• چهارشنبه / ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403072519602
  • خبرنگار : 71935

مسکو: با توقف حملات اسرائیل، شرایط دریای سرخ نیز امن خواهد شد

مسکو: با توقف حملات اسرائیل، شرایط دریای سرخ نیز امن خواهد شد

نماینده روسیه در سازمان ملل گفت که «راه‌چاره اساسی برای بهبودی شرایط دریای سرخ، توقف حملات اسرائیل علیه لبنان، غزه و سوریه است».

به گزارش ایسنا، شورای امنیت سازمان ملل عصر سه‌شنبه جلسه‌ای برای بررسی تحولات منطقه غرب آسیا برگزار کرد.

در ابتدای این جلسه، «هانس گروندبرگ» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن گفت: «در طول یک‌سال گذشته، تشدیدهای نظامی در خاورمیانه همچنان درحال تشدید هستند و خطر از کنترل خارج شدن تنش‌ها وجود دارد. در یک سال گذشته، جان‌های بی‌گناه بسیاری قربانی شدند و امید چندانی برای پیشرفت و بهبودی شرایط وجود ندارد. در این مدت، نیروهای سازمان ملل بیش از همیشه در معرض خطر قرار گرفتند و تضمین امنیت‌ آن‌ها بسیار دشوارتر شده است.»

او افزود: «من اظهارات دبیرکل سازمان ملل را تکرار می‌کنم، تنها راه‌چاره برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها، دستیابی به آتش‌بس فوری و توقف اقدامات نظامی است.»

گروندبرگ در ادامه اظهارات خود نیروهای مسلح یمن را به هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری بین‌المللی متهم کرد و گفت: «آن‌ها به حملات خود علیه کشتی‌های تجاری جهانی ادامه داده‌اند.»

ادعای او درحالی است پس از شروع جنگ غزه و نسل‌کشی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی، نیروهای مسلح یمن در دفاع از حقوق فلسطینیان، کشتی‌های وابسته به رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ آماج عملیات‌های دریایی خود قرار دادند. پس از آغاز عملیات نیروهای مسلح یمن، آن‌ها شرط خود برای توقف این عملیات را توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و آتش‌بس اعلام کردند. اما جامعه جهانی تحت راهبری آمریکا در واکنش به خواست یمن، با همکاری با انگلیس، شروع به حملات هوایی علیه مواضع یمن کرد.

پس از تجاوز مکرر نیروهای هوایی آمریکا و انگلیس به یمن، نیروهای مسلح یمن اعلام کردند که اهداف آن‌ها به کشتی‌های وابسته به رژیم صهیونیستی و متحدان آن، یعنی آمریکا و انگلیس گسترش خواهد یافت.

با این وجود، نماینده دبیرکل سازمان ملل در یمن در اظهارات خود، با بیان اینکه هدف این عملیات دریایی «کشتی‌های غیرنظامی» است، خواستار توقف آن‌ها شد.

او در ادامه با اشاره به حملات رژیم صهیونیستی و آمریکا به مناطقی در یمن، از جمله حدیده، افزود: «گزارشات منتشر شده از میزان خرابی‌ها و تلفات ناشی از حملات هوایی اسرائیل علیه یمن نگران کننده است.»

گروندبرگ افزود: «این چرخه خطرناک اقدامات تلافی‌جویانه یمن را بیشتر از همیشه درحال غرق کردن در درگیری‌های خاورمیانه است. حملات صورت گرفته علیه یمن، همچنین درحال بی‌اهمیت جلوه دادن بحران انسانی یمن است.»

مسکو: با توقف حملات اسرائیل، شرایط دریای سرخ نیز امن خواهد شد
سخنرانی گروندبرگ در سازمان ملل

انگلیس خواستار بازگشت صلح به یمن شد

در ادامه نشست شورای امنیت سازمان ملل، نماینده انگلیس اظهار داشت: «شرایط انسانی در یمن بحران است، باید همه نیروهای وابسته به سازمان ملل در یمن آزاد شوند. ما از حوثی‌های یمن می‌خواهیم همه افراد دستگیر شده را آزاد کنند.»

او ادر ادامه مدعی شد: «تجارت برای یمن حیاتی است، اما واردات اسلحه توسط نیروهای حوثی یمن، در روند تجارت اختلال ایجاد کرده و نمی‌توان در چنین شرایطی با یمن تجارت داشت.»

ادعای سفیر انگلیس در سازمان ملل درحالی است که این کشور در ماه‌های گذشته و در دفاع از رژیم صهیونیستی بنادر یمن را آماج حملات هوایی خود قرار داده است.

او در ادامه، بدون چشم‌داشتی به علت اقدامات نیروهای مسلح یمن که در دفاع از فلسطینیان غزه و در واکنش به توحش رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد، خواستار «توقف عملیات حوثی‌های یمن علیه اسرائیل و جلوگیری از غرق شدن این کشور در جنگی گسترده شد.»

نماینده انگلیس اظهار داشت: «انگلیس خواستار تنش‌زدایی از یمن و بازگشت صلح به این کشور است.»

نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز در نشست شورای امنیت بدون اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در یک سال گذشته به‌عنوان علت شکل‌گیری عملیات نیروهای مسلح یمن مدعی شد: «با وجود صدور قطعنامه‌های ۲۷۲۲ و ۲۷۳۹، حوثی‌های تحت حمایت ایران با ادامه دادن حملات خود علیه کشتی‌های تجاری، درحال تضعیف ثبات و امنیت در دریای سرخ هستند.»

او افزود: «کشورها همراستا با قوانین بین‌المللی از حق خود برای مقابله با چنین حملاتی برخوردار هستند. حوثی‌ها باید فورا از اقدامات بی‌ثبات کننده خود دست بکشند. ما همچنین خواستار آزادی فوری خدمه کشتی گلکسی لیدر هستیم. ما همچنین حملات حوثی‌ها به اسرائیل را محکوم می‌کنیم.»

نماینده فرانسه در سازمان ملل مدعی شد: «حوثی‌های یمن نقش بزرگی در بی‌ثباتی خاورمیانه ایفا می‌کنند. این اقدامات به تشدید تنش‌ها دامن می‌زند. فرانسه به حفظ صلح و ثبات در خاورمیانه پایبند است و با متحدان خود در اتحادیه اروپا به عملیات دریایی "Aspides" در دریای سرخ ادامه خواهد داد.»

او افزود: «فرانسه همچنین دستگیری نیروهای وابسته به سازمان ملل توسط نیروهای حوثی یمن را محکوم و خواستار آزادی فوری آن‌ها است. ما از حوثی‌ها می‌خواهیم تا از هیچ تلاشی برای کمک به نیروهای سازمان ملل برای واکسیناسیون شهروندان یمنی دریغ نکنند. شرایط انسانی در یمن بحرانی است، حوثی‌ها نباید مانع عملکرد نیروهای بشردوستانه در یمن و کمک به شهروندان این کشور شوند. سراسر یمن با بحران کمبود غذا روبرو است.»

نماینده فرانسه در سازمان ملل در ادامه اظهار داشت: «شرایط کنونی منطقه نباید به بهانه‌ای برای نادیده گرفته شدن راهکار دیپلماتیک برای توقف درگیری‌ها در یمن تبدیل شود. حوثی‌ها باید به میز مذاکره بازگردند.»

مسکو: با توقف حملات اسرائیل، شرایط دریای سرخ نیز امن خواهد شد
سخنرانی نماینده آمریکا

خشم آمریکا از تداوم حملات ارتش یمن به منافع رژیم صهیونیستی

«رابرت وود» معاون نماینده دائمی آمریکا در سازمان ملل متحد نیز در این نشست گفت: «هفته گذشته، سالگرد حملات وحشیانه حماس به اسرائیل را دیدیم. این هفته، سالگرد حملات حوثی‌ها به اسرائیل است. حوثی‌های یمن با استفاده از حمله حماس، حملاتی موشکی و پهپادی علیه اسرائیل انجام داده‌اند. شرایط تغییر کرده است، اما حوثی‌ها همچنان به اقدامات تنش‌آمیز خود ادامه می‌دهند.»

ادعای نماینده آمریکا درحالی است که نه تنها جنگ غزه پایان نیافته، بلکه رژیم صهیونیستی پس از کشتار ۴۲ هزار فلسطینی در غزه، اکنون حملات هوایی و زمینی خود علیه لبنان را آغاز کرده است.

با این وجود نماینده آمریکا در سازمان ملل، بدون اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی به‌عنوان عامل اصلی شرایط کنونی در منطقه، مدعی شد: «حوثی‌های یمن تهدیدی علیه امنیت منطقه هستند. حوثی‌های یمن در سال گذشته، جان‌های بی‌گناه بسیاری را گرفته‌اند و خطوط کشتیرانی جهانی را مختل کرده‌اند.»

او با اشاره به ترور «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان توسط رژیم صهیونیستی گفت: «فقط چندساعت پس از حذف دبیرکل حزب‌الله لبنان توسط اسرائیل، حوثی‌ها زیرساخت‌های غیرنظامی در اسرائیل، همچون فرودگاه بن گوریون را آماج موشک‌های بالستیک خود قرار دادند.»

نماینده آمریکا در سازمان ملل در ادامه مدعی شد: «حوثی‌ها تنها نیستند. آن‌ها درحال دریافت تسلیحات متعدد از ایران هستند که این مسئله ناقض تحریم تسلیحاتی است. همچنین گزارشاتی درباره احتمال ارسال موشک‌های ضدکشتی پیشرفته توسط یکی از اعضای دائمی این شورا (روسیه) به حوثی‌های یمن وجود دارد.»

ادعای نماینده آمریکا درحالی است که ایران همواره هرگونه گزارش درباره ارسال سلاح به یمن را رد کرده است. از طرفی، تنها منبع رسانه‌ای پیرامون احتمال ارسال موشک‌های ضدکشتی از سوی روسیه به یمن، خبرگزاری آمریکایی «رویترز» به نقل از مقامات آمریکایی است و تاکنون شواهدی برای تأیید این ادعا منتشر نشده است.

از طرفی، ابراز نگرانی تصنعی نماینده آمریکا در سازمان ملل پیرامون اقدامات و تسلیحات نیروهای مسلح یمن درحالی است که رژیم صهیونیستی در یک سال گذشته با استفاده از تسلیحات فراهم شده توسط آمریکا به نسل‌کشی در غزه دست زده است. ترور سیدحسن نصرالله نیز با استفاده از بمب‌های سنگرشکن یک تنی آمریکایی صورت گرفته است.

با این وجود، نماینده آمریکا در سازمان ملل افزود: «ناقضان قطعنامه ۲۲۱۶ باید بدانند که ارسال تسلیحات به حوثی‌های یمن عواقبی در پی خواهد داشت.»

او اظهار داشت: «آمریکا یک میلیون دلار برای حل بحران انسانی یمن به سازمان ملل ارائه کرده است و باید همه کشورها به این عملکرد کمک کنند تا مانع ارسال تسلیحات مختلف به یمن شوند. بیاید از راهکارهای دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیری‌ها در یمن حمایت کنیم.»

مسکو: با توقف حملات اسرائیل، شرایط دریای سرخ نیز امن خواهد شد
معاون نماینده دائمی چین در سازمان ملل

آتش‌بس در غزه فورا باید اجرا شود

در ادامه نشست شورای امنیت، «گنگ شوانگ» معاون نماینده دائمی چین در سازمان ملل اظهار داشت: «در هفته‌های گذشته تشدید شرایط بحرانی و تنش‌ها در غزه و لبنان در منطقه تأثیرات گسترده‌ای داشته است. حوثی‌های یمن و اسرائیل در اقداماتی تلافی‌جویانه حملاتی علیه یک‌دیگر انجام داده‌اند. چین شدیدا بابت شرایط کنونی در منطقه و آینده احتمالی نگران است. تنها راه‌چاره برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها، آتش‌بس است. باید برای دستیابی به آتش‌بس تلاش فزاینده‌ای صورت گیرد.»

او افزود: «چین همچنین خواستار خویشتنداری همه طرفین و جلوگیری از هرگونه اقدامی تنش‌آمیز است. باید از هرگونه اقدام تنش‌آمیز جلوگیری شود. برای حل بحران یمن، باید گفت‌وگو صورت گیرد و همه طرفین باید عادلانه در مذاکرات حضور پیدا کنند.»

نماینده چین در سازمان ملل تصریح کرد: «ادامه یافتن تنش‌ها در دریای سرخ به نفع تجارت جهانی نیست. ما از حوثی‌های یمن می‌خواهیم تا همراستا با قوانین بین‌المللی از حملات خود علیه کشتی‌های همه کشورها دست بکشند.»

او همچنین ضمن ابراز نگرانی چین درباره شرایط بحرانی یمن خواستار حمایت از دولت یمن برای بهبودی شرایط این کشور شد.

نماینده چین در سازمان ملل در ادامه خواستار «آزادی بی‌قید و شرط همه نیروهای وابسته به سازمان ملل در سازمان ملل شد» و گفت: «باید از تشدید تنش‌ها در منطقه جلوگیری شود. شورای امنیت باید از هرگونه اقدام تنش‌آمیز در منطقه جلوگیری کند. این شورا باید به‌دنبال تنش‌زدایی بین لبنان و اسرائیل و آتش‌بس در غزه باشد تا بحرانی بزرگ‌تر در منطقه رخ ندهد. چین حاضر به همکاری با جامعه بین‌المللی برای حل بحران یمن و دستیابی به صلح در خاورمیانه است.»

مسکو: با توقف حملات اسرائیل، شرایط دریای سرخ نیز امن خواهد شد
نماینده روسیه در سازمان ملل

شورای امنیت از سیاست‌های دوگانه دست بردارد

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در نشست شورای امنیت اظهار داشت: «شرایط یمن درحال بحرانی‌تر شدن است. این کشور درحال کشیده شدن به جنگی گسترده‌تر در خاورمیانه به علت جنگ در غزه و لبنان است. روسیه همواره از تضمین امنیت کشتیرانی در دریای سرخ حمایت کرده است، انصارالله یمن باید از هرگونه اقدامی که تهدیدی علیه کشتیرانی جهانی محسوب می‌شود دست بکشد.»

او در ادامه افزود: «اما به باور ما، تنها راه چاره برای جلوگیری از اقدامات نصارالله یمن و تثبیت تجارت دریایی، افزایش فشارها علیه نیروهای ائتلاف تحت راهبری آمریکا و انگلیس است که ضمن نقض قوانین بین‌المللی، به‌طور هفتگی درحال حمله به یمن هستند. اقدام تنش‌آمیز انگلیس و آمریکا نشان‌دهنده شیوه فکری کاملا متفاوت آن‌ها درباره شکل‌گیری این بحران است. اما این شیوه فکری همواره در متحدان غربی ما تکرار می‌شود.»

نماینده روسیه در سازمان ملل تصریح کرد: «متحدان غربی ما نگرانی خود درباره شرایط انسانی در یمن را ابراز می‌کنند، اما حمله به بنادر این کشور و زیرساخت‌های اساسی یمن می‌تواند خطرات انسانی بسیار فاجعه‌آمیزتری را در پی داشته باشد.»

او در ادامه افزود: «باید تأکید کنیم که راه‌چاره اساسی برای بهبودی شرایط دریای سرخ، توقف حملات اسرائیل علیه لبنان، غزه و سوریه است.»

نماینده روسیه همچنین در ادامه افزود: «ابراز نگرانی کشورهای غربی پیرامون شرایط نیروهای وابسته به سازمان ملل در یمن درحالی است که آن‌ها در مقابل کشتار امدادگران سازمان ملل در غزه سکوت کامل اختیار کرده‌اند. آن‌ها همچنین دربرابر حملات ارتش اسرائیل به نیروهای حافظ صلح در لبنان (یونیفل) نیز سکوت اختیار کرده‌اند.»

او افزود: «باید این رویکرد دربرابر اسرائیل نیز اتخاذ شود. اسرائیل به‌دنبال اخراج نیروهای سازمان ملل از جنوب لبنان است. ما از شورای امنیت می‌خواهیم تا از چنین سیاست‌های دوگانه آشکاری جلوگیری کند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha