• چهارشنبه / ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403072519456
  • منبع : پایگاه‌های خبری

آیا اسنپ از بازگشایی مدارس سوء استفاده می‌کند؟ +نمودار

آیا اسنپ از بازگشایی مدارس سوء استفاده می‌کند؟ +نمودار

اسنپ گزارشی از الگوی سفر شهروندان در فصل بازگشایی مدارس منتشر کرده که حاوی نکات عجیب و شائبه برانگیزی است!

به گزارش ایسنا، به نقل از «تابناک»، از جمله آفت‌های آغاز سال تحصیلی در بسیاری از شهرهای بزرگ کشورمان، افزایش مشکلات ترافیکی است. مشکلی که به رغم اتخاذ برخی تدابیر مثل تغییر ساعت کاری ادارات و مدارس برای توزیع بار ترافیکی در بازه زمانی بزرگتر و طرح‌های به اجرا درآمده توسط پلیس راهور، کماکان با قوت و قدرت پابرجاست.

البته افرادی که مجبور به تردد در ساعات ابتدایی روز در سطح شهرهای بزرگی مانند تهران هستند و با ترافیک‌های به شدت کند و سنگین مواجه می‌شوند، احتمالا نه با این گزاره موافق هستند که این وضعیت بحرانی را «مشکل» بخوانیم و نه رضایت چندانی از طرح‌های به اجرا درآمده برای مقابله با آن دارند.

اوضاع نامطلوب و غیرقابل قبولی که ظاهرا برای امثال اسنپ حکم «فرصت» را دارد و تمام تلاش شان را برای بهره برداری حداکثری از آن به کار گرفته‌اند؛ این را می‌شود از گزارش اخیر این شرکت حمل و نقل اینترنتی دریافت که مربوط به اوضاع ترافیکی ۱۰ شهر کشورمان در مهرماه ۱۴۰۳ است و نکات تامل برانگیز و عجیبی دارد.

«همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید و پیوستن جمعیت دانش‌آموزان به کارمندان که در ساعات مشخصی از روز در سطح شهر تردد می‌کنند، تعداد سفرهای روزانه در اغلب کلان‌شهرهای کشور از جمله تهران، کرج و اصفهان به‌طور چشمگیری در روزهای شنبه تا چهارشنبه افزایش می‌یابد که موجب افزایش ترافیک در ساعات ابتدایی صبح و عصر می‌شود.»

آنچه خواندید، برشی از این گزارش است که در ادامه آن نمودار تجمیعی تغییرات ترافیکی در یک سفر با کیلومتر ثابت در طول شبانه‌روز در ۱۰ کلانشهر مورد اشاره آمده که به وضوح نشان می‌دهد نخستین پیک ترافیکی روز در حدواسط ساعت ۶ تا ۷:۳۰ صبح در این شهرها رقم می‌خورد. البته این نمودار در بازه عصرگاهی هم یک پیک بزرگ را تجربه می‌کند که تقریبا در تمامی ایام سال دیده می‌شود و بی ارتباط با مدارس است.

آیا اسنپ از بازگشایی مدارس سوء استفاده می‌کند؟ +نمودار

اما واکنش اسنپ به این افزایش ترافیک که به تاکید گزارش منتشر شده، افزایش تقاضای اسنپ را هم به دنبال دارد، چیست؟ برای یافتن پاسخ این سوال باید به سراغ نمودار دوم منتشر شده در گزارش یاد شده برویم که بر یک نکته مهم تاکید دارد: اوج‌گیری قیمت هر سفر به ازای یک کیلومتر در ترافیک صبحگاهی!

آیا اسنپ از بازگشایی مدارس سوء استفاده می‌کند؟ +نمودار

نکته‌ای که نشان می‌دهد اسنپ به تناسب افزایش ترافیک و تقاضای تاکسی از این شرکت، قیمت سفرها را به شکلی فزاینده افزایش می‌دهد. افزایشی که در گزارش اسنپ تاکید شده که ناشی از «قیمت‌گذاری پویا در تاکسی‌های اینترنتی» است و در توجیه اینکه چرا در پیک عصرگاهی شاهدش نیستیم، آمده: «نبود محدودیت زمانی برای رسیدن به مقصد [در ساعات عصرگاهی] سبب شده تا شاهد رفتار قیمتی مشابه با ساعات صبحگاهی نباشیم.»

آیا اسنپ از بازگشایی مدارس سوء استفاده می‌کند؟ +نمودار

اکنون کافی است تا دو نمودار فوق را با یکدیگر تطبیق دهیم تا نتیجه بهتر خودنمایی کند. نمودار سوم منتشر شده در گزارش اسنپ، به وضوح نشان می‌دهد که شیب افزایش قیمت تاکسی اسنپ در پیک صبحگاهی به مراتب بیشتر از شیب اوج گیری ترافیک در این بازه زمانی است؛ آنقدر شدیدتر که بالاترین نرخ کرایه اسنپ در صبح‌ها از مشتریان دریافت می‌شود و به عبارتی، فصل بازگشایی مدارس، فصل افزایش سود اسنپ است!

رویکردی که اگر آن را سوء استفاده اسنپ از بازگشایی مدارس و معضلی که گریبان شهروندان و به طور ویژه والدین دانش آموزان و اولیای مدارس را گرفته، بخوانیم، به نظر اغراق نکرده‌ایم. وضعیتی که بایستی دید واکنش نهادهای نظارتی به آن چه خواهد بود، به ویژه وقتی که مستند این سودجویی در گزارش رسمی این شرکت منعکس شده و قابل انکار نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha