• پنجشنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۰
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403072620284
  • خبرنگار : 50294

رئیس دانشگاە کردستان:

رونمایی از سند توسعە اقتصاد دیجیتال کردستان

رونمایی از سند توسعە اقتصاد دیجیتال کردستان

ایسنا/کردستان رئیس دانشگاە کردستان گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور زمینە اقتصاد دیجیتال در استان کردستان را فراهم کنند.

حامد قادرزادە امروز (۲٦مهر) در نشست هم‌اندیشی و هم‌آفرینی نقشە راە توسعە اقتصاد دیجیتال استان کردستان، اظهارکرد: امروز آنچە کە در حال برگزاری است یک امر مهم است کە باید بدون هیچ‌گونە شکی در تثبیت و جا انداختن آن تلاش کنیم، زیرا توسعە لازمە جامعە است و جدایی از آن امکان‌پذیر نیست.

وی عنوان کرد: همانگونە کە گفتە می‌شود انسان سالم کسی است کە شبکە عصبی سالمی داشتە باشد و دورترین نقطە بدن انسان حساس‌ترین عصب را دارد، پس دورترین نقطە هر کشور باید زودترین و سریع‌ترین امکان انتقال دادە را بە مرکز داشتە باشد.

قادرزادە معماری بدن انسان را الگویی برای معماری و مدیریت جامعە دانست و افزود: اگر چە در نظام مقدس جمهوری اسلامی برای رفع محرومیت‌ها در مناطق مرزی قدم‌های بزرگی برداشتە شدە است اما سوال اینجاست کە آیا در مناطق مرزی با همە کمبودهایی کە وجود داشتە می‌توانیم آنچە کە خلق می‌شود را بلافاصلە ثبت کنیم؟

وی ادامە داد: وقتی کە موضوع اقتصاد بە میان می‌آید، اقتصاد یعنی بهینەسازی، ایجاد تعادل و میانە و اساس اقتصاد مبتنی بر دو اصل مسلم بی‌بدیل نیاز نامحدود بشر و محدودیت‌هایی است کە وجود دارد، بنابراین اگر ما فاصلە این دو نیاز را بە حداقل نرسانیم، نمی‌توانیم انتظار داشتە باشیم کە در جامعە تقابل و تضاد حاکمیت پیدا نکند. 

رئیس دانشگاە کردستان تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم فرمودە است کە قسط بە معنای برابری نیست بلکە بە معنای ایجاد تعادل است، همانگونە کە در اقتصاد گفتە می‌شود کە اگر مبادلە برای دو طرف ایجاد منفعت نکند محکوم بە شکست است.

حامد قادرزادە ادامە داد: امروز اگر در مرز یا منطقە یا مکانی ایدەای یا دادەای کە تولید می‌شود بلافاصلە تولد آن ثبت نشود مرگ آن حتمی است.

وی ادامە داد: اگر بە دنبال ایجاد اقتصاد پایدار در جامعە هستیم ضمن استفادە از ابزار مناسب باید آن ابزار را بە فکر تبدیل و آن را در جامعە نهادینە کرد.

وی با تاکید بر اینکە باید در شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور تخریب فعال اتفاق بیفتد، گفت: دانشگاە و مجموعە اجرا  و جامعە بە عنوان ارکان اصلی مدیریت هماهنگ، هم‌افزای و هم فهم باید چنان در کنار هم قرار بگیرند کە کم‌ترین هزینە را برای یکدیگر داشتە باشند.

قادرزادە بیان کرد: امروز دانشگاە مفتخر است کە با دستگاەهای اجرایی و مردم چنان ارتباطی داشتە باشد کە مولودها را سریع شناسایی، ثبت و تا قبل از مرگ بهرە لازم را از آن‌ها می‌گیرد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۷٥۱ روستای دارای سکنە و ۱٥۲ روستای خالی از سکنە در استان کردستان وجود دارد کە باید برای ثبت دادەها در این نقاط از ابزار دیجیتال استفادە شود.

قادرزادە خاطرنشان کرد: امروز اقتصاد دیجیتال مبتنی بر آی.تی و آی.سی.تی باید در جامعە نهادینە شود و در روستاها مراکزی برای جوانان و نوجوان ایجاد شود تا بتوانند بە درستی از ابزار دیجیتال در دنیای امروز بهرەبگیرند.

رئیس دانشگاە کردستان خاطرنشان کرد: امروزە جایگزینی فروشگاەهای زنجیرەای و مال‌ها بە جای مغازەها بە دلیل کاهش اریب اقتصادی در جامعە و ایجاد تعادل و دوری از ضدیت و دشمنی است.

حامد قادرزادە عنوان کرد: رفاە در جامعە زمانی حاکمیت پیدا خواهد کرد کە فاصلە از یک حدی کم‌تر و از یک حدی بیشتر باشد، لذا اقتصاد دیجیتال کمک می‌کند کە دادەها و ایدەها بلافاصلە پردازش و بە دانش تبدیل و مدیریت شود.

رونمایی از سند توسعە اقتصاد دیجیتال استان کردستان

در ادامە این جلسە نیز آزاد حکمت مدیرعامل شرکت مخابرات کردستان از تدوین سند توسعە اقتصادی دیجیتال استان خبر داد و گفت: سند توسعە اقتصاد دیجیتال در استان کردستان تدوین شدە اما توسعە و تقویت آن نیازمند همکاری و کمک شرکت‌های دانش‌بنیان است.

حکمت عنوان کرد: امیدواریم این همایش بە توسعە اقتصادی دیجیتال در استان کردستان کردستان کمک کند.

وی با اشارە بە استفادە روز افزون کسب و کارها از ابزارهای دیجیتال گفت: امروزە قواعد کسب و کار در دنیا تغییر پیدا کردە و بسیاری از کسب و کارها بە صورت مجازی و در بستر دیجیتال فعالیت دارند.

در ادامە این نشست از سند توسعە اقتصاد دیجیتال استان کردستان رونمایی و از فعالان این حوزە تجلیل شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha