• جمعه / ۲۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۳
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403072720687
  • خبرنگار : 50040

معاون علوم پزشکی گیلان:

بانوان، خودارزیابی سرطان پستان را یاد بگیرند

بانوان، خودارزیابی سرطان پستان را یاد بگیرند

ایسنا/گیلان معاون علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه همه بانوان با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت مورد ارزیابی قرار می گیرند، گفت: توصیه می کنیم که بانوان خودمراقبتی داشته باشند و نحوه خودارزیابی و خودآزمونی پستان را یاد بگیرند و مرتب خودشان را بررسی کنند.

دکتر سید محمود رضوانی امروز، ۲۷ مهرماه در گفت وگو با رسانه ها، یکی از شایع ترین سرطان ها در ایران و گیلان و دنیا را سرطان پستان دانست و اظهار کرد: این بیماری یکسری عوامل خطر دارد که به دو گروه عمده تقسیم می شوند.

وی عوامل خطر گروه اول را غیر قابل مداخله و اجتناب ناپذیر مانند سن بالا، ژنتیک و سابقه خانوادگی دانست که نمی توان هیچ مداخله ای در این خصوص انجام داد و افزود: عوامل خطر گروه دوم قابل مداخله و قابل اصلاح هستند؛ مانند وزن بالا و چاقی که یک عامل خطر قابل مداخله در همه سرطان هاست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان فرزندآوری دیررس و عدم شیردهی به نوزاد را دو عامل مهم در بروز سرطان پستان دانست و تاکید کرد: تغذیه نامناسب و تحرک بدنی ناکافی نیز از جمله عوامل قابل اصلاح در شیوع سرطان پستان هستند.

رضوانی ادامه داد: در مناطقی که با شیوع چاقی مواجه هستیم و جامعه سالمندی داریم و سن ازدواج و فرزندآوری بالاست، احتمال افزایش میزان بروز سرطان پستان نیز مورد انتظار است.

وی گیلان را چاق ترین استان کشور، در عین حال سالمندترین دانست و متذکر شد: متاسفانه سن ازدواج و سن فرزندآوری نیز در گیلان بالاست و تغذیه نوزادان با شیر مادر در این استان وضعیت خیلی مناسبی ندارد.

معاون علوم پزشکی پزشکی گیلان با اشاره به اثرگذاری عوامل خطر در بروز سرطان پستان، افراد فاقد این عوامل را مصون از خطر ابتلا ندانست و عنوان کرد: همه بانوان در سنین بالای ۳۰ سال باید مرتب غربالگری سرطان پستان را انجام دهند که با معاینه بالینی ساده اولیه انجام می شود و در صورت نیاز، ماموگرافی و سونوگرافی انجام می گیرد.

وی با بیان اینکه همه بانوان با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت مورد ارزیابی قرار می گیرند، گفت: توصیه می کنیم که بانوان خودمراقبتی داشته باشند و نحوه خودارزیابی و خودآزمونی پستان را یاد بگیرند و مرتب خودشان را بررسی کنند.

رضوانی ۹ مهر لغایت ۹ آبان را ماه جهانی افزایش آگاهی زنان درباره سرطان های شایع از جمله پستان دانست و خاطرنشان کرد: آمادگی برگزاری دوره های آموزشی را برای بانوان شاغل در ادارات و دستگاه ها و نهادها و سازمان ها داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha