• پنجشنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403072620336
  • خبرنگار : 71935

تلاش کی‌یف برای عضویت در ناتو در دوران ریاست‌جمهوری بایدن

تلاش کی‌یف برای عضویت در ناتو در دوران ریاست‌جمهوری بایدن

سفیر اوکراین در ناتو خواستار عضویت این کشور در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در دوران ریاست‌جمهوری «جو بایدن» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا شد.

به گزارش ایسنا، «ناتالیا گالیبارنکوف» سفیر اوکراین در ناتو اعلام کرد که کی‌یف، خواستار عضویت در ناتو تا پیش از خروج بایدن از کاخ سفید است.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری «رویترز» گفت: «به باور ما، دعوت رسمی از اوکراین برای پیوستن به ناتو، یک پیام سیاسی است که می‌تواند در میراث رئیس‌جمهور کنونی آمریکا قرار گیرد.»

پیشتر، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در «طرح پیروزی» جنجالی خود خواستار پیوستن فوری کشورش به ناتو شده بود. اما، روسیه همواره شرط خود برای توقف جنگ جاری را عدم عضویت اوکراین در ناتو و بی‌طرفی نظامی این کشور اعلام کرده است.

با این وجود، به گفته گالیبارنکوف، عضویت «سریع» اوکراین در ناتو می‌تواند «مانع پیشروی مسکو» شود و حتی دعوت رسمی از اوکراین «می‌تواند پیامی آشکار به مسکو ارسال کند.»

پافشاری مقامات اوکراینی برای عضویت در ناتو درحالی است که ناتو اعلام کرده است که اوکراین در مسیری «غیرقابل بازگشت» برای پیوستن به آن قرار دارد، اما این امر را با گفتن اینکه «زمانی که متحدان توافق کنند و شرایط برآورده شود» اتفاق خواهد افتاد، بیان کرده است.

کشورهای عضو ناتو همواره با عضویت اوکراین در ناتو در «شرایط کنونی» مخالفت کرده و خواستار «پایان جنگ» پیش از پیوستن کی‌یف به این ائتلاف شده‌اند زیرا در صورت ورود اوکراین به ناتو و ادامه یافتن جنگ، کشورهای عضو وادار می‌شوند تا به‌طور مستقیم به جنگ علیه روسیه روی بیاورند.

از طرفی، کشورهای اسلواکی و مجارستان، ۲ کشور عضو ناتو، قبلاً اعلام کرده‌اند که «تحت هر شرایطی» به پذیرش اوکراین در این ائتلاف رای منفی خواهند داد. «رابرت فیکو»، نخست وزیر اسلواکی، استدلال کرده است که این به معنای جنگ آشکار با روسیه است که او با آن مخالف است.

با این وجود به گفته گالیبارنکوف، یکی از دلایل کی‌یف برای پافشاری روی پیوستن به ناتو در دوران ریاست‌جمهوری بایدن، یکی از بزرگترین حامیان اوکراین، هراس مقامات کی‌یف از ابهامات شکل گرفته پیرامون دولت بعدی آمریکا و سیاست‌های آن درباره مسئله اوکراین است.

«کامالا هریس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، خواست خود برای حمایت از اوکراین را نشان داده، اما تاکنون سیاست مشخصی پیرامون آن اعلام نکرده است. «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد جمهوری‌خواهان نیز وعده داده است که ظرف یک روز به درگیری پایان می‌دهد. وعده ترامپ موجب هراس سران اوکراین شده است. زیرا به باور آن‌ها، ترامپ با «قطع» کمک‌های آمریکا به اوکراین، به جنگ پایان خواهد داد.

از طرفی، پیشتر «جولین اسمیت» نماینده دائم واشنگتن در ناتو در پاسخ به درخواست رئیس جمهور اوکراین برای دعوت فوری به این ائتلاف، گفت که پیوستن کی‌یف به ناتو یک موضوع «کوتاه‌مدت» نیست.

اسمیت در یک نشست خبری گفت که بلوک تحت رهبری ایالات متحده قبلاً موضع خود را در مورد الحاق بالقوه کی‌یف «بسیار واضح» اعلام کرده و گفته است که «اوکراین در مسیر غیرقابل بازگشت عضویت قرار دارد و اوکراین تبدیل به یک عضو خواهد شد.»

او اذعان کرد، با این حال، پذیرش آن چیزی نیست که در آینده نزدیک اتفاق بیفتد. ما در حال حاضر در نقطه‌ای نیستیم که ائتلاف در مورد صدور دعوت نامه در کوتاه مدت صحبت کند. اما مانند همیشه، ما به گفتگو با دوستان خود در اوکراین ادامه خواهیم داد تا با آنها در مورد راه‌هایی صحبت کنیم که از طریق آنها می‌توانند به نزدیک شدن به این اتحاد ادامه دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha