• چهارشنبه / ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403072519587
  • خبرنگار : 50026

به بهانه روز جهانی غذا؛

حق داشتن غذا برای زندگی و آینده‌ای بهتر

حق داشتن غذا برای زندگی و آینده‌ای بهتر

ایسنا/خراسان جنوبی غذا یکی از احتیاجات فیزیولوژیکی و از مهم‌ترین نیازهای بشر است و به عنوان سومین نیاز حیاتی بعد از هوا و آب شناخته شده است.

روز جهانی غذا، رویدادی است که هر سال در تاریخ ۱۶ اکتبر برگزار می‌شود و توسط سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد با هدف افزایش آگاهی در مورد مشکلات ناشی از گرسنگی، سوءتغذیه، ناامنی غذایی و همچنین اقدام برای رفع این مشکلات نام گذاری شده است و هر ساله با اعلام یک شعار، پیام خاصی را به جامعه بین‌المللی منتقل می‌کند.

حق داشتن غذا برای زندگی و آینده‌ای بهتر به عنوان شعار امسال توسط سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد(فائو) در نظر گرفته شده است. 

ساره حسینی، عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی در گفت و گو با ایسنا گفت: هدف شعار امسال فائو این است که علاوه بر مسئله تامین غذای کافی برای بقاء بشر به ارزش تغذیه ای غذا هم باید توجه ویژه کرد.

وی اظهار کرد: همه افراد حق دارند علاوه بر غذای کافی به غذای مغذی و سالم هم دسترسی داشته باشند. این شعار ما را به تفکر عمیق‌تری درباره چالش‌های امنیت غذایی و تغذیه مناسب دعوت می‌کند و بر نیاز مبرم به تغییر پارادایم به سمت مصرف غذاهای مغذی و سالم تاکید می‌کند و فرصت مناسبی را برای آگاهی بخشی به مردم درباره اهمیت تغذیه سالم و متناسب جهت حفظ و بهبود سلامتی فراهم می کند. 

حسینی گفت: غذا یکی از احتیاجات فیزیولوژیکی و از مهم‌ترین نیازهای بشر است و به عنوان سومین نیاز حیاتی بعد از هوا و آب شناخته شده است.

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری موجود در غذا نقش مهمی در فرآیندهای فیزیولوژیکی دارند و از بروز بیماری های مختلف جلوگیری می کنند.

وی افزود: رژیم غذایی غنی از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین های بدون چربی و چربی‌های سالم باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی، افزایش سلامت روان و افزایش طول عمر می‌شوند. 

حسینی ادامه داد: مطالعات علمی نشان می دهد ارتباط مستقیمی بین مصرف میوه و سبزیجات و کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی وجود دارد علاوه بر آن فیبر موجود در غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات باعث بهبود عملکرد و سلامت دستگاه گوارش می‌شود.

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: تامین غذای مناسب در اولویت است با این وجود باید در نظر داشت کماکان ده درصد از جمعیت جهان از گرسنگی رنج می برند علاوه بر نداشتن غذای مغذی و سالم، غذای کافی نیز برای رفع گرسنگی ندارند. 

حسینی افزود: تغییرات اقلیمی بر کشاورزی جهانی تأثیر زیادی گذاشته است. سیل‌ها، خشکسالی‌ها و افزایش دمای زمین باعث کاهش تولید محصولات کشاورزی شده و زندگی میلیون‌ها کشاورز را تحت تأثیر قرار داده است علاوه بر آن افزایش جمعیت و بحران‌های اقتصادی و مسأله تأمین غذای کافی و مغذی نیز مزید بر علت شده و اهمیت اتخاذ راهکار موثر برای برون رفت از این مشکلات را بیش از پیش نمایان می‌کند.

وی یادآور شد: روز جهانی غذا یادآور این امر است که همه ما، از شهروندان عادی تا دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ در تحقق تأمین غذای کافی، مناسب و سالم برای همه، سهم و مسئولیت داریم و می‌توانیم نقش مهمی در کاهش ضایعات و هدررفت غذا، استفاده بهینه از منابع و پشتیبانی از تولیدکنندگان محلی داشته باشیم.

این پژوهشگر اظهار کرد: محصولات استراتژیک خراسان جنوبی نه تنها ارزش بالای اقتصادی و تغذیه‌ای دارند، بلکه به عنوان منابع طبیعی و بومی این منطقه می‌توانند در تأمین امنیت غذایی و اشتغال پایدار نقش اساسی ایفا کنند، با توسعه روش‌های فرآوری مانند خشک‌کردن با کیفیت بالا و تولید فراورده هایی مانند دمنوش‌ها، نوشیدنی های سالم و میان وعده های مقوی، می‌توان به بهینه‌سازی استفاده از این محصولات پرداخت.

حسینی ادامه داد: همچنین با استفاده از روش‌های نوین در کشاورزی ارگانیک و کاهش ضایعات در فرآیند برداشت و بسته‌بندی می‌توان نقشی مهم در حفظ این منابع باارزش داشت.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری و همفکری، می‌توانیم دنیایی را بسازیم که در آن امنیت غذایی برای هر فرد تأمین شده و هیچ‌کس از نعمت‌ تغذیه سالم و مناسب محروم نماند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha