• چهارشنبه / ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۲۰:۴۶
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1403072519931
  • خبرنگار : 71567

رئیس سازمان امور دانشجویان تاکید کرد

ضرورت ارتقای سواد سلامت دانشجویان توسط اساتید

ضرورت ارتقای سواد سلامت دانشجویان توسط اساتید

رئیس سازمان امور دانشجویان بر ضرورت ارتقای سواد سلامت دانشجویان توسط اساتید تاکید کرد و گفت: سال ها فعالیت در حوزه دانشجویی به من آموخت اساس گسترش سلامت "سواد سلامت" است، و باز آموختم همه ما در هر جایگاهی که هستیم، به هر فن و حرفه و علمی که مجهزیم می توانیم نقش معلمی خود را برای ارتقا سواد سلامت ایفا کنیم.

به گزارش ایسنا؛ سعید حبیا در مراسم اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی سلامت دانشجویان که در دانشگاه تهران برگزار شد با بیان اینکه سلامت جزء لاینفک و ضروری رفاه فردی و اجتماعی است و برخورداری از استانداردهای بالای سلامت یکی از حقوق اساسی هر فردی محسوب می‌شود، گفت: طبق تعریف توافق شده جهانی، سلامت عبارت است از " رفاه کامل جسمانی، روانشناختی، اجتماعی و معنوی". در این تعریف تاکید بر این است که صرف نبودن بیماری به معنای سلامت نیست، بلکه تلاش فردی و نهادی برای ارتقا وضعیت فرد در هر یک از این جنبه ها است که نتیجه آن رضایت و کیفیت زندگی بهتر است.

وی در ادامه تصریح کرد: نتیجه ای که منجر به توانایی ما در تفکر، احساسات، تعامل با یکدیگر، کسب درآمد، لذت بردن از زندگی، مسئولیت پذیری و تعهد اجتماعی، اعتماد اجتماعی، قدرت جسمانی و زیستن معنوی خواهد بود.

حبیبا با بیان اینکه ارتقا، ،حفاظت و احیای سلامت در همه ابعاد آن می تواند به عنوان دغدغه حیاتی برای همه افراد و جوامع باشد؛ تصریح کرد: سال ها فعالیت در حوزه دانشجویی به من آموخت اساس گسترش سلامت "سواد سلامت" است، و باز آموختم همه ما در هر جایگاهی که هستیم، به هر فن و حرفه و علمی که مجهزیم می توانیم نقش معلمی خود را برای ارتقا سواد سلامت ایفا کنیم. مثلا یک نقاش با آفرینش یک تابلوی معنا گرا و سلامت بخش، یک تصویر ساز با نقش آفرینی مثبت نگر خود در ساخت یک فیلم و یا یک تصویر اثرگذار، یک عکاس با شکار لحظه های ناب طبیعت و تلاش در جهت آشتی انسان با خاک و آب می گوید .

معاون وزیر علوم تصریح کرد: هر کسی در هر جایی سفیر سلامت برای خودش، خانواده و دیگران نزدیک خود است.  هدف اصلی این جشنواره نیز تاکید بر این است که می توان زبان مشترک و الفبای قابل فهم برای ترویج و گسترش سلامت ایجاد کرد. چون طبق پیمایش های صورت گرفته حتی در کشورهای توسعه یافته نیز بسیاری از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان مهارت های سواد سلامت محدودی دارند .

رئیس سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: باید دقت کنیم اگر حوزه سلامت و مولفه های مختلف نادیده گرفته شود، سلامت جمعیت از یک شیب اجتماعی پیروی خواهد کرد که نتیجه آن تقویت محرومیت و عدم دسترسی به منابع و در خودماندگی انسان ها و جوامع خواهد بود. 

دکتر حبیبا بیان کرد: سواد سلامت به واسطه ساختارهای سازمانی و در دسترس بودن منابع افراد را قادر می‌سازد به اطلاعات و خدمات سلامت دسترسی داشته و به فهم درستی از مراقبت از خود و دیگری دست یابند و روش‌هایی که سلامت و رفاه خوب را برای خود و اطرافیانشان به ارمغان خواهد آورد را  ارتقاء داده و حفظ کنند.

وی ادامه داد: با بهبود دسترسی افراد به اطلاعات سلامت قابل درک، قابل اعتماد و افزایش ظرفیت آنها برای استفاده مؤثر از این اطلاعات، سواد سلامت هم برای توانمندسازی افراد برای تصمیم گیری در مورد سلامت شخصی و هم برای فعال کردن مشارکت آنها در اقدام جمعی برای ارتقای سلامت به مثابه یک عامل تعیین کننده مهم است.

معاون وزیر علوم اظهار کرد: برگزاری این جشنواره‌ها خود یک اقدام سلامت بخش از بعد اجتماعی است و ما این مهم را ارج می‌نهیم. از مولفه‌های مهم سلامت اجتماعی گرد هم آمدن آدم‌ها، تعامل و گفتگوی آن ها با هم است و صرف حضور ما در این کنگره بخشی از این سلامت اجتماعی را معنا می بخشد. 

حبیبا افزود: ما براساس دغدغه هایی اینجا هستیم، به هم اعتماد کرده ایم و آمده ایم و تجارب و دانش خود را به اشتراک می گذاریم و چه عبارتی می تواند چنین اجتماع سلامت بخشی را توصیف کند.

رئیس سازمان امور دانشجویان خاطرنشان ساخت: اندیشه و آرمان شخصی من آن است که تا زمانی که در این مسئولیت هستم برای توسعه های مولفه های سلامت تلاش کنم، و قطعا این مهم بدون همکاری، هم اندیشی، و همراهی شما میسر نمی شود.  امید است برگزاری چنین نشست هایی به دستاوردهای ارزشمندی منجر شود و زمینه را برای فعالیت های مشترک دیگر فراهم کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha