• چهارشنبه / ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403072519491
  • خبرنگار : 50038

کارشناس مسئول مرکز بهداشت ملایر:

تشخیص سرطان پستان در مراحل اولیه، شانس بهبودی را تا ۱۰۰ درصد افزایش می‌دهد

تشخیص سرطان پستان در مراحل اولیه، شانس بهبودی را تا ۱۰۰ درصد افزایش می‌دهد

ایسنا/همدان کارشناس مسئول واحد بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت ملایر با تأکید براینکه سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان است، گفت: در برنامه تشخیص زودهنگام سرطان پستان، آگاهی از علائم و نشانه‌ها و مراجعه به موقع برای تشخیص قطعی و درمان لازم و ضروری است.

علی‌رضا کریمی در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا، افزود: این نوع سرطان در زنان سالیانه بر زندگی ۱.۲میلیون زن در سطح جهان تاثیر می‌گذارد، در واقع از هر هشت زن، یک نفر خطر ابتلا به سرطان سینه را دارد، تشخیص این بیماری در مراحل اولیه شانس بهبودی را تا ۱۰۰ درصد افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه طرح غربالگری سرطان سینه با روش ماموگرافی در خصوص حفظ و ارتقای سلامت جمعه هدف و بانوان بالای ۴۰ سال انجام می‌پذیرد، اظهارکرد: هدف این است که افراد نسبت به علائم و نشانه‌های سرطان پستان آگاه شوند.

کریمی با اشاره به اینکه هر سال از یکم تا ۳۱ اکتبر معادل با ۹ مهر تا ۹ آبان، ماه اطلاع‌رسانی جهانی سرطان پستان است، ادامه داد: این نوع سرطان هنگامی آغاز می‌شود که رشد سلول‌ها از کنترل خارج شود، سلول‌های سرطانی پستان توموری را تشکیل می‌دهند که معمولاً به واسطه اشعه ایکس دیده و یا به صورت توده احساس می‌شود.

کارشناس مسئول واحد بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت ملایر، گفت: اغلب توده‌های پستان خوش‌خیم بوده و سرطانی و بدخیم نیستند، از سوی دیگر تومورهای غیرسرطانی پستان رشد غیرطبیعی دارند، اما خارج از پستان پخش نمی شوند.

وی تصریح کرد: برای تعیین خوش‌خیم یا بدخیم بودن سرطان ضروری است هر توده سرطانی یا تغییرات ظاهری در شکل ظاهری پستان، توسط متخصص مراقبت‌های پزشکی چک و بررسی شود.

کریمی با اشاره به اهمیت غربالگری سالیانه بانوان، اظهارکرد: تغییر یا جهش در DNA می‌تواند باعث شود سلول‌های طبیعی پستان به سلول‌های سرطانی تبدیل شوند، برخی از تغییرات DNA از طریق والدین منتقل می‌شود (وراثتی) و می‌توانند ریسک ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه سبک زندگی نادرست می‌توانند احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش دهند، ادامه داد: اغلب سرطان‌های پستان از مجاری حمل شیر به نوک پستان شروع می‌شوند که به آنها سرطان مجرایی یا داکتال گفته می‌شود.

کریمی خاطرنشان کرد: برخی از آنها از غدد تولیدکننده شیر آغاز شده که سرطان لوبلار یا تهاجمی نامیده می‌شود، انواع دیگری از سرطان پستان نیز همانند تومورهای فیلودس یا آنژیوسارکوم، زیاد رایج نیستند.

کارشناس مسئول واحد بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت ملایر با تأکید بر اینکه اغلب سرطان‌های پستان قبل از اینکه احساس شوند و پیش از بروز علائم، در ماموگرافی غربالگری پستان در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شوند، گفت: پس از انجام نمونه‌برداری، سلول‌های سرطانی پستان برای پروتئین‌هایی به نام گیرنده‌های استروژن، گیرنده‌های پروژسترون و HER۲ مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

وی توضیح داد: سلول های تومور نیز در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرند تا مشخص شود سرطان در چه مرحله‌ایست، پروتئین‌های خاص موجود و تعیین درجه تومور، در تصمیم‌گیری برای گزینه‌های درمانی کمک می‌کند.

کریمی در رابطه با چگونگی پخش شدن سرطان سینه در بدن، گفت: در مورد سرطان پستان، سلول‌های سرطانی می‌توانند وارد عروق لنفاوی شده و در غدد لنفاوی شروع به رشد کنند، اغلب رگ‌های لنفاوی پستان در نواحی گره‌های لنفاوی زیر بازو، اطراف استخوان ترقوه و  زیر استخوان ترقوه و غدد لنفاوی داخل قفسه سینه پخش می‌شوند.

کارشناس مسئول واحد بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت ملایر با بیان اینکه بسیار مهم است که بانوان از تغییرات پستان خود آگاه باشند و علائم سرطان سینه را بدانند، افزود: شایع‌ترین علامت سرطان پستان، وجود توده جدید است.

وی ادامه داد: یک توده سخت بدون درد که لبه‌های نامنظمی دارد، احتمال بالاتری دارد که سرطانی باشد، اما توده‌های سرطانی سینه می‌توانند نرم یا گرد نیز باشند، آنها حتی می‌توانند دردناک باشند، بسیار مهم است که هر نوع توده یا تغییراتی در پستان توسط متخصص چک شود.

کریمی تصریح کرد: آزمایش‌های غربالگری و ماموگرافی کمک می‌کنند تا قبل از بروز هرگونه علائم، سرطان پستان را هر چه سریع‌تر کشف کنید و شانس بیشتری برای درمان داشته باشید.

کارشناس مسئول واحد بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت ملایر گفت: تورم تمام یا قسمتی از پستان، ترشح و حفره حفره شدن پوست، تو رفتگی و درد پستان یا نوک پستان، قرمز شدن، پوسته پوسته شدن یا ضخیم شدن نوک پستان یا پوست سینه، از نشانه‌های احتمالی سرطان سینه به‌شمار می‌رود.

وی یادآورشد: گره‌های لنفاوی متورم می‌توانند به غدد لنفاوی زیر بازو و یا اطراف استخوان ترقوه گسترش یابند و باعث ایجاد توده یا تورم شوند، حتی قبل از اینکه تومور اصلی در پستان به اندازه کافی بزرگ شود تا حس شود.

کریمی با بیان اینکه گاهی هر یک از این علائم می‌تواند به دلیل موارد دیگری غیر از سرطان پستان ایجاد شود، بنابراین بانوان در صورت وجود آنها باید به پزشک متخصص مراجعه کنند، گفت: در حال حاضر غربالگری ماموگرافی و سرطان پستان در بیمارستان مهر ملایر انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha