• پنجشنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403072620272
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

ابر سازه خشتی در اصفهک طبس اجرا می‌شود

ابر سازه خشتی در اصفهک طبس اجرا می‌شود

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس گفت: ابر سازه خشتی در روستای اصفهک اجرا می‌شود.

محمد عرب، امروز پنجشنبه ۲۶ مهر با اعلام این خبر بیان کرد: با هدف پژوهش و شناخت سازه‌های خشت و گل و برآورد میزان و ظرفیت اجرا و کارآیی این سازه‌ها و اینکه در واقع خاک چقدر می‌تواند نیازهای معماری امروزی را برآورده کند، بزرگترین قوس خشتی با مصالح کاملا ارگانیک و بدون استفاده از مصالح صنعتی (صرفاً خشت و گل) در روستای اصفهک با همکاری پژوهشکده معماری خاک اصفهک موسوم به E. M. C و تعدادی از اهالی و در واقع تلفیق علم و تجربه در حال انجام است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس افزود: این قوس با دهانه ۹ متر و به ارتفاع ۷ متر ساخته می‌شود و در واقع یک سازه صد در صد زیست محیطی و بدون استفاده از هر گونه افزودنی صنعتی است که این پروژه به‌عنوان نماینده کشور عزیزمان ایران در مستند ۱۲۰ دقیقه‌ای معرفی سازه‌های سنتی و بومی به همراه سازه‌های سنتی از فرانسه و اتریش معرفی خواهد شد.

وی گفت: جغرافیای ایران شامل فلات بیابانی مرکزی است که با رشته کوه‌هایی احاطه شده است. با توجه به این نکته که کشور ایران بیشتر توسط خاک، شن، ماسه، سنگ پوشیده شده در معماری ایرانی از خشت و گل یا آجر به نحو فوق‌العاده‌ای استفاده شده است. تکنیک آجرچینی بیشتر ساختمان‌ها، همانند سایر نقاط جهان هستند با این تفاوت که سازه‌های خاص ایرانی در گذشته با هندسه‌های فوق‌العاده زیبا و باورنکردنی ساخته شدند. 

عرب افزود: حرکت عجولانه به‌سمت مدرنیته و استفاده از مصالح غیربومی و همگن با محیط طبیعی، باعث از بین رفتن محیط زیست طبیعی و آسیب دیدن زیستگاه‌ها می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس فعالیت‌های پژوهشی و علمی پژوهشکده و جوانان اصفهک در زمینه مرمت و معماری خشت و گلی را بسیار قوی توصیف کرد و گفت: اصفهک مسیر جهانی شده و ثبت جهانی را آغاز کرده و قدم‌های برداشته شده در این مسیر محکم و استوار است که این نشان از غناری تاریخی و فرهنگی شهرستان طبس است.

وی یادآور شد: بافت تاریخی روستای اصفهک با شماره ۳۱۳۳۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و مشارکت اهالی در مرمت و احیاء بافت تاریخی و احیاء هنرها و مشاغل سنتی و صنایع‌دستی و آداب و رسوم مثال‌زدنی است و در واقع کاری دلی است که باعث شده جوانان بهترین دوران زندگی خود را صرف احیاء فرهنگ و آداب و رسوم و بناها و خانه‌های ابا و اجدادی کنند که نتیجه این اقدام و حمایت‌های همه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی باعث شده تا این روستا را فهرست نهایی ثبت دهکده‌های جهانی گردشگری قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha