی، ترویج ورزش و مهم‌تر از آن، کشف استعدادهای ورزشی در مناطق روستایی، مسئولان استان زنجان را بر آن داشته تا در هفته تربیت‌بدنی امسال نیز اقدام به اعزام کاروان تجهیزات ورزشی به روستاهای دارای خانه ورزش روستایی کنند و این بدان معنی است که ایجاد خانه ورزش با تجهیز آن کار معنی پیدا می‌کند.

بارها در اخبار به تیترهای مشابهی چون تبدیل سالن ورزش روستایی به انبار علوفه برخورده‌ایم، به همین خاطر دولت تلاش کرد تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های مغفول در روستاها، این خلاء را جبران کرده و تفکر ایجاد خانه‌های ورزش روستایی با استفاده از اماکن بلااستفاده کلید خورد، لذا مهم‌ترین موضوع در این خصوص، تجهیز خانه‌های ورزش روستایی بود؛ چرا که قرار نبود برای ایجاد این خانه‌ها، ساخت و سازی در روستاها انجام شود.

استان زنجان تا سال گذشته موفق به تجهیز ۳۰۱ خانه ورزش روستایی شده بود که با تجهیز ۵۰ خانه ورزش روستایی در هفته تربیت‌بدنی امسال، این تعداد به ۳۵۱ خانه ورزش روستایی رسید تا در زمینه در اختیار قرار دادن خدمات ورزشی برای اقشار روستایی، حرفی برای گفتن داشته باشد اما به زعم خود مسئولان ورزش استان، این کار نباید فقط در حرف خلاصه شود، بلکه باید با پیگیری‌های مستمر تلاش شود تا نتایج مطلوبی را به واسطه تجهیز این خانه‌ها شاهد باشیم.

تجهیز خانه‌های ورزش روستایی موضوعی نیست که متولیان ورزش کشور به آن اکتفا کنند؛ چرا که طبق آخرین اظهارنظر جواد بازرگان، مدیرکل ورزش و جوانان استان، فارغ از تجهیز این خانه‌ها باید به دنبال فعال بودن این اماکن بعد از تجهیز و از همه مهم‌تر برگزاری رویدادهای ورزشی در روستاها نیز باشیم؛ چرا که به زعم این مسئول، نیروی جوان و استعدادهای ورزشی بسیاری در روستاهای استان نهفته است که نیازمند توجه، کشف و پرورش هستند و باید به آن‌ها میدان داد.

اگر بخواهیم تعریف جامعی از روستا داشته باشیم، واژه‌ها به ما می‌گویند که روستاها موتورهای تولید و امنیت عذایی کشور بوده و توجه به این مناطق از هر جنبه ضروری است، لذا با توجه به اینکه بسیاری از مشکلات حوزه ورزش کشور به خاطر از پای‌بست ویران بودن مسائل در این حوزه نشأت می‌گیرد، به همین خاطر اگر می‌خواهیم داستان خانه‌های ورزش روستایی به یکی دیگر از مشکلات از پای‌بست ویران تبدیل نشود، باید خانه ‌تکانی ورزش زنجان را از تجهیز این خانه‌ها آغاز کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha