• پنجشنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403072620074
  • خبرنگار : 71956

یک کارشناس بازار سرمایه:

نیازمند یک محدوده حداقلی برای سرمایه‌گذاری صندوق‌های درآمد ثابت هستیم

نیازمند یک محدوده حداقلی برای سرمایه‌گذاری صندوق‌های درآمد ثابت هستیم

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مزیت‌های مصوبه اخیر سازمان بورس در رابطه با افزایش سقف سرمایه‌گذاری صندوق‌های با درآمد ثابت از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد گفت: پیشنهاد می‌شود به عنوان یک متمم دیگر یک محدوده حداقلی را برای خرید و سرمایه‌گذاری صندوق‌های با درآمد ثابت در نظر گرفته شود.

به گزارش ایسنا، اخیرا سازمان بورس طی مصوبه‌ای، سقف سرمایه‌گذاری صندوق‌های با درآمد ثابت در گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی را از ۴۰ درصد به حداکثر  ۳۵ درصد از کل دارایی صندوق‌ها کاهش داد.

همچنین براساس این مصوبه، سقف سرمایه‌گذاری صندوق در «سهام و حق تقدم سهام پذیرفته‌شده در بورس تهران، فرابورس ایران و گواهی سپرده کالایی پذیرفته‌شده نزد یکی از بورس‌ها و واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری» از حداکثر ۱۰ درصد از کل دارایی‌های صندوق به حداکثر ۱۵ درصد از دارایی‌های صندوق افزایش یافت.

در این رابطه، نیما میرزاییکارشناس بازار سرمایه – در گفت‌وگو با ایسنا گفت: امروز بازار سرمایه در شرایطی قرار دارد که از نگاه بنیادی و حتی تکنیکال، شاهد وضعیت پر ریسکی نیست و با توجه به سیاست‌های اخیر اقتصادی دولت، حتی شرایط، مطلوب و روبه بهبود است که نمود آن را به طور مشخص می‌توان در تلاش برای کاهش نرخ بهره و افزایش مداوم و تدریجی نرخ ارز نیمایی و کاهش فاصله آن با نرخ بازار آزاد، مشاهده کرد که در بلند مدت می‌تواند به بهبود وضعیت شرکت‌های بورسی کمک کند.

وی در ادامه با اشاره به تصمیم اخیر سازمان بورس برای افزایش سقف خرید از سوی صندوق‌های با درآمد ثابت گفت: براساس فشارهای فروشی که در روزهای اخیر در بازار سرمایه شکل گرفت و شدت یافت، بیشتر نگاه سهامدران به تحولات اخیر منطقه و ریسک‌هایی که پیرامون اقتصاد احساس کردند، باز می‌گردد. بنابراین در این شرایط لازم بود که فضای اعتماد سرمایه گذاران تقویت شود و سازمان بورس در چارچوب اختیاراتی که دارد این تصمیم را اتخاذ کرد که براساس آن افزایش سقف خرید سهام از ۱۰ به ۱۵ درصد از منابع صندوق‌های درآمد ثابت کمک شایانی می‌کند که دست این صندوق‌ها برای خرید سهامی که در عمدتا دارای محدوده‌های ارزنده‌ای بوده و در بازار سرمایه شاخص ساز هستند، باز باشد.

این کارشناس بورسی اظهار کرد: این اتفاق به نوعی می‌تواند یک بازی برد-برد را هم برای صندوق‌های با درآمد ثابت که از افزایش احتمالی قیمت‌ها در سال آینده متاثر می‌شوند و هم برای سرمایه گذاران تا از این وضعیت رکودی و اصلاحی بازار سرمایه فاصله بگیرند و بتوانند بازدهی مطلوب و نتیجه صبر خود در بازار سرمایه را احساس کنند، ایجاد کند.

پشنهاد می‌شود یک محدوده حداقلی خرید از سوی صندوق‌ها در نظر گرفته شود

میرزایی ضمن اشاره به اثرات مصوبه اخیر هیأت مدیره سازمان بورس، با طرح یک پیشنهاد گفت: با توجه به اجماعی که بین مسئولان اقتصادی و دولت برای حمایت از بازار سرمایه وجود دارد، به نظر می‌رسد، تصمیمی که گرفته شده به یک متمم دیگر نیاز دارد. به عبارت دیگر درکنار آنکه شاهد افزایش سقف خرید از سوی صندوق‌های درآمد ثابت هستیم، بتوانیم یک محدوده حداقلی برای خرید از سوی صندوق‌ها را شاهد باشیم که به نظر می‌رسد اگر این اقدام با نظارت صورت بگیرد، ریسک این موضوع حداقل و نزدیک به صفر خواهد بود.

وی ادامه داد: بنابراین می‌توان در بخش خرید سهام از سوی صندوق‌ها یک محدوده حداقلی را مشخص کرد تا صندوق‌ها ملزوم شوند در خرید سهام مشارکت کنند که این موضوع می‌تواند چند ده همت منابع جدید را برای خرید سهام آزاد کند.  

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطر نشان کرد: در نهایت می‌توان نتیجه گرفت که این تصمیم در بلند مدت بیشتر اثرگذار است و اثر اصلی خود را در بلند مدت بیشتر نشان می‌دهد تا صندوق‌ها در عمل شروع به خرید کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha