• سه‌شنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403072418569
  • خبرنگار : 71038

سفر عراقچی به عمان؛ از «روند مسقط» تا کمک به مردم لبنان

سفر عراقچی به عمان؛ از «روند مسقط» تا کمک به مردم لبنان

کارشناس مسائل عمان گفت: در حال حاضر با توجه به نیاز مبرم لبنان به کمک‌های ضروری، احتمالا یکی از مسائل مورد پیگیری در سفر وزیر خارجه به مسقط تلاش مبنی بر ایجاد یک پل هوایی میان عمان با بیروت بوده است، چراکه در حال حاضر این مساله یکی از ضرورت‌های مهم برای لبنان است.

به گزارش ایسنا، «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه سفر منطقه‌ای خود که با لبنان و سوریه آغاز شد و به عربستان، قطر و عراق رسید، روز دوشنبه به عمان رفت و گفت‌وگوهای مفصلی با ارتشبد «سلطان بن محمد النعمانی» وزیر امور دیوانی سلطان عمان و «سید بدر البوسعیدی» وزیر امور خارجه این کشور عربی داشت .

سید عباس عراقچی در صفحه خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام در مورد محتوای رایزنی‌ها با مقام‌های ارشد عمانی نوشت: در این دیدارها ضمن ابراز خرسندی از استحکام و پایداری روابط دیرینه و دوستانه میان سلطنت عمان و کشورمان، بر تقویت و توسعه مناسبات دوجانبه بیش از گذشته تاکید کردیم.

عراقچی تصریح کرد: در ادامه با بررسی آخرین تحولات منطقه به‌ویژه شرایط خطرناک ناشی از جنایت‌ها و تجاوزهای رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان، بر ضرورت اقدام فوری بین‌المللی برای توقف نسل‌کشی و تجاوز نظامی صهیونیست‌ها تصریح شد.

در جریان گفت‌وگوهای عراقچی و مقام‌های عمانی ضرورت تلاش بیشتر برای بسیج کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به آوارگان در لبنان مورد تاکید قرار گرفت.

تلاش‌ها برای کمک به مردم لبنان

«میرجواد میر گلوی بیات» کارشناس مسائل عمان در گفت‌وگو با ایسنا در مورد سفر عراقچی به مسقط اظهار کرد: سفر آقای عراقچی به  عمان در چارچوب سفرهای منطقه‌ای وی در مورد تحولات اخیر غرب آسیا بوده است و همان‌طور که خود وزیر امور خارجه اشاره کرد با توجه به اعتماد متقابل میان سران ایران و عمان این سفر نیز مانند ۲ دهه گذشته برای هماهنگی‌هایی در مورد اقدامات ایران در مسائل منطقه و جهانی انجام شده است.

وی با بیان این که «در حال حاضر با توجه به نیاز مبرم لبنان به کمک‌های ضروری، احتمالا یکی از مسائل مورد پی گیری در سفر وزیر خارجه به مسقط تلاش مبنی بر ایجاد یک پل هوایی میان عمان با بیروت بوده است، چراکه در حال حاضر این مساله یکی از ضرورت‌های مهم برای لبنان است‌ و با توجه به حملات رژیم صهیونیستی، ارسال کمک می‌تواند از طریق عمان انجام شود»، اظهار کرد : عمان با توجه به سابقه میانجی‌گری‌اش در چند دهه اخیر مورد اعتماد کشورهای حامی اسرائیل است و پل هوایی از طریق مسقط می‌تواند کمک بزرگی برای مردم لبنان باشد، چنانچه که در حال حاضر ۴۰ تن کمک به‌وسیله هواپیمای شخصی «سلطان هیثم» به بیروت فرستاده شده است.

کمک‌های عمان به مردم لبنان

میانجی‌گری عمان بین ایران و آمریکا

عراقچی همچنین در حاشیه سفر به مسقط و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد میانجی‌گری عمان بین ایران و آمریکا اظهار کرد: عمان همیشه در حل مشکلات منطقه کمک بزرگی بوده و در رابطه با ایران و آمریکا همواره سعی داشته برای انتقال پیام یا ایجاد زمینه برای مذاکرات نقش مثبتی را ایفا کند.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد که «این نقش‌آفرینی از قبل وجود داشته و در دولت گذشته نیز این موضوع وجود داشت که به روند مسقط معروف است».

او در این زمینه ادامه داد: در حال حاضر روند مسقط به دلیل شرایط خاص منطقه متوقف است و الان زمینه‌ای برای این گفت‌وگوها نمی‌بینیم تا زمانی که بتوانیم بحران جاری را پشت سر بگذاریم و آن موقع تصمیم خواهیم گرفت که آیا وارد کار مجدد شویم یا نشویم و یا اینکه روند کار  چگونه باشد.

عراقچی  با بیان اینکه «در این سفر تماسی نبوده است»، ادامه داد: این‌که پیامی به کشورهای دیگر داده شود، بله من در همه مشورت‌ها و رایزنی‌ها در کشورهای منطقه مواضع ایران را با قوت بیان کردم و خواستم که به اطلاع همه طرف‌ها برسد، هم آمریکا باید بداند موضع ایران چیست، هم کشورهای اروپایی و هم کشورهای منطقه؛ موضع ما روشن است و بارها تکرار شده است.

بیات، کارشناس مسائل عمان در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با ایسنا خاطرنشان کرد: عمان به عنوان یک کانال مطمئن و امن برای انتقال پیام است، در شرایط بحرانی منطقه، این کانال فعال‌تر خواهد بود و سطح تنش با کمک عمان کنترل خواهد شد. هرچند که آقای عراقچی در مصاحبه‌ای که انجام دادند به طور مبهم از قطع ارتباط غیر مستقیم با آمریکا صحبت کردند، ولی با این حال معتقدم که منظور آقای عراقچی مساله مذاکرات هسته‌ای و مرتبط با برجام بوده است و اگر بخواهیم آن را به مسائل منطقه‌ای مرتبط بدانیم احتمالا مربوط به تجاربی بوده که بعد از ترور شهید هنیه مانع اقدام به موقع ایران شدند.

او تصریح کرد: مساله‌ای که آقای پزشکیان به صراحت از آن صحبت کردند و گفتند که آن‌ها در پیام‌هایی که می‌فرستادند صادق نبودند و به نوعی فقط موجب تاخیر در تصمیم‌سازی با ایران می‌شدند ولی با این اوصاف معتقدم که خط عمان در زمان افزایش سطح تنش هم‌چنان برقرار خواهد ماند و تبادل پیام از طریق عمان انجام می‌شود.

بیات در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با بیان این که عمان در غرب به عنوان یک کشور میانجی به حساب می‌آید و ایران از این ظرفیت استفاده می‌کند و پیام‌های قاطع خود را از طریق عمان به غرب خواهند رساند، گفت عمان قطعا نه به لحاظ رسانه‌ای و نه لجستیکی اجازه‌ای به فتنه‌گری غربی‌ها نخواهد داد.

سفر عراقچی به عمان؛ از «روند مسقط» تا کمک به مردم لبنان
دیدار عراقچی و عبدالسلام

نقش عمان در رفع تنش میان یمن و عربستان

دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران همچنین درباره دیدار با «محمد عبدالسلام» سخنگو و رئیس هیأت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن، نوشت در این دیدار درخصوص آخرین وضعیت یمن گفت‌گو شد.

بیات، کارشناس مسائل عمان با بیان این که مساله اقدامات انصارالله در دریای سرخ و حفظ عدم تنش یمنی‌ها با عربستان نیز با توجه به حضور برخی از مقامات انصارالله در عمان محور دیگری برای گفت‌گوها در این سفر بوده است، گفت: در همین ارتباط  دیدیم که عراقچی با محمد عبدالسلام، سخنگو و رئیس هیات مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن در محل سفارت ایران ملاقات کرد، این دیدار از این حیث قابل اهمیت است که عمان برای رفع تنش در منطقه و میان یمن و عربستان تلاش زیادی کرد و هدف آن‌ها عدم تغییر در این مصالحه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha