• سه‌شنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403072418355
  • خبرنگار : 50037

دورخیز اسدآباد برای تولید گندم «دوروم» در مصارف ماکارونی تا نوشیدنی بوزا

دورخیز اسدآباد برای تولید گندم «دوروم» در مصارف ماکارونی تا نوشیدنی بوزا

ایسنا/همدان مدیرجهاد کشاورزی اسدآباد از دورخیز این شهرستان برای تولید گندم دوروم در مصارف ماکارونی تا نوشیدنی‌ بوزا خبر داد.

مسلم حسن‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: به دنبال آن هستیم که در شهرستان از کشت محصولات عمده و نیز با تغییر الگوی کشت ارزش افزوده دو چندانی را برای منطقه ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اهداف و برنامه‌های مدیریت جدید جهاد کشاورزی این شهرستان، گفت: چالش آب در حوزه کشاورزی، هدفمند نبودن یارانه‌های بخش کشاورزی، تکمیل نبودن چرخه زنجیره ارزش و نبود این زنجیره از جمله موارد چالش های شهرستان اسدآباد در حوزه کشاورزی بوده که توجه به این حوزه‌ها جز اهداف و اولویت و برنامه‌های جدید این مدیریت قرار گرفته است.

حسن آبادی، تغییر الگوی کشت، تغییر مدل قراردادها با کشاورزان و اصلاح نظام بهره‌برداری و رفتن به سمت کشت محصولات در زمانی غیر از اوج فصل گرما و تغییر و محدود کردن بازه زمانی کشت محصولات در تابستان را از جمله اقدامات و برنامه های این مدیریت در زمینه چالش آب در حوزه کشاورزی این شهرستان دانست و گفت: کشت غالب کشاورزان اسدآبادی گندم، جو، یونجه وچغندرقند بوده که در رابطه با بحث گندم افزایش تولید این محصول استراتژیک جز برنامه است.

وی با بیان اینکه برای افزایش تولید گندم قصد داریم در نخستین اقدام ارقام گندم شهرستان را به روز کنیم، افزود: در حال حاضر ارقام «پیشگام» و «میهن» از جمله ارقام گندم کشت شده توسط کشاورزان این شهرستان به‌شمار می‌رود که این ارقام سالهاست در حال کشت بوده و به دلیل شرایط آب و هوایی و مقاومت کمتر آنها در برابر قارچ‌ها، بیماری‌ها و تنش‌های آب و هوایی امکان استفاده از این ارقام باید محدود شود.

حسن آبادی با بیان اینکه ارقام جدیدی از گندم در اروپا و ترکیه وجود دارد که در همین رابطه برای نمونه شرکت «نگین سبز بُرنا» با کشور صربستان نسبت به انعقاد قرارداد اقدام کرده است، خاطرنشان کرد:  ۲۹ رقم جدید گندم در اروپا ایجاد شده که از این تعداد ارقام گندم ۹ مورد آن از جمله الاستیکا، کانورتا، فرسکا، فلکسا، لوجیکا، یونی استار، ایکونا،آدورا و بوریالیس‌ در کشور ایران کشت شده است و به تبع آن در شهرستان نیز با رفتن به سمت «به نژادی» و بهینه کردن تولید گندم از این ارقام برای کشت گندم می‌توان استفاده کرد .

این فرد مسئول تصریح کرد: بخشی از کشاورزان شهرستان را کشاورزان خرده‌پا شامل می‌شود که این کشاورزان چندان نمی‌توانند خود را با  این مدل از کشت قراردادی همراه کنند.

وی با اشاره به اینکه در کشت قراردادی کشاورزی دارای پنج مدل کشت قرار دادی شامل مدل متمرکز، املاک هسته‌ای، چندجزئی، غیررسمی و واسطه هستیم، ادامه داد: مدل متمرکز بیشتر برای اراضی کشاورزی وسیع و برای کشاورزی تک کارکردی امکان پذیر  بوده و پاسخگوی زمین‌های خرد نیست، استفاده از این نوع مدل در کشاورزی خرده‌پا به دلیل از پیش تعیین شدن قیمت ها ممکن است موجب تضرر دولت و یا کشاورز شود پس باید در اراضی خُرد کشاورزی مدل قراردادی را تغییر دهیم و برای نمونه به جای  تحویل گندم به دولت آن را تحویل کارخانه‌ها و یا بازاری که وجود دارد بدهیم و در این رابطه می توان از  گندم«دوروم» برای کشت استفاده کرد.

حسن‌آبادی با بیان اینکه تاکنون رقم گندم «دوروم» در شهرستان اسدآباد کشت نشده است، افزود: ترغیب کشاورزان خرده‌پای شهرستان در کشت قراردادی به کشت گندم«دوروم» یکی از برنامه‌های جهاد کشاورزی این شهرستان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه گندم«دوروم» برای  تولید ماکارونی و نیز برای برشته کردن و تولید رشته دارای قابلیت بوده و می‌تواند بخشی از تولید گندم شهرستان را پوشش دهد، خاطرنشان کرد: در همین رابطه می‌توان با انعقاد قرار داد لازم گندم تولید شده «دوروم» شهرستان را تحویل کارخانه‌هایی مانند کارخانه تولید ماکارونی داد و حتی با جذب سرمایه‌گذار نسبت به  احداث اینگونه کارخانه‌ها در شهرستان اقدام کرد.

مدیر جهاد کشاورزی اسدآباد از راه‌اندازی و فعال شدن کارگروه نخبگان و کارگروه جذب سرمایه‌گذار توسط جهاد کشاورزی این شهرستان در آینده نزدیک خبر داد و بیان کرد: با راه‌اندازی این دو کارگروه برآن هستیم تا طرح‌های مورد نیاز برای شهرستان از جمله  صنایع مختلف تبدیلی و احداث کارخانه‌ها را با کمک نخبگان پیشنهاد و معرفی کرده و با جمع‌بندی و بررسی این پیشنهادات این طرح‌ها را به سرمایه‌گذاران ارائه داده و با جذب سرمایه‌گذار نسبت به اجرای این طرح‌ها اقدام کنیم.

حسن‌آبادی با بیان اینکه با توجه به اینکه کشت قالب کشاورزان اسدآبادی گندم و جو است بر آن هستیم تا نسبت به کسب ارزش افزوده این تولیدات نیز توجه ویژه داشته باشیم، گفت: در همین رابطه از همه سرمایه‌گذاران دعوت می‌کنیم در این شهرستان نسبت به احداث کارخانه تولید نوشیدنی«بوزا» از محصول با کیفیت گندم این شهرستان اقدام شود . 

وی با بیان اینکه کشاورزان خرده‌پا در کشت‌های قراردادی با قیمت‌های از پیش تعیین شده متضرر خواهند شد، تصریح کرد: باید به سراغ مدل‌های اجرایی جدیدی در تغییر مدل قراردادی برویم.

حسن‌آبادی با اشاره به اینکه مدل جدیدی را در رابطه با تغییر مدل قراردادی با عنوان مدل«JFC» یا همان «کشاورزی مشارکتی جهادی» برای کشاورزان خرده پا تعریف کرده‌ایم که این مدل کشت در آینده نزدیک به عنوان پایلوت در شهرستان اسدآباد اجرایی خواهد شد، اظهار کرد: این مدل قرار دادی را شخصا خود بنده تنظیم و تهیه کرده‌ام که شش تا هفت سال تنظیم این مدل کار برده است.

وی در ادامه با اشاره به  برنامه‌های این مدیریت در زمینه کشت جو و یونجه به عنوان دیگر کشت‌های غالب این منطقه، تصریح کرد: بر آن هستیم تا سطح جو اراضی کشاورزی شهرستان را افزایش داده و از سطح زیر کشت یونجه بکاهیم.

حسن آبادی اظهار کرد: در حال حاضر یونجه به عنوان سومین محصول عمده کشت شهرستان اسدآباد بوده که آب‌بری بالایی دارد برای همین جایگزینی آن با کشت جو علوفه‌ای «خصیل جو» تا چهار برابر در کاهش مصرف آب موثر است.

وی افزود: کشت جو علوفه‌ای از بهترین جایگزین‌ها برای کشت یونجه در شهرستان بوده که از اهداف و برنامه‌های جهاد کشاورزی این شهرستان این است که ۱۰ تا ۲۰ درصد سطح زیر کشت یونجه شهرستان را با ترغیب کشاورزان در سال آتی به کشت این محصول اختصاص داده و از سطح زیر کشت یونجه شهرستان با این اقدام بکاهد.

مدیر جهاد کشاورزی اسدآباد همچنین با اشاره به اینکه کشت چغندرقند در اسدآباد به عنوان یکی دیگر از محصولات پُر کشت و پُرآب‌بر این شهرستان است، بیان کرد: با برنامه ‌ها و اقدامات لازم بر آن هستیم تا کشاورزان  شهرستان را با تغییر الگوی کشت این محصول به سمت کشت چغندر علوفه‌ای ترغیب کنیم.

حسن آبادی افزود: اگر۵۰ درصد سطح زیر کشت مزارع چغندر اسدآباد به سمت کشت چغندر علوفه‌ای هدایت شود به‌طور قطع این تغییر الگوی کشت از نقش موثری در مدیریت آب کشاورزی شهرستان برخوردار خواهد بود.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای تجهیز چاه‌های آب کشاورزی این شهرستان به دستگاه‌های آب مغناطیسی خبر داد و گفت: برای کاهش مصرف آب بنا داریم از دستگاه‌های آب مغناطیسی برای چاه‌های آب کشاورزی استفاده کنیم که این امر تا حدود ۲۰ درصد در کاهش مصرف آب کشاورزی موثر خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha