• سه‌شنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۷
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403072418613
  • خبرنگار : 50214

کهن روستای توران‌پشت با ۱۷ اثر تاریخی ملی

کهن روستای توران‌پشت با ۱۷ اثر تاریخی ملی

ایسنا/یزد «توران‌پشت» روستایی ییلاقی در شهرستان تفت یزد با آثار فروان تاریخی که بسیاری از آنها نیز ثبت ملی شده، این روزها چهره‌ای متفاوت و البته زیباتر از گذشته به خود گرفته است.

توران پشت، روستایی مرتفع و تاریخی در شهرستان تفت است که در ۸۰ کیلومتری جاده یزد به شیراز واقع شده؛ روستایی کهن به قدمت حدود پنج هزار سال که برخی ساخت آن را به فرمان «توران دخت» دختر خسروپرویز پادشاه ساسانی نسبت می‌دهند.

این روستای تاریخی دارای جاذبه‌های بسیاری اعم از تاریخی و طبیعی است که البته ۱۷ اثر تاریخی آن تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

از مهمترین آثار تاریخی این روستا می‌توان قلعه توران پشت، مسجد جامع توران پشت، نخل تاریخی و حسینیه توران پشت، گنبدهای پیرمراد و شیخ جنید و سید گل سرخ و چهل‌دختران که اکنون تنها دو گنبد آن تقریباً سالم باقی مانده است، آتشکده استینا، تخت رستم و چشمه‌ جوشان یا آب گازدار را نام برد.

کهن روستای توران‌پشت با ۱۷ اثر تاریخی ملی

البته در سالهای اخیر اقدامات قابل توجهی برای آبادانی و رونق این روستا از سوی دهیاری صورت گرفته به طوری که دهیار این روستا در زمره دهیاران نمونه امسال در استان انتخاب شده است؛ اقداماتی مانند آسفالت و سنگ فرش تمام معابر روستا، بهسازی دیوارخانه‌های بافت تاریخی روستا با اندود کاهگل، ایجاد دسترسی مناسب برای بقعه‌های شیخ جنید و چهل دختران، ساماندهی قدمگاه و چشمه‌ی متبرک به قدوم علی بن موسی الرضا(ع)، ایجاد سرویس بهداشتی عمومی و زیباسازی مناطق گردشگری و دیدنی روستا.

کهن روستای توران‌پشت با ۱۷ اثر تاریخی ملی

«جواد شمس» مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری یزد در جریان بازدید جمعی از خبرنگاران از این روستا و اقدامات انجام شده در آن، ضمن اشاره به قدمت و اصالت و فرهنگ ریشه دار روستای توران پشت، اظهار کرد: یکی از شاخص‌های این روستا که آن را منحصربفرد کرده، ‌ ییلاقی بودن این روستا در کنار تاریخی بودن است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای آبادانی این روستا با اعتباری حدود ۱۰ میلیارد تومان طی چند سال گذشته، ‌ موضوع مهم در این رابطه را برخورداری مطلوب روستا از پتانسیل خیرین ذکر کرد.

کهن روستای توران‌پشت با ۱۷ اثر تاریخی ملی

شمس هدف از این بازدید را آشنایی با برخی از اقدامات دهیاران در روستاها و البته شناخت بیشتر نسبت به مسائل و مشکلات روستاهای استان اعلام و تصریح کرد: در حال حاضر ۳۷۴ روستا در استان دارای دهیاری هستند و یکی از عمده مشکلات به ویژه در مورد روستاهای ییلاقی استان تخصیص اعتبارات براساس جمعیت دائم آنهاست در حالی که اغلب روستاهای ییلاقی استان غالباً در برخی ایام و مناسبت‌ها دارای جمعیت شناور و غیردائم به مراتب بیشتر و حتی چندین برابری هستند.

وی متذکر شد: البته هر چند بابت خدمات دهی به ساکنان غیردائم روستا اعتباری به دهیاری‌ها اختصاص داده نمی شود ولی معتقدیم همین جمعیت غیردائم نیز در اقتصاد و پویایی روستا موثر است.

کهن روستای توران‌پشت با ۱۷ اثر تاریخی ملی

این مسئول با اشاره تلاشهای دهیاران استان برای رونق هر چه بیشتر روستاها و تاثیرگذاری آن بر آمار مهاجرت از روستاها و حتی بازگشت روستائیان به روستای خود، یکی مهمترین علل بروز مهاجرت از روستاها را ضعف در اقتصاد روستا ذکر کرد و گفت: قطعاً روستاهایی که از اقتصاد مناسبی برخوردار هستند کمتر دچار آسیب مهاجرت می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: معتقدیم که هر روستا و هر منطقه دارای پتانسیل خاص و متفاوتی است و لازم است براساس هر یک از این پتانسیل‌ها سند اشتغال هر روستا تدوین و در جهت رونق افزایی روستاها به کار گرفته شود.

شمس ابراز امیدواری کرد؛ با اهتمام بیشتر به این پتانسیل‌ها و اختصاص تسهیلات بهتری جهت جوانان روستا در راستای حفظ این نیروهای انسانی در روستا اقدام مطلوبی انجام دهیم.

کهن روستای توران‌پشت با ۱۷ اثر تاریخی ملی

«محمدرضا امیری» دهیار روستای توران پشت نیز در جمع اصحاب رسانه گفت:‌ خوشبختانه با اختصاص زمین در قسمت شمالی روستا برای ساخت و سازهای جدید، اجازه تغییر در ساختار بافت قدیمی روستا و نابودی زمینهای کشاورزی را نداده‌ایم که در این رابطه با همکاری بخشداری و مسئولین بنیاد مسکن قدردانی می‌کنیم.

وی جمعیت دائم کنونی روستا را بیش از ۳۰۰ نفر ذکر کرد و گفت: خوشبختانه اهالی توران پشت مردمانی نجیب هستند که احترام زیادی برای گذشته خود قائل هستند و در راستای حفظ میراث گذشتگان خود از هیچ کمکی دریغ نمی‌ورزند و در مرمت و آبادانی روستا کمک‌های شایانی داشتند.

کهن روستای توران‌پشت با ۱۷ اثر تاریخی ملی

امیری اغلب شغل ساکنان دائم روستا را کشاورزی و دامداری ذکر و ابراز امیدواری کرد با حمایت و همدلی دولت و مسئولان شاهد رونق و ابادانی بیشتر روستاهای کشورمان باشیم.

با تمام این تفاسیر، هنوز هم این روستای با ارزش تاریخی با وجود بناهایی با قدمت زیاد آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته و این در حالی است که این روستا، طبیعتی بسیار بکر و زیبایی نیز دارد که جدای از تاریخ و ارزش تاریخی آن، ارزش طبیعی بسیار بالایی دارد و از زیستگاه های مهم یزد محسوب می‌شود که چشمه‌های رنگی معدنی آن  بدون شک یکی از زیباترین چشمه‌های جوشان کشور متعلق به دوره کواترنر است، جلوه و شکوه ویژه‌ای به این روستا بخشیده است.

کهن روستای توران‌پشت با ۱۷ اثر تاریخی ملی

البته علاوه بر میزبانی خوب مردم خونگرم و مهمان نواز این روستا، یک واحد بومگردی نیز در این روستا وجود دارد که امکان اقامت شبانه گردشگران در این روستا برای مشاهده آسمان زیبای این منطقه کوهستانی را فراهم آورده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha