• سه‌شنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403072418598
  • خبرنگار : 71661

انتقاد علی‌اف از «دیپلماسی دوربین» اتحادیه اروپا

انتقاد علی‌اف از «دیپلماسی دوربین» اتحادیه اروپا

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان می‌گوید اتحادیه اروپا در گذشته در مناقشه قره‌باغ مشارکت فعالی نداشت و اکنون هم که فعال‌تر شده، مواضع جانب‌دارانه اتخاذ می‌کند.

به گزارش ایسنا، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و در جریان دریافت استوارنامه «ژولین دوفریپون» سفیر جدید بلژیک در باکو، روز دوشنبه از کم‌کاری اتحادیه اروپا در دوران حضور ارامنه در منطقه قره‌باغ گلایه کرد و گفت حالا مشارکت بروکسل بیشتر شده، اما این اتحادیه مواضع جانبدارانه‌ای اتخاذ می‌کند.

علی‌اف این رویکرد اتحادیه اروپا را «مخرب» توصیف کرد و آن را موجب ایجاد بی‌اعتمادی به بروکسل و فاصله گرفتن این اتحادیه از فرایند صلح میان ایروان و باکو دانست.

رئیس‌جمهور آذربایجان که این اظهارات را در دیدار با سفیر جدید بلژیک در جمهوری آذربایجان مطرح کرد، گفت رویکرد فرانسه در مسئله عادی‌سازی روابط میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان مخرب است و باکو و اتحادیه اروپا برای حفظ همکاری‌های خود باید از پیروی از این رویکرد و تاثیرپذیری از آن خودداری کنند.

انتقاد علی‌اف از «دیپلماسی دوربین» اتحادیه اروپا
دیدار سفیر جدید بلژیک با علی‌اف

انتقاد علی‌اف از «دیپلماسی دوربین» اتحادیه اروپا
ناظران اروپایی در مرز آذربایجان و ارمنستان

علی‌اف تاکید کرد که یکی از عوامل بی‌اعتمادی باکو به بروکسل، تمدید ماموریت «هیأت ناظران اروپایی» در مرز آذربایجان و ارمنستان است که بدون رضایت و مشورت جمهوری آذربایجان صورت پذیرفته و اساسا ضروری نبوده است.

جمهوری آذربایجان در اکتبر ۲۰۲۲ با حضور موقت هیات ناظران اروپایی به‌مدت ۲ ماه موافقت کرد، اما بعدها این اتحادیه ماموریت نیروهای خود را بدون آنکه با باکو مشورت کند، تمدید کرد.

طرفین اکنون در حال مذاکره هستند تا حضور این نیروهای اروپایی در مرز باز هم تمدید شود.

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان همچنین از رفتار اعضای هیأت اروپایی ابراز نارضایتی و از آن به عنوان «دیپلماسی دوربین» یاد کرد و گفت آن‌ها از هنجارهای فرهنگ سیاسی فراتر رفته‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha