• چهارشنبه / ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۰۶:۵۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403072418928
  • خبرنگار : 71290

نظرسنجی‌ها تعیین‌کننده پیروز انتخابات آمریکا هستند؟

نظرسنجی‌ها تعیین‌کننده پیروز انتخابات آمریکا هستند؟

کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است نظام سیاسی آمریکا تعیین می‌کند که چه کسی برنده انتخابات خواهد بود، به ویژه در ایالت‌های کلیدی که عموما رای‌شان خاکستری است.

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا کمتر از یک ماه دیگر با رقابت ۲ کاندیدا از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برگزار می‌شود، تقریبا تا همین چند روز پیش براساس نظرسنجی‌های انجام شده «کامالا هریس» نامزد حزب دموکرات پیشتاز آرا در نظرسنجی‌ بود اما اخیرا برخی از نظرسنجی‌ها از کاهش اختلاف ترامپ و هریس در رقابت‌ها حکایت دارند.

در همین راستا، نشریه انگلیسی گاردین در گزارشی تحلیلی با استناد به نظرسنجی ۱۰ روزه خود، با اشاره به کاهش اختلاف بین نامزد حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در انتخابات آمریکا و ورود این اختلاف به بازه ۲ درصدی برای اولین بار از زمان ورود هریس به رقابت‌ها، از نگرانی فزاینده کارزار انتخاباتی او پرده برداشت.

همچنین طبق گزارشی که گاردین منتشر کرده، اکنون میزان پیشتازی هریس با شیبی نزولی از چهار درصد در اوایل ماه جاری، به ۲ درصد کاهش یافته است و طبق نظرسنجی اخیر ان‌بی‌سی، ترامپ و هریس با هم برابر هستند.

این در حالی است که احتمال پیشتازی ترامپ در پنج ایالت کلیدی بالاست و در صورت کسب رأی‌های الکترال کافی، او در ماه نوامبر به کاخ سفید باز خواهد گشت.

برخی از گزارش‌ها نیز علت کاهش محبوبیت هریس را مناظره او با ترامپ عنوان‌ کرده‌اند. با وجود اذعان رسانه‌های بسیاری به پیروزی نامزد حزب دموکرات در تنها مناظره خود علیه نامزد حزب جمهوری‌خواه، نظرسنجی‌های اخیر، حاکی از شدت گرفتن محبوبیت ترامپ است.

چهارشنبه گذشته دانشگاه «کوینی‌پیاک» گزارش کرد: «پس از مناظره نامزد حزب دموکرات دربرابر نامزد حزب جمهوری‌خواه، پیشتازی هریس در ایالت میشیگان از بین رفته و اکنون ترامپ سه درصد پیشتاز است. در ایالت ویسکانسین نیز پیشتازی یک درصدی هریس، اکنون به پیشتازی ۲ درصدی ترامپ تبدیل شده است. در ایالت پنسیلوانیا نیز پیشتازی هریس از ۶ درصد به سه درصد کاهش یافته است.»

گاردین هم در گزارشی نوشت که یکی از موارد اصلی کاهش محبوبیت هریس، حمایت فزاینده او از رژیم صهیونیستی در جنایات خود در غزه، لبنان و سراسر منطقه است و این مسئله به عدم حمایت عرب‌های ساکن ایالت میشیگان و خشم آن‌ها از کاخ سفید انجامیده است.

نظرسنجی‌ها تعیین‌کننده پیروز انتخابات آمریکا هستند؟
سخنرانی انتخاباتی هریس در پنسیلوانیا

رأی ایالت‌های کلیدی تاثیرگذاری بیشتری دارد

«فرشید باقریان» در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از آخرین نظرسنجی‌های انجام شده در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا اظهار داشت: نظام سیاسی آمریکا تمام تلاشش این است تا ساعات باقی مانده به انتخابات متوجه این نباشند که چه کسی برنده است، علاوه بر این با توجه به هزینه‌هایی که کاندیداها برای انتخابات انجام می‌دهند؛ انتخابات در آمریکا به صنعتی بزرگ و نیز فرهنگ‌ساز تبدیل شده است. از آن‌جایی که کنش اجتماعی برای نظام سیاسی آمریکا مهم‌ است، معمولا از ۲ سال قبل مانده به انتخابات کمپین‌های تبلیغاتی شروع می‌شود. 

وی افزود: با توجه به نقش و تاثیرگذاری رسانه‌ها، هر رسانه‌ای برای خودش نظرسنجی برگزار می‌کند نه فقط در آمریکا بلکه در اکثر کشورهای دنیا نیز همین‌گونه است و به نوعی تبدیل به رقابت میان رسانه‌ها شده است. علاوه بر این در آمریکا رسانه‌ای نداریم که بی‌طرف باشد، آن‌ها از هر جا که می‌توانند دستاورد مالی داشته باشند از گروه‌های سنی، قومی و یا مذهبی استفاده می‌کنند که بیش‌تر نظر آن‌ها را در نظرسنجی جلب کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین بیان کرد: بنابراین نظرسنجی‌ها در آمریکا هر هفته برگزار می‌شود و هر کدام هم نتیجه خاصی دارند، به‌عنوان مثال کسانی که به قدرت و حضور آمریکا اعتقاد دارند و یا موافق نظم نوین جهانی هستند عموما به دموکرات‌ها رأی می‌دهند، اما آنچه تاثیرگذار خواهد بود رأی ایالت‌های کلیدی آمریکا مانند پنسیلوانیاست که ترامپ هم در آنجا مورد سوءقصد نمایشی قرار گرفت.

نظرسنجی‌ها تعیین‌کننده پیروز انتخابات آمریکا هستند؟
تبلیغات انتخابات آمریکا؛ تصویر ترامپ بر روی یک اتوبوس

نمی‌توان با قطعیت گفت چه کسی برنده انتخابات آمریکاست

باقریان اظهار کرد: در انتخابات آمریکا اکثریت با رأی‌ها نیست بلکه اکثریت را آرای الکترال مشخص می‌کند؛ در واقع اگر کاندیدایی بیشترین رأی را هم کسب کرده باشد اما نتیجه نهایی را آرای الکترال تعیین می‌کند؛ به همین دلیل است که هنوز ترامپ اعتقاد دارد در انتخابات تقلب شده و او برنده بوده است.

وی با اشاره به رقابت کامالا هریس و ترامپ در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ادامه داد: براساس آخرین نظرسنجی‌های انجام شده، جنجالی که هریس به دست آورده بود دیگر مشاهده نمی‌شود، البته فراموش نکنیم نتایج نظرسنجی‌ها نمی‌تواند منعکس کننده نظام سیاسی آمریکا باشد، از این رو نمی‌توان با قطعیت گفت که چه کسی برنده انتخابات آمریکاست و این خاصیت و ویژگی دولت هژمون است. 

نظرسنجی‌ها تعیین‌کننده پیروز انتخابات آمریکا هستند؟
انتخابات آمریکا

جامعه آمریکا خیلی به تحولات بیرونی کاری ندارند

این کارشناس مسائل آمریکا درباره نقش آمریکا در تحولات غرب آسیا و تاثیرگذاری آن بر آرای مردم این کشور گفت: جامعه آمریکا خیلی به تحولات بیرونی کاری ندارند،‌ آن‌ها مطالبه‌گر هستند. برای آن‌ها موضوعاتی مانند قیمت بنزین و یا نرخ بیکاری بسیار مهم‌تر از موضوعات بیرونی است، به‌عنوان مثال مردم آمریکا چندان به اظهارنظرهای کاندیداها درباره مسائلی مانند حل بحران اوکراین اهمیت نمی‌دهند. 

باقریان تصریح کرد: هر کاندیدا می‌تواند ارادتش را به صهیونیست‌ها ابراز کند؛ مردم آمریکا خیلی به این موضوعات اهمیتی نمی‌دهند، آمریکا گاهی اوقات به واسطه سیاست خارجی موهوم خودش بر خلاف این‌که می‌گوید طرفدار صلح بوده و برای عدم گسترش جنگ تلاش می‌کند اما در واقعیت این‌گونه نیست به‌عنوان مثال حمله اسرائیل به لبنان با دستور مستقیم آمریکا انجام شد اگر نه اسرائیل توانایی حمله نداشت. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha