• سه‌شنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403072418299
  • خبرنگار : 50260

 آگاهی و غربالگری ۲ عامل پیشگیری از سرطان

 آگاهی و غربالگری ۲ عامل پیشگیری از سرطان

ایسنا/اصفهان یک فوق تخصص خون و سرطان بزرگسالان گفت: آگاهی بخشی و غربالگری در زمان مناسب منجر به تشخیص زودهنگام سرطان شده و می‌تواند از انجام درمان‌های پیچیده و شیمی‌درمانی جلوگیری کند.

مریم مدنی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: انواع سرطان در سال‌های اخیر، به خصوص سرطان پستان در بانوان افزایش یافته است که غربالگری منظم می‌تواند به تشخیص زودهنگام این بیماری کمک کند.

وی افزود: خانم‌ها باید از سن ۴۵ سالگی به صورت سالانه ماموگرافی انجام دهند و برای خانم‌هایی که پیشینه ابتلا به سرطان در خانواده آنها وجود دارد آزمایش‌های سالانه اهمیت دوچندان پیدا می‌کند.

این فوق تخصص خون و سرطان بزرگسالان با اشاره به افزایش نگران کننده سرطان در جوانان به خصوص سرطان روده بزرگ تصریح کرد: افراد باید از سن ۵۰ سالگی به بعد، غربالگری سرطان روده بزرگ را آغاز کنند که این غربالگری می‌تواند به‌صورت کولونوسکوپی یا آزمایش مدفوع سالیانه انجام شود.

وی تأکید کرد: رژیم غذایی غنی از فیبر، میوه‌ها و سبزیجات مهم‌ترین عامل‌های مؤثر در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده است و در مقابل، مصرف زیاد گوشت قرمز، سیگار و الکل از جمله عواملی است که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

مدنی با تأکید بر اهمیت آگاهی‌رسانی و انجام غربالگری‌های منظم تأکید و خاطرنشان کرد: تشخیص زودهنگام می‌تواند از نیاز به درمان‌های پیچیده و شیمی‌درمانی جلوگیری کند.

مدیرعامل یک موسسه حامی بیماران مبتلا به سرطان در کاشان نیز به ایسنا، گفت: برنامه چهارشنبه‌های صورتی با هدف غربالگری سرطان سینه بانوان به صورت رایگان با همکاری پایگاه‌های سلامت منطقه کاشان برگزار می‌شود.

میرمحسن تمدنی اظهار کرد: در نیمه نخست امسال، با غربالگری ۴۱۰۰ نفر از بانوان، ۸۱ نفر مشکوک به سرطان پستان شناسایی شده‌اند که به طور رایگان تحت آزمایش‌های تخصصی قرار گرفته‌اند.

وی تأکید کرد: بنا بر پژوهش‌ها، حدود ۵۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند که افزایش آگاهی مردم و دسترسی به روش‌های تشخیص زودهنگام و غربالگری‌ها، شانس شناسایی سرطان در مراحل اولیه و مداخله و درمان‌های مؤثرتر سرطان‌ها را فراهم می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha