• سه‌شنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 1403072418715
  • خبرنگار : 71533

قائم‌پناه:

دولت در امور گزینش تجدیدنظر جدی می‌کند/سلیقه‌های شخصی را از گزینش دور خواهیم کرد

دولت در امور گزینش تجدیدنظر جدی می‌کند/سلیقه‌های شخصی را از گزینش دور خواهیم کرد

مسئول اداره امور گزینش کشور گفت: دیدگاه‌هایی که رهبران جمهوری اسلامی بیان کردند با آنچه در جریان گزینش‌ها اتفاق افتاده است، تفاوت ماهوی دارد.

به گزارش ایسنا، محمدجعفر قائم‌پناه در نشست خبری با محوریت موضوع گزینش، اظهار کرد: این روزها ما شاید بیش از روزی هزار یا گاهی حدود ۵۰۰ پیامک از قشرهای مختلف دریافت می‌کنیم که چرا ما گزینش نشده‌ایم. آنان جوانان کشور هستند و تحصیل کردند اما گزینش نشدند.
 
وی افزود: باید این موضوع که مطالبه و دغدغه‌ مردم و جوانان است را به طور کامل پاسخ دهیم. دیدگاه‌هایی که رهبران جمهوری اسلامی بیان کردند با آنچه در جریان گزینش‌ها اتفاق افتاده است، تفاوت ماهوی دارد.

معاون اجرایی رئیس‌جمهوری یادآور شد: در سال ۱۳۶۱ امام راحل درباره گزینش پیامی صادر کردند که به تصویب قانون در مجلس منجر شد و در آن پیام امام راحل انتقاد تندی از گزینش آن زمان داشتند.

قائم‌پناه اظهار کرد: امام راحل تاکید کردند در اسرع وقت تمام آن هیئت‌های گزینش برچیده شوند و افرادی صالح بدون ملاحظه روابط اقدام کنند.

وی ادامه داد: در بند سوم فرمان امام راحل به این موضوع اشاره شده بود که پرسش‌های مطرح شده در گزینش‌ها غیرمرتبط با شغل مربوطه است. سئوالات شرعی باید در چارچوب آن چیزی باشد که مردم عادی می‌دانند و افرادی آگاه به شرایط زمانه باید در سمت گزینش‌گری قرار گیرند و این تاکید امام راحل است.

مسئول اداره گزینش کشور با یادآوری دیدگاه‌های رهبری انقلاب در زمینه کیفیت گزینش‌گری، اظهار کرد: رهبری انقلاب اسلامی بر رعایت اصل شایسته‌سالاری و توانمندی افراد و روزآمدسازی در امر گزینش تاکید دارند و این در حالی است که خلاف این عمل شده و آن اقدام خلاف به ناحق به رهبری نسبت داده شده است.

مسئول اداره گزینش کشور تصریح کرد: بیانات رهبری انقلاب در خلاء مطرح نشده است و حتماً گزارشی به دست ایشان رسیده که در پی آن تاکید کرده‌اند گزینش‌ها روزآمدسازی شود.

قائم‌پناه یادآور شد: برای آموزگاری در ۱۴۰۳ در استخدام آموزش و پرورش ۶۳۶ هزار نفر شرکت کردند. ظرفیت برای جذب ۲۸ هزار نفر بوده است اما ۷۲ هزار نفر از این میان به آموزش و پرورش معرفی می‌شوند. در مرحله اول ۲۱ هزار نفر از این میان تأیید و بیش از ۴۴ هزار نفر رد می‌شوند که عدد قابل‌توجهی است.

مسئول اداره گزینش کشور تأکید کرد: ۶۰ درصد امتیاز کسانی که در این میان تایید شده‌اند از مصاحبه است و مابقی آن امتیاز علمی است در حالی که باید نسبت، عکس این باشد.

وی ادامه داد: در آزمون دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی ظرفیت ۳۲ هزار نفری داشتیم که ۶۶۰ هزار نفر شرکت کردند و ما فقط ۲۸ هزار نفر را قبول کردیم. ۵ هزار نفر ظرفیت دانشگاه را که می‌توانستیم از همین دانشگاه‌ها تربیت کنیم را تربیت نکردیم و همین باعث مشکلات جدی در آموزش و پرورش شده و کلاس‌ها بدون معلم مانده‌اند تا در نهایت مجبور به استفاده از بازنشستگان شدیم.

قائم‌پناه گفت: دولت آقای پزشکیان درصدد این است هم مشکل آموزش و پرورش را در این زمینه حل کند و هم یک تجدیدنظر جدی در زمینه گزینش داشته باشد. این به معنای اینکه خدای نکرده ما از افراد ضدانقلاب کسانی را استخدام کنیم نیست، بلکه از همین مردم خوب و جوانان تحصیل‌کرده کشور خود استفاده می‌کنیم.

مسئول اداره گزینش کشور با تاکید بر اینکه در مصاحبه گزینش‌ها، نگرش سلیقه‌ای، مخالف سیاست‌های کلی مورد نظر رهبری انقلاب است، اظهار کرد: در آزمون دبیری ۳۸۱ هزار نفر در سال ۱۴۰۳ شرکت کردند و ظرفیت، ۲۸ هزار نفر بوده است که در نهایت ۴۸ هزار نفر معرفی شدند، اما از این میان ۴۴۰۰ نفر کد ۱۹ گرفته‌اند و ۱۶ هزار و ۳۰۰ نفر از ظرفیت ۲۸ هزار نفره تکمیل شده است.

وی تصریح کرد: با وجود بیکاری و بدون شغل ماندن جوانان تحصیل کرده، اما کلاس‌های بدون معلم داریم که اشکال بزرگی ایجاد کرده است. یعنی مجوز قانونی برای جذب معلم وجود دارد، ولی کلاس بدون معلم داریم. چون سخت‌گیری‌ سبب شد از ظرفیت قانونی آموزش و پرورش برای جذب ۵ هزار نفر استفاده نشود.

قائم‌پناه تصریح کرد: باید نگاه ویژه به کسانی داشته باشیم که باور دینی غیر از اکثریت جامعه دارند. به ویژه برادران اهل سنت و اهل حق؛ آنان باید بر اساس باورهای دینی خودشان مورد گزینش قرار بگیرند.

مسئول اداره گزینش کشور اظهار کرد: ان‌شاءالله در آینده نه چندان دور گزینش روزآمد خواهد شد و سلیقه‌های شخصی را از آن دور خواهیم کرد.

وی گفت: از هسته‌های گزینش تقاضا دارم نگاه مثبت‌تری به جذب جوانان این مرز و بوم داشته و از هرگونه سلیقه شخصی دور باشند، شرح صدر داشته باشند، نگاه برای جذب بیشتر از دفع باشد. به خصوص که رهبر انقلاب می‌گویند در آموزش و پرورش باید نیروهای باهوش‌تر و تواناتر و عالم تر جذب شوند.

.معاون اجرایی رئیس‌جمهوری افزود: جوانان شایسته، کاربلد، نخبه و دانشمند باید در بدنه دولت بکار گرفته شوند تا دولت توانمندتر باشد.

قائم‌پناه در پاسخ به پرسشی درباره انتشار آمار میزان افراد ردشده در جریان گزینش طی سال‌های اخیر، اظهار کرد: بر انتقاد نسبت به گذشته خیلی موافق نیستم. نگاه‌مان را به سمت آینده بگیریم و به وفاق فکر کنیم.

وی تأکید کرد: ما قطعاً برنامه داریم؛ سازوکاری را که در قالب قانون و سیاست‌های کلی است روزآمدسازی می‌کنیم و به دنبال تجدیدنظر در زمینه گزینش هستیم. می‌خواهیم نگاه جدیدی حاکم شود که اکثریت جامعه بتوانند از فرصتی که در دولت هست بدون تبعیض استفاده کنند. اینجور نباشد که فرم‌ها و سئوالات و تحقیق ما به گونه‌ای باشد که چندین هزار نفر رد شوند.

مسئول امور گزینش کشور تصریح کرد: البته افرادی که ایران و جمهوری اسلامی را قبول ندارند شامل این تجدیدنظر در گزینش نمی‌شوند. هیچ نظام سیاسی هم چنین اجازه‌ای نمی‌دهد که کسانی که با اصل آن مخالفت دارند در سازوکارهای انتخاب افراد، تایید شوند.

قائم‌پناه در عین‌حال تاکید کرد: کاری کنیم که گزینش سلیقه‌ای نباشد بلکه مطابق با شرایط اجتماعی باشند. منطبق بر سال ۱۳۶۰ نباشد منطبق بر سال ۱۴۰۳ باشد. چه در زمینه پوشش و چه در موارد دیگر، معیارهای اجتماعی روز در نظر گرفته شود.

مسئول اداره گزینش کشور در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت برای مقابله با حامی‌پروری در انتصاب افراد، گفت: این موضوع زمان انتخاب وزرا هم مطرح شد تا کسانی به عنوان گزینه نهایی دولت به مجلس معرفی شوند که می‌توانند همراه تفکر رئیس‌جمهوری باشند و این رویکرد را قبول داشته باشند.

وی ادامه داد: البته اینکه کسانی همفکر رئیس‌جمهوری سرکار بیایند به معنای حامی‌پروری نیست و اگر آن افراد کارآمد باشند و دانش مربوطه را داشته باشند، این دیگر به معنی حامی‌پروری نیست. شاخص‌هایی برای وزارتخانه‌ها در همان زمان معرفی به مجلس در نظر گرفته شده است که یکی از مواردش همین هم‌فکری با دیدگاه‌های رئیس‌جمهوری است که به نظرم به خوبی هم اجرا شد.

قائم‌پناه یادآور شد: اگر دو سه نفر از وزرای قبلی هم در دولت حضور دارند، به این دلیل است که هم تخصص مربوطه را داشتند هم کارآمد بودند و یکی هم تفکر رئیس‌جمهوری را قبول کردند تا شعار وفاق هم محقق شود که این شعار اصلی آقای پزشکیان در زمان انتخابات بود و به صراحت می‌گفت که کشور را یک جناح نمی‌تواند اداره کند.

معاون اجرایی رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه مدت زمان در نظر گرفته شده از سوی دولت برای انجام اصلاحات در امر گزینش، تاکید کرد: باید نگاه‌ها عوض شود. تغییر نگاه و فکر که منجر به تغییر رفتار شود بسیار زمان‌بر است و الزاما نمی‌توانیم این موضوع را در یک زمان محدود حل کنیم.

وی یادآور شد: این اقدامات به شکل دستوری پیش نمی‌رود. افرادی که اکنون در هیئت‌های گزینش هستند هم افرادی معتقد به انقلاب و ارزش‌ها هستند اما تاکید داریم امر گزینش باید بر مبنای معیارها و ارزش‌های جمهوری اسلامی انجام شود و این امر نیازمند اصلاحات است که اصلاحات نیز پروسه‌ای زمان‌بر محسوب می‌شود.

قائم‌پناه همچنین تاکید کرد: در زمینه گزینش‌ها از جمله اصلاحاتی که انجام دادیم، تغییر امتیازها به شکلی درست بود که عملی شد. مثلاً امتیاز حضور در نمازجمعه و پوشش از ۱۰ به ۷ کاهش یافته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha