• چهارشنبه / ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۸
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403072519160
  • خبرنگار : 50975

/گزارش/

قصه‌ای تلخ و بی‌پایان با چاشنی ترحم و فریب

قصه‌ای تلخ و بی‌پایان با چاشنی ترحم و فریب

ایسنا/چهارمحال و بختیاری قصه تلخ و تکراری تکدی‌گری کی به پایان می‌رسد؟ این چرخه معیوب چه زمانی تمام می‌شود؟ به راستی مردم تا کی دست از ترحم و دلسوزی بی‌جا برمی‌دارند و فریب بازی‌های تکراری متکدیان را می‌خورند؟ چرا متکدیان بعد از هر بار دستگیری به خیابان باز می‌گردند؟

به گزارش ایسنا، این روزها قصه تکراری تکدی‌گری در سایه نبود عملکرد مطلوب برخی دستگاه‌ها، تبدیل به موضوعی پیچیده شده، آمار تکان‌دهنده‌ متکدیان و افزایش شیوع گدایی در چهارمحال و بختیاری تبدیل به معضل بزرگی شده که نیازمند اقدامات اساسی است.

عملکرد ضعیف رسانه‌ها و سکوت برخی دستگاه‌ها در کنار دلسوزی و ترحم بی‌جای مردم، کلاف سردرگمی ایجاد کرده که دودش به چشم جامعه و سودش به جیب متکدیان می‌رود.

امید ایمانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص معضل تکدی‌گری، اظهار کرد: متکدیان در چهارمحال و بختیاری اغلب غیر بومی هستند و به جرأت می‌توان گفت ۹۰ درصد آن‌ها از استان‌های جنوبی به استان آمده و به تکدی‌گری مشغولند، ۱۰ درصد باقی‌مانده نیز افرادی هستند که هر چند وقت یکبار جمع‌آوری و متاسفانه پس از چند روز آزاد می‌شوند.

مدیر مرکز جمع‌آوری متکدیان در خصوص تکرار این چرخه و وجود افراد تکراری، گفت: از بین رفتن عزت نفس، درآمد چشمگیر، رشد طمع، شرایط نابسامان اقتصادی، ترجیح دادن پول بر آبرو و حیثیت، تکدی‌گری را برای برخی از این کاسبان بی‌دغدغه توجیه کرده و آنان را در این مسیر مستحکم نگه می‌دارد.

ایمانی با بیان اینکه متکدیان اغلب با هدف کلاهبرداری و بعضاً شیادی از سایر استان‌های هم‌جوار به شهرکرد آمده و چادر برپا می‌کنند، گفت: آن‌ها با استفاده از شگردهای مختلفی که با احساسات جامعه سروکار دارد، اقدام به تکدی‌گری می‌کنند که متاسفانه پس از هربار دستگیری باز به خیابان برمی‌گردند و به کار خود ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: اغلب سر گروه‌های متکدیان که از تمکن مالی خوبی برخوردارند، سوار بر خوردروهای لوکس و گران‌قیمت، اعضای گروه را در ساعاتی خاص سر چهارراه‌ها پیاده می‌کنند و آن‌ها نیز با ترفندهای مختلف از جمله ساز زدن، اسپند دود کردن، دستمال و جوراب‌فروشی، بغل کردن نوزاد برای تحریک احساسات مردم اقدام به تکدی‌گری می‌کنند.

ایمانی با بیان اینکه با یک سری گروه‌های به صورت مافیا و باند روبرو هستیم که وارد استانمان شده‌ و به روش‌های مختلف گدایی می‌کنند، گفت: متاسفانه اغلب به بهانه‌های مختلف در کنار تکدی‌گری به توزیع مواد مخدر و دزدی نیز می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه همه ساله از فعالیت کولی‌ها و فالگیرها جلوگیری می‌شود، افزود: سال گذشته از فعالیت ۵۰ کولی در شهرکرد جلوگیری شد، افرادی که از شوشتر، اندیمشک، خوزستان، بم و... به استان آمده بودند.

چرا شهرکرد، به شهری گداپرور تبدیل شده است؟

ایمانی با اشاره به اینکه شهر تبریز به «شهر بدون گدا» معروف است، بیان کرد: درمان معضل تکدی‌گری بگیر و ببند نیست، درمان در دستان مردم است، در شهر تبریز که یک شهر بدون گداست، اگر کسی به هر بهانه‌ای دستی برای گدایی دراز کند، مردم به او اهمیت نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه علت بدون گدا شدن بعضی شهرها مسئولین، ارگان‌ها، بهزیستی و شهرداری نیست، بلکه فرهنگ مردم است،گفت: در شهرهایی که گداپروری اتفاق نمی‌افتد، اگر کسی دستش را دراز کند، یا به بهانه‌ اسپنددود کردن، شیشه پاک کردن، به هیچ‌وجه کمکی دریافت نمی‌کند،

وی گفت: وقتی از متکدیان جمع‌آوری شده سوال شد، چرا برای گدایی به شهرکرد می‌آیید؟ پاسخ دادند مردم این منطقه مهربانند، خوب پول می‌دهند، به ویژه در ماه صفر که صدقه دادن توصیه شده، کاسبی و درآمد بالایی در این شهر داریم.

ضعف در ارائه برنامه‌های گوناگون «نه به تکدی‌گری»

مدیر مرکز جمع‌آوری متکدیان به وجود ضعف شدید رسانه ملی در ارائه برنامه‌های گوناگون «نه به تکدی‌گری»، گفت: محافظه‌کاری شدیدی بر رسانه ملی حاکم است، به وظیفه ذاتی خود عمل نمی‌کند و در خصوص گسترش تکدی‌گری در جامعه برنامه‌های متنوع و اخباری گزارش نمی‌دهد.

مدیر مرکز جمع‌آوری متکدیان با بیان اینکه عادت به تکدی‌گری حتی پس از ساماندهی و بهبود شرایط اقتصادی از دیگر عوامل گسترش تکدی‌گری در برخی افراد است، افزود: کمرنگ شدن ارزش‌های دینی و اسلامی همچون کار، تلاش و کسب روزی حلال موجب تنبلی برخی از افراد جامعه و بی‌اعتنایی آنان به برخی مشاغل می‌شود.

ایمانی با اشاره به اینکه امروزه صندوق‌های صدقات جمع شده و دیگر کاربرد چندانی ندارد و مردم از تمام راه‌های قابل اعتماد کمک به نیازمندان آگاه نیستند، گفت: لازم است در این خصوص برجسته‌سازی صورت گیرد، کمیته امداد و بهزیستی که کمک‌های مردمی را جمع‌آوری می‌کنند، تبلیغاتشان را گسترده کرده و عابر بانک‌ها نیز گزینه کمک‌های مردمی را با ارائه کدهای آسان فعال‌تر کند.

تکدی‌گری، قصه تلخ و بی‌پایان با چاشنی ترحم و فریب /پشت‌پرده‌های تلخی که مردم از آن بی خبرند

آمار متکدیان در چهارمحال و بختیاری بسیار بالاست!

ایمانی با بیان اینکه آمار متکدیان در چهارمحال و بختیاری بسیار بالاست و متاسفانه تنها افرادی که جمع‌آوری و ساماندهی می‌شوند، در سامانه وزارت کشور ثبت می‌شوند، تصریح کرد: لازم است فعالیت‌های مجازی کمک به نیازمندان گسترده و در دسترس عموم مردم قرار گیرد، همچنین ارائه گزارش‌های ماهانه کمیته امداد و بهزیستی بسیار ضروری است، این ارگان‌ها باید به مردم اعلام کنند که با کمک‌های مردمی چه اقدامات مفیدی برای افراد نیازمند و محروم انجام شده است.

وی به لزوم ارائه راه‌های متفاوت و خلاقانه برای کمک‌های مردم و ارائه گزارش از نتیجه کمک‌های مردمی اشاره کرد و گفت: بالا بردن فرهنگ عمومی مردم برای جلوگیری از گداپروری از طریق رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما حائز اهمیت است.

ایمانی با بیان اینکه فال‌بینی، شیشه پاک کردن، جوراب و دستمال‌فروشی، رقص و آواز و آهنگ در خیابان، گل‌فروشی، اسپند دودکردن و ...تکدی‌گری (گدایی) محسوب می‌شود، تصریح کرد: با کمک به این افراد و دلسوزی‌های بی‌جا باعث گسترش این پدیده زشت در شهر خواهیم شد.

وی با بیان اینکه ۵۱ درصد از متکدیان(گدایان) جمع‌آوری شده اعتیاد به مواد مخدر داشته و بعضاً توزیع‌کننده‌اند، افزود: بهتر است با کمک کردن به این افراد خود را در گسترش این پدیده شوم شریک نکنیم.

جمع‌آوری و ساماندهی ۷۰ نفر از متکدیان در شهرکرد طی ۶ ماه گذشته

اکبر ایازی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ۱۳ طرح جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان با همکاری کارگروه مربوطه اجرا شده است، اظهار کرد: تعداد ۷۰ نفر از متکدیان در شهرکرد که اغلب زن و کودک بودند، در ۶ ماه نخست سال جمع‌آوری شدند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد گفت: علاوه بر این، دو طرح دیگر در قالب تذکر به افرادی که در پارک‌های سطح شهر با تعداد افراد بالا نسبت به برپایی چادر اقدام کرده بودند تذکر و اقدام قانونی با همکاری فراجا نسبت به جمع‌آوری چادرها و ترک استان صورت گرفت.

وی بیان کرد: افراد جمع‌آوری شده اغلب غیربومی و از سایر استان‌ها و شهرهای اطراف در قالب تیم‌های مختلف نوازندگی و با طرح پوششی جدید در غالب جوراب و دستمال فروشی و... اقدام به تکدی‌گری می‌کردند.

وی با بیان اینکه اکثر متکدیان به‌صورت گروهی و تیمی، مادرانی همراه با فرزند هستند که برای تحریک احساسات مردم، فرزندان خود را نیز در تکدی‌گری همراه می‌کنند و در آمدشان به‌صورت چشمگیر است، گفت: باتوجه‌ به شروع مدارس و سردی هوای چهارمحال‌ و بختیاری تکدی‌گری از فصل پاییز به بعد کمرنگ می‌شود.

لازم است صدا و سیما در خصوص آگاه‌سازی این موضوعات برنامه‌های مختلفی ارائه دهد

وی در خصوص راه‌حل بازدارنده این مشکلات بیان کرد: لازم است صدا و سیما در خصوص آگاه‌سازی این موضوعات برنامه‌های مختلفی ارائه دهد،  اغلب متکدیان جمع‌آوری شده، افراد تکراری هستند که با ناامن شدن مکان اسکان متکدیان و عدم‌پذیرش مهمان سراها در سطح شهر با نظارت اداره اماکن، عدم کمک و همراهی مردم و...تعدادشان کاهش می‌یابد.

ایازی گفت: با اجرای طرح، دو نفر از سر تیم‌های تکدی‌گری با حکم معاون دادستان روانه زندان شدند.

تکدی‌گری، قصه تلخ و بی‌پایان با چاشنی ترحم و فریب /پشت‌پرده‌های تلخی که مردم از آن بی خبرند

پیامدهای گسترش تکدی‌گری در جامعه چیست؟

سمیه بخشی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در دین اسلام تکدی‌گری نهی شده و مشغول بودن به این شغل کاذب، با کرامت انسانی ناسازگار است، اظهار کرد: متکدیان از روش‌های مختلفی برای جلب اعتماد و دلسوزی مردم استفاده می‌کنند که گاه فریب‌گرانه و گاه واقعی است، پس برخورد صحیح و اصولی با این این پدیده ناهنجار و تصحیح فرهنگ کمک‌رسانی به فقرا و نیازمندان واقعی، برای رفع مشکل تکدی‌گری ضروری است‌.

مشاور مرکز کودکان کار در خصوص عواقب تکدی‌گری، توضیح داد: بی‌انگیزه کردن افراد شاغل و فعال برای کار و تولید در جامعه، افزایش بزهکاری‌های اجتماعی، بالارفتن آمار اعتیاد، افزایش آمار کودکان بازمانده از تحصیل، سوء استفاده از کودکان، بالا رفتن آمار جرم و جنایت، تحریک احساسات مردم از جمله پیامدهای تکدی‌گری است.

وی با بیان اینکه تکدی‌گری زمینه‌ساز بزهکاری، فساد و فحشا، دزدی، اعتیاد، خودکشی در جامعه است، افزود: گسترش تکدی‌گری نشانه یک بیماری وخیم و معضل بزرگ در جامعه است.

مشاور مرکز کودکان کار گفت: در خطر قرار گرفتن زندگی نیازمندانی که از شدت حیا نمی‌توانند دست به گدایی بزنند، ترسیم چهره‌ای سیاه و مایوسانه از وضعیت اقتصادی جامعه، حاکمیت فرهنگ گداپروری و خرافات در جامعه، گسترش فرهنگ نان بدون زحمت نیز از جمله معضلات گسترش این کاسبی بی‌دغدغه در جامعه است.

وی با بیان اینکه متاسفانه فرهنگ جامعه ما کار کردن و زحمت کشیدن را امری معمولی و رفاه‌طلبی و راحت‌طلبی را نوعی شأن و منزلت اجتماعی تلقی می‌کند،گفت: این فرهنگ، برخی افراد را به دست درازی پیش مردم به‌ جای کار کردن، زحمت کشیدن و عرق ریختن سوق می‌دهد، در حالی‌که کار کردن از نظر اسلام، ارزش و بی‌کاری یک ضد ارزش است، براساس این دیدگاه اشتباه، کارگران ساختمانی و شهرداری از منزلت پایین در چنین جامعه‌ای برخوردارند.

بخشی در خصوص انواع تکدی‌گری، بیان کرد: روش‌های مختلفی همچون دست‌درازی، دعانویسی، آوازخوانی، گریم (برای فلج نشان دادن خود)، نمایش معلولیت جسمی، خواباندن بچه معلول، نوازندگی، درویشی، اسپند دود کردن، شیشه پاک کردن، درب منازل رفتن و … از نمونه‌های گدایی در جامعه است.

به نظر می‌رسد تا زمانی که مردم اراده نکنند، معضل متکدیان حل نمی‌شود، فرهنگ‌سازی، کمک به نیازمندان واقعی و مددکاری اجتماعی مهم‌ترین راهکاری است که بخش مردمی و دولتی باید به‌کار گیرند تا این پدیده شوم از جامعه حذف شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha