• سه‌شنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۶
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403072418302
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان خبرداد

تسهیل روند اهدای مجوز احداث بارگاه‌های محصول زرشک در خراسان جنوبی

تسهیل روند اهدای مجوز احداث بارگاه‌های محصول زرشک در خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، از تسهیل روند اهدای مجوز احداث بارگاه‌های زرشک در سطح استان برای کشاورزان دارای زمین زیر کشت زرشک خبر داد.

محمد حسین اکبری در گفت و گو با ایسنا با اشاره به میزان برداشت سالانه محصول زرشک بیان کرد: سالانه بین ۹۰ تا ۱۱۰ هزار تن بر اساس شرایط آب وهوایی و میزان بارش سال، ما زرشک تر برداشت می کنیم که حدود ۲۰ هزار تن زرشک خشک هم محصول سالیانه ما در سطح استان است. 

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده که با تعاون روستایی و تاجرانی که به صورت مستقیم زرشک را به شکل عمده تهیه می‌کنند، توانسته‌ایم محصولات زرشک خود را با بسته‌بندی و شرایط نگهداری خاص در دیگراستان‌ها مانند تهران و مشهد، به صورت تازه عرضه کنیم.

اکبری ادامه داد: محصول زرشک را در حال حاضر با دستگاه، بدون دخالت دست و بی هیچ آسیبی در استان دان و بسته‌بندی می‌شود و این امر موجب رواج عرضه زرشک به صورت تازه در سطح کشور شده است و ما در تلاشیم که زرشک را با فریز و وکیوم کردن، صادرات آن را به دیگر کشورها آغاز کنیم. 

وی تاکید کرد: در سطح کشور و دنیا بزرگ‌ترین تولیدکننده زرشک بی دانه به خراسان جنوبی اختصاص دارد که حدود ۹۹ درصد می‌توان تخمین زد.

اکبری اظهار کرد: محصول زرشک خشک در بارگاه‌های ما آماده و نگهداری می‌شود که حدود ۳۰ درصد از محصول زرشک استان در این بارگاه‌ها خشک و نگهداری می‌شود، ولی همچنان هنوز هم نیازمند تعداد بارگاه‌های بیشتری برای خشک و نگهداری محصول زرشک در سطح استان هستیم.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، تصریح کرد: در خصوص رفع کمبود بارگاه‌های زرشک یکسری شرایط و تسهیلاتی برای کشاورزان قرار داده‌ایم که در کنار هر زمین زیر کشت زرشک براساس میزان زمین هکتار زمینی که محصول زرشک در آن به عمل می‌آید، از ۲۵۰۰ متر کاهش پیدا کرده است و روند اهدای مجوز احداث یک بارگاه تسهیل شده است.

اکبری توضیح داد: در حال حاضر برنامه خشک کردن محصول زرشک در بارگاه‌ها به صورت تخصصی بررسی و کار می‌کنیم و از برنامه‌های اصلی و مهم ما برای این محصول مزیت‌دار، عرضه زرشک تازه و خشک کردن صحیح آن در بارگاه‌های بهداشتی آن، هم داخل استان و و هم خارج استان انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: برای محصول زرشک سالانه جشنواره‌ای برگزار می‌کنیم تا این محصول را به مردم دیگر نقاط ایران و جهان بشناسانیم اما علاوه بر معرفی این محصول، در سنوات آینده بحث نگهداری، خشک و بسته‌بندی محصول زرشک بسیار مهم و حائز اهمیت است و ما در حال بررسی این موضوع هستیم که بتوان در بسته‌بندی مقاوم و مطمئن این محصول را به مردم عرضه کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
امروز ۰۹:۲۹

من کشاورزم هم آفتاب در جوانی ما را سوخته و هم دستانمان پینه بسته است و صد بار مراجعه کردم راهنمایی هم نکردن سنگ اندازی هم کردن و توضیح نمی دهند و تسهیلات هم هیچ خبری نیست یعقوبی کشاورز روستای محمدآبادعلم