• سه‌شنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403072418571
  • خبرنگار : 50290

علی‌اصغر شاهزیدی:

موسیقی خلاق به‌واسطه اقدام خلاقانه هنرمند معنا پیدا می‌کند

موسیقی خلاق به‌واسطه اقدام خلاقانه هنرمند معنا پیدا می‌کند

ایسنا/اصفهان پیشکسوت روش آوازی اصفهان با بیان اینکه اگر به‌درستی و با بهره‌گیری از موهبت خلاقیت، اندیشه و توانایی خود در عرصۀ موسیقی استفاده کنیم می‌توان به خلق آثار ماندگار امیدوار بود، گفت: موسیقی خلاق به‌واسطۀ اقدام خلاقانۀ هنرمند معنا پیدا می‌کند و خلاقیت با داشتن موهبت استعداد، فکر توانا و استفاده از اندیشه حاصل می‌شود.

علی‌اصغر شاهزیدی در گفت‌وگو با ایسنا و با بیان اینکه موسیقی اصیل ایرانی می‌تواند به‌عنوان مهم‌ترین سند فرهنگی و الگوی خلاقانه برای هنرمندانِ امروز و فرهنگ‌شناسان قابل استفاده و راه‌گشا باشد، گفت: موسیقی سنتی ایران یک سرمایۀ فرهنگی است که هنرمندان بسیاری در زمینه‌های مختلفی از این فرم موسیقی با خلاقیت‌ خود، آثار ماندگاری و غیرقابل تکراری برجای گذاشتند.

او با تأکید بر اینکه موسیقی خلاق حاصل خلاقیت هنرمند است، افزود: واژۀ موسیقی خلاق به‌واسطۀ اقدام خلاقانۀ هنرمند و در بخش‌های مختلف موسیقی حاصل می‌شود، درواقع این هنرمند است که خلاقیت ایجاد می‌کند و به موسیقی خلاق معنا می‌بخشد.

این خواننده و مدرس آواز ایرانی بیان کرد: آقای تاج اصفهانی یعنی هنرمند خلاق؛ او سبک نوینی را پایه‌گذاری کرد و نشان داد که شعر و دکلمه و تحریر و سایر جنبه‌های آوازی و سازی یک موسیقی باید یکدست و البته خاص باشد. آقای تاج بر این نکته تأکید داشت که مثل یکدیگر ساز نزنید، مثل هم آواز نخوانید، ابداع و ابتکار داشته و خلاق باشید. بنابراین وقتی کسی چنین بنایی را برای موسیقی پایه‌گذاری می‌کند باید او را هنرمند خلاق در زمینۀ موسیقی دانست.

شاه‌زیدی افزود: هنرمندان خلاق در موسیقی اصیل ایران بسیارند که ازجمله می‌توان به جلیل شهنار، حسن کسایی، علی تجویدی و بسیاری دیگر اشاره کرد. حدود ۷۵۰ آهنگ از آقای تجویدی باقی‌مانده که هریک از دیگری برتر است و هیچ‌یک مانند دیگری نیست. کجای موسیقی ایران فردی مانند تجویدی، همایون خرم و آهنگسازان و ترانه‌سرایانی مانند رهی معیری، معینی کرمانشاهی، اسماعیل نواب صفا و بیژن ترقی و دیگران ظهور کرد!

او اضافه کرد: باید تأکید کنم که بخشی از خلاقیت این بزرگان به‌ این دلیل بود که در درجۀ نخست به دنبال کیفیت و مطلوبیت اثر بودند و مادیات برای آنها در مرحلۀ دوم قرار داشت؛ اما متأسفانه موسیقی جایگاه گذشتۀ خود را ندارد و خلاقیتی در بسیاری از آثار دیده نمی‌شود. اکثر هنرمندانِ امروز در عرصۀ موسیقی، مقلد آثار گذشتگان هستند و خودشان هیچ ابداع و ابتکاری ندارند و آثارشان فاقد خلاقیت است.

پیشکسوت روش آوازی اصفهان با اشاره به لازمۀ خلاقیت در موسیقی گفت: بخشی از خلاقیت، موهبت الهی است که باید از جانب طبیعت و خداوند به انسان اعطا شده باشد که همان استعداد است؛ اما موضوع مهم بعدی این است که فرد باید از توانایی‌های خود استفاده کرده و طرحی نو دراندازد، نه اینکه همان‌چیزی که پیش از این ساخته و پرداخته شده را استفاده کند. بنابراین داشتن موهبت استعداد، فکر توانا و استفاده از اندیشه، مواردی است که درنتیجۀ آن‌ها خلاقیت اتفاق می‌افتد.

شاه‌زیدی ضمن اشاره به اینکه برگزاری جشنوارۀ موسیقی ملی خلاق در شاهین‌شهر اقدام قابل تقدیری است که باید به‌طور جدی و با برنامه‌ریزی درست و فکرشده به آن پرداخته شود، ادامه داد: در کنار همۀ این مباحث باید به این نکته توجه کرد که جوانان باید الگو ببینند، استاد داشته باشند، آن‌هم استادی که خودش خلاقیت داشته باشد. ضمن اینکه متأسفانه امروز به‌واسطۀ استفادۀ نادرست و یا سوءاستفاده از تکنولوژی در آهنگسازی‌ها و صداگذاری‌ها و سایر موارد دیگر، فکر جامع و خلاقیت از جوانان گرفته شده است.

این خواننده و مدرس آواز ایرانی تأکید کرد: پیشینیان گفته‌اند که «دیگران کاشتند، ما برداشتیم. ما بکاریم دیگران برداشت کنند» به دیگر سخن، ما از مواهب طبیعت استفاده می‌کنیم و باید درمقابل نیز برای طبیعت و آیندگان کاری انجام دهیم. این بیان در آنچه بزرگان عرصۀ موسیقی سنتی ایران انجام دادند به‌واقع صدق می‌کند و آنچه آنها برای امروز باقی گذاشتند قابل تکرار نیست، اما چرا ما برای آیندگان چنین نمی‌کنیم!

شاه‌زیدی بیان کرد: اگر به‌درستی و با بهره‌گیری از موهبت خلاقیت، اندیشه و توانایی خود در عرصۀ موسیقی استفاده کنیم می‌توان به خلق آثار ماندگار امیدوار بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha