• پنجشنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403072620043
  • خبرنگار : 50624

رئیس دانشگاه اصفهان مطرح کرد:

تحقق عینی شعار جامعه‌محوری و تمدن‌سازی

تحقق عینی شعار جامعه‌محوری و تمدن‌سازی

ایسنا/اصفهان رئیس دانشگاه اصفهان گفت: اجرای کار تیمی، ارائه خروجی به بهترین شکل و بهره‌مندی خود و دیگران، سه ویژگی زنبور عسل است که مصداق تحقق عینی دو رویکرد در دانشگاه اصفهان است.

حسین هرسیج، رئیس دانشگاه اصفهان، در دومین همایش ملی فرآورده‌های زنبورعسل، اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «کن کالنحل و لا تکن کالنمل» یعنی بسان زنبور عسل باش و مثل مورچه نباش. مورچه و زنبور هر دو از مخلوقات خدا هستند اما در اینکه امام علی(ع) و پیامبر (ص) هر دو توصیه کردند که ما مثل زنبور عسل باشیم، نکته‌هایی نهفته است.

وی ادامه داد: یکی از این نکات ضرورت اجرای کار تیمی و گروهی منظم و دقیق است. دومین نکته این است که فرایند کار زنبور عسل به گونه‌ای است که ورودی و خروجی این سیستم متفاوت است. ورودی بهترین شهرهای گل و خروجی عسل است. سومین نکته این است که اگرچه خود زنبور شهد گل را مصرف می‌کند، اما نتیجه این مصرف(عسل) برای عموم مردم است.

رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه جامعه‌محوری و تمدن سازی دو رویکرد محوری است که دانشگاه اصفهان آن را برگزیده، افزود: این همایش و نحوه برگزاری آن نمونه بارز این دو رویکرد است. به عبارت دیگر سه ویژگی زنبور عسل که گفته شد، تحقق عینی دو رویکرد در دانشگاه اصفهان است.

هرسیج یکی از ویژگی‌های برگزارکنندگان این همایش را، انجام کار به صورت تیمی دانست و اضافه کرد: متاسفانه مرکزی که در خوانسار فعال بود علی‌رغم ارائه رشته‌های خوب، با عدم استقبال مواجه شد و رو به افول رفت. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که رشته‌هایی که هدر آن منطقه کاربرد دارند، ارائه شود. سپس با کار جمعی و به همت دانشکده‌های متعدد به ویژه دانشکده زیست فناوری و با همکاری دو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان، احیا شد.

وی همکاری بین پژوهشکده‌ها در این همایش را نیز مصداق دیگری از کار تیمی خواند و تصریح کرد: بین پژوهشکده زنبور عسل و پژوهشکده‌ای که در دانشکده علوم زیستی واقع شده که مربوط به فراورده‌های طبیعی و دارویی است، همکاری وجود دارد. بین بخش‌های آموزش و پژوهش نیز این ارتباط وجود دارد و ما موفق شدیم که مجوز راه‌اندازی رشته زنبور عسل را در دانشگاه اخذ کنیم و پژوهشکده زنبور عسل تأسیس شد.

رئیس دانشگاه اصفهان، با اشاره به اینکه ترکیب سنت و مدرنیته نیز در این همایش دیده می‌شود، اظهار کرد: انجمن علمی آقای دکتر شمس اردکانی که در عرصه طب سنتی فعال هستند و آن را با مسائل بهداشتی مدرک ترکیب کردند، نمونه‌ای از ترکیب سنت و مدرنیته را به نمایش گذاشته است.

هرسیج خاطرنشان کرد: ما در این رویداد، خصوصیت همکاری و تعامل در حوزه‌های مختلف، جهت‌دهی به فعالیت‌های پژوهشی، ترکیب صنعت و دانشگاه را شاهد هستیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه زنبور عسل، شهد بهترین گل‌ها را می‌مکد و از این طریق خود نیز بهره‌مند می‌شود، اما دیگران را نیز بی‌نصیب نمی‌گذارد، تأکید کرد: ما نیز در حوزه نظامی پیشرفت‌های خوبی داشتیم و عملیات وعده صادق شاهد مثال خوبی در این مورد است. اکنون دوستان ما در حوزه امنیت غذایی فعالیت می‌کنند که کار ارزشمندی است و امنیت مردم را تأمین می‌کند. این در حالی است که تمدن غربی تنها درصدد نفع‌پرستی است و عملکردش مشابه کار مورچه‌ است و رابطه‌ای که با طبیعت و انسان برقرار می‌کند، مخرب است. این مسئله تمایز تمدن غرب و تمدن اسلامی را نشان می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha