• چهارشنبه / ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: فضا
  • کد خبر: 1403072519257
  • خبرنگار : 71604

تلسکوپ اقلیدس اولین تصاویر را از اطلس کیهانی به نمایش گذاشت

تلسکوپ اقلیدس اولین تصاویر را از اطلس کیهانی به نمایش گذاشت

اولین تصاویر تلسکوپ فضایی اقلیدس از اطلس کیهانی فقط یک درصد از بررسی‌هایی را تشکیل می‌دهند که اقلیدس قرار است طی شش سال آینده انجام دهد.

به گزارش ایسنا، «تلسکوپ فضایی اقلیدس»(Euclid Space Telescope) اولین اطلس کیهانی در حال ساخت را به نمایش گذاشت. بخشی از این نقشه کیهانی که توسط اقلیدس ساخته شده است، دیروز ۱۵ اکتبر منتشر شد و ده‌ها میلیون ستاره را در کهکشان راه شیری و حدود ۱۴ میلیون کهکشان دورتر از کهکشان ما نشان داد.

به نقل از اسپیس، این نقشه بزرگ کیهانی حاصل از ۲۶۰ رصد اقلیدس که بین ۲۵ مارس تا هشت آوریل ۲۰۲۴ جمع‌آوری شده، حاوی ۲۰۸ گیگاپیکسل داده است. پهنای منطقه ترسیم‌شده حدود ۵۰۰ برابر پهنای ماه کامل در آسمان زمین است.

شاید شگفت‌انگیزتر از همه این باشد که تصاویر منتشر شده تنها یک درصد از کل بررسی‌هایی را تشکیل می‌دهند که اقلیدس قرار است طی شش سال آینده انجام دهد زیرا شکل‌ها، فواصل و حرکات کهکشان‌ها را تا فاصله ۱۰ میلیارد سال نوری از ما ردیابی می‌کند. این کار نه تنها بزرگ‌ترین نقشه سه‌بعدی کیهان را شکل می‌دهد، بلکه مقیاس وسیع نقشه به دانشمندان کمک می‌کند تا به بررسی اسرار ماده تاریک و انرژی تاریک بپردازند که گاهی در مجموع به عنوان «جهان تاریک» شناخته می‌شود.

تلسکوپ اقلیدس اولین تصاویر را از اطلس کیهانی به نمایش گذاشت
عکس اقلیدس از بخشی از آسمان جنوبی، ستارگان متعددی را در کهکشان راه شیری و بسیاری از کهکشان‌های فراتر از آن نشان می‌دهد.

«والریا پتورینو»(Valeria Pettorino) دانشمند پروژه اقلیدس در آژانس فضایی اروپا گفت: این تصویر خیره‌کننده اولین قطعه از نقشه‌ای است که در شش سال آینده بیش از یک سوم آسمان را نشان خواهد داد. این تنها یک درصد از نقشه است و در عین حال، منابع گوناگونی را در بر دارد که به دانشمندان کمک خواهند کرد تا راه‌های جدیدی را برای توصیف جهان کشف کنند.

تلسکوپ اقلیدس اولین تصاویر را از اطلس کیهانی به نمایش گذاشت
این عکس اقلیدس، ناحیه‌ای از کیهان را نشان می‌دهد که تا ۳۶ برابر روی آن زوم شده است.
تلسکوپ اقلیدس اولین تصاویر را از اطلس کیهانی به نمایش گذاشت
عکس اقلیدس از یک کهکشان مارپیچی با جزئیات بسیار در فاصله ۴۲۰ میلیون سال نوری از زمین

اقلیدس که در ژوئیه ۲۰۲۳ پرتاب شد، مشاهدات علمی خود را در ماه فوریه آغاز کرد.

بیشتر بخوانید:

تلسکوپ رمزگشای جهان تاریک پرتاب شد

این تلسکوپ فضایی زاویه باز با دوربین ۶۰۰ مگاپیکسلی قادر است نور مرئی و نور فروسرخ نزدیک را با استفاده از طیف‌سنج ثبت کند. این ویژگی، دانشمندان را قادر می‌سازد تا «انتقال به سرخ» را اندازه‌گیری کنند. انتقال به سرخ شامل تغییراتی است که در آن، طول ‌موج‌های نور که با دور شدن کهکشان‌ها از راه شیری ایجاد می‌شوند، به ما می‌رسند. اقلیدس با انجام دادن این کار برای طیف وسیعی از کهکشان‌ها می‌تواند اثر انرژی تاریک -نیروی اسرارآمیزی که باعث شتاب جهان می‌شود- با گسترش فضای بین کهکشان‌ها اندازه‌گیری کند.

تلسکوپ اقلیدس اولین تصاویر را از اطلس کیهانی به نمایش گذاشت
عکس اقلیدس از دو کهکشان در تعامل با یکدیگر که در فاصله ۴۲۰ میلیون سال نوری از زمین قرار دارند.
تلسکوپ اقلیدس اولین تصاویر را از اطلس کیهانی به نمایش گذاشت
چرخش گاز و غبار آبی‌رنگ در سراسر عکس ثبت‌شده توسط اقلیدس

«لوز آنجلا گارسیا پنالوزا»(Luz Ángela García Peñaloza) کیهان‌شناس «دانشگاه ECCI» در کلمبیا گفت: اقلیدس جهان را به روش کاملا جدیدی رصد خواهد کرد و سرشماری بزرگی را درباره کهکشان‌ها را انجام خواهد داد. هر تصویری که اطلاعاتی را درباره توزیع کهکشان‌ها در ساختار بزرگ‌مقیاس جهان نشان دهد، اطلاعات انگشت‌شماری را درباره ماهیت بخش تاریک کیهان ارائه خواهد داد. ما هنوز باید کمی بیشتر منتظر بمانیم تا نمونه بزرگ‌تری را از کهکشان‌ها به دست آوریم، درباره پارامترهای کیهانی به نتیجه برسیم و برخی از مدل‌های موجود را رد کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
امروز ۱۳:۰۱

زبان از سخن گفتن قاصر است و زیبایی در وصف این تصاویر خلاصه میشود