• پنجشنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403072620095
  • خبرنگار : 71263

ضرر رقبا از بازگشت نفت لیبی به بازار اروپا

ضرر رقبا از بازگشت نفت لیبی به بازار اروپا

ازسرگیری تولید نفت لیبی پس از پایان بحران سیاسی این کشور، به مازاد عرضه نفت در اروپا منجر شد و فروشندگان رقیب را وادار کرد قیمت خود را کاهش دهند.

به گزارش ایسنا، شرکت ملی نفت لیبی، در سوم اکتبر پس از آن که رئیس جدید بانک مرکزی لیبی منصوب شد، از سرگیری تولید نفت را اعلام کرد. تولید لیبی در ۱۳ اکتبر، به حدود ۱.۳ میلیون بشکه در روز رسید که نزدیک به سطح پیش از بحران سیاسی بود.

به گفته تحلیلگران و معامله‌گران، افزایش تولید لیبی با تعمیرات در پالایشگاه‌های اروپایی مصادف شد. چندین پالایشگاه در مدیترانه و شمال غرب اروپا، به صورت کامل یا جزئی تعطیل شده اند. این وضعیت، قیمت گریدهای نفتی رقیب را ضعیف کرد.

طبق داده‌های شرکت مالی LSEG، نرخ پریمیوم نفت «آذری لایت» جمهوری آذربایجان نسبت به نفت برنت، به یک دلار و ۵۵ سنت کاهش یافت که پایین‌ترین حد از آوریل بود.

سوفیا پریبلودناجا، تحلیلگر شرکت مشاوره FGE Energy اظهار کرد: اختلاف قیمت گریدهای نفتی مهم مدیترانه‌ای نظیر سی پی سی بِلِند، ساهاران و اس سیدار لیبی، در ۱۱ ماه اول اکتبر کمتر شد. عرضه میدان کاشاگان که تعمیراتش در ۱۰ نوامبر خاتمه مییابد، فشار نزولی بر قیمت گریدهای نفتی مدیترانه‌ای را تشدید خواهد کرد.

یک معامله گر گفت: قیمت نفت «وست افریکن» که جایگزین نفت لیبی است هم ضعیف‌تر شد. طبق آمار LSEG، نفت «بانی لایت» نیجریه، هفته گذشته با نرخ یک دلار در هر بشکه بالاتر از نفت برنت بسته شد و به پایین‌ترین نرخ از دسامبر سال ۲۰۲۳ رسید.

بحران بانک مرکزی لیبی، در پایان اوت آغاز شد و به تعطیلی چندین میدان و بندر نفتی منتهی شد. طبق داده‌های شرکت کپلر، صادرات نفت لیبی در سپتامبر، به حدود ۵۵۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت که پایین‌ترین میزان در چهار سال گذشته و نصف میانگین صادرات در ماه‌های ژوئیه و اوت بود. صادرات اکتبر تاکنون به بیش از ۶۰۰ هزار بشکه در روز بهبود یافته و انتظار می‌رود رشد بیشتری هم پیدا کند.

پالایشگاه‌ها با فرض اینکه اختلال عرضه لیبی طولانی خواهد بود، توافق‌های لازم را برای تامین از منابع جایگزین انجام داده اند.

یک معامله گر گفت: پالایشگاه‌ها در اروپا همچنان محموله های نفت لیبی را خریداری خواهند کرد اما در موقعیت مناسب برای درخواست تخفیف سنگین قرار دارند.

بر اساس گزارش رویترز، ایتالیا، بزرگترین خریدار نفت لیبی است و یک سوم از صادرات این عضو اوپک را در سال ۲۰۲۳ دریافت کرد و پس از آن، اسپانیا، فرانسه، آمریکا و یونان قرار می‌گیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha