• سه‌شنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403072418963
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

مسئول کارگروه مردمی ستاد جمعیت خراسان رضوی مطرح کرد

سیاست «فرزند کمتر، زندگی بهتر» باعث رشد نزولی جمعیت شد

سیاست «فرزند کمتر، زندگی بهتر» باعث رشد نزولی جمعیت شد

ایسنا/خراسان رضوی مسئول کارگروه مردمی ستاد جمعیت خراسان رضوی گفت: طبق آخرین پژوهش‌ها تفکر ادامه تحصیل و رفاه خانواده‌ها مانع علاقه خانواده به فرزندآوری و رشد جمعیتی شده است.

زهرا سوارکار،  ۲۴ مهر ماه در کارگروه جمعیت و صیانت از خانواده گناباد با اشاره به اینکه ۵ شهرستان خراسان رضوی شامل نیشابور، قوچان، سبزوار، کلات و زاوه در وضعیت قرمز جمعیت قرار دارند، گفت: برخی مشکلات فرهنگی و کمبودها و زیرساخت لازم در کاهش زاد و ولد مؤثر هستند که باید با فرهنگ‌سازی و حمایت دستگاه‌ها زمینه لازم برای رشد جمعیت در این استان مد نظر قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه در طرح جوانی جمعیت و صیانت از خانواده که از طرح‌های دولت سیزدهم است اقدامات مؤثری صورت گرفت، افزود: علاوه بر اینکه تمام تلاش ما تسهیلات و تکالیف عام و خاص و رسالت دستگاه‌ها برای این موضوع مد نظر است اما اجرا نشدن قانون مانع و باعث دلسردی مخاطب در کف جامعه می‌شود و مدیران هنوز به این مسئله اهتمام لازم را ندارند.

مسئول کارگروه مردمی ستاد جمعیت خراسان رضوی با اشاره به اینکه مواردی چون تسهیلات و بانک‌ها، مسئله مسکن و تشویق مدیران از جمله مواردی هستند که در حمایت از خانواده‌ها اقدام شده است، گفت: در ایران ۲۳ درصد نرخ ناباروری به دلایل مختلفی از جمله تغییر در تغذیه، سبک زندگی، تغییر در سن ازدواج وجود دارد و البته تمام خدمات درمان در مراکز باروری تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

وی افزود: طبق تحقیقات انجام شده در خراسان رضوی و حاشیه شهر مشهد خانواده‌های دارای سطح درآمد پایین دارای فرزندان بیشتر و خانواده‌های با تحصیلات عالی و با شرایط اقتصادی مطلوب در این شهر تک فرزندی و یا دو فرزندی هستند که این نشان از این می‌دهد که مشکلات اقتصادی از دلایل مهم در فرزندآوری نیست بلکه باید با فرهنگ‌سازی پیگیر رفع این مهم بود.

سوارکار با بیان اینکه دو استان گیلان و همدان به لحاظ سالمندی و تک فرزندی جزو استان‌های با رشد نزولی جمعیت هستند، گفت: استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی دارای میانگین مطلوبی در رشد جمعیت هستند و خراسان رضوی به دلیل رشد نامطلوب جمعیتی در آینده نزدیک جزو استان‌های فقیر در نرخ جمعیت خواهد بود.

وی افزود: در اوایل دهه ۱۳۷۰ سیاست «فرزند کمتر، زندگی بهتر» باعث رشد نزولی جمعیت در ایران شد و فرهنگ‌سازی نادرستی در خانواده‌ها شکل گرفت که شاهد تبعات منفی آن هستیم.

وی با بیان اینکه کمترین آمار ثبت شده در سقط جنین ۱۰۰۰ مورد در ۲۴ ساعت و آمار رسمی ۲۰۰۰ سقط جنین در ۲۴ ساعت گزارش شده است، گفت: رشد سقط یا قطع جنین از مشکلات مهم کشور در سال‌های اخیر بوده که دلایل متعددی در کشور به لحاظ فرهنگی و اقتصادی آن را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha