• سه‌شنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403072418292
  • خبرنگار : 50212

اراک میزبان سومین جشنواره ملی توسعه گردشگری پایدار و خلاق

اراک میزبان سومین جشنواره ملی توسعه گردشگری پایدار و خلاق

ایسنا/مرکزی دبیر سومین همایش جشنواره توسعه ملی گردشگری پایدار و خلاق گفت: در آستانه فرارسیدن هفته فرهنگی، اراک میزبان برگزاری سومین جشنواره ملی توسعه گردشگری پایدار و خلاق است.

هما داوری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دو جشنواره گذشته با هدف توسعه گردشگری خلاق و پایدار در شهر اراک برگزار شد و رویکرد جشنواره معرفی ناشناخته ها و ظرفیت های منحصر بفردی است که اراک در حوزه گردشگری دارد و مغفول مانده است.

وی به بار علمی بسیار بالای دو جشنواره گذشته اشاره کرد و گفت: ظرفیت علمی دو جشنواره گذشته به قدری بالا بود که دانشگاه علم و فرهنگ و پارک علم و فناوری صنایع نرم، گواهینامه علمی شرکت در جشنواره برای تمامی شرکت کنندگان صادر کردند. همچنین با وجود اینکه جشنواره اول در شرایط کرونایی برگزار شد اما اساتید مجربی دعوت شدند و موضوعات روز گردشگری را در جلسات تخصصی مطرح کردند.  

وی در خصوص نقاط ضعف جشنواره‌ اول گفت: قرار نگرفتن دستگاه ها در کنار شهرداری و سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اراک برای تقویت امکانات و ارائه خدمات بهینه از جمله نقاط ضعف جشنواره نخست بود که روند برگزاری جشنواره را با چالش هایی مواجه کرد گرچه اداره کل میراث فرهنگی همکاری مطلوبی داشت، اما در جشنواره دوم با بهره گیری از ظرفیت سازمان فرهنگی شهرداری اراک و پرداختن به موضوعات تخصصی و تمرکز در حوزه تالاب و کویر میقان به نتایج قابل قبولی دست یافتیم.

داوری در خصوص جشنواره سوم گفت: در این جشنواره از سخنرانان بومی استان مرکزی که در خارج از استان سکونت دارند برای پرداختن به موضوع تخصصی گردشگری خلاق و فرش به عنوان صنعت خلاق که می‌تواند آورده مناسبی از نظر گردشگری داشته باشد، به صورت نوآورانه استفاده خواهد شد.

وی بیان کرد: هویت زنان در صنعت فرش و تاثیر بازار در توسعه بازرگانی فرش به عنوان دو موضوع مهمی است که مغفول مانده است که در جشنواره سوم علاوه بر پرداختن به این دو مقوله در قالب پرسش و پاسخ، بحث و تبادل نظر خواهد شد.

دبیر سومین همایش جشنواره توسعه ملی گردشگری پایدار و خلاق در ادامه گفت: آیین گشایش همایش در روز ۲۶ مهرماه در بازار بزرگ اراک انجام می شود و به عنوان یک رویداد متفاوت به استقبال آغاز هفته فرهنگی اراک خواهیم رفت که از ۲۸ مهرماه همزمان با روز صدارت امیرکبیر آغاز خواهد شد. همچنین عصر روز پنجشنبه در سرای کتاب فروش ها میزبان اساتید برجسته خواهیم بود و از پیشکسوتان کتاب فروش اراک تجلیل خواهد شد.

وی بیان کرد: آشتی دادن مردم با چهره فرهنگی بازار از جمله استراتژی های این همایش است و باید این موضوع را به مردم فهماند که بازار اراک صرفا یک مکان تجاری یا پاساژ نیست بلکه یک هویت تاریخی بسیار اصیل است که باید به خوبی شناسانده شود. باید قصه ها و روایات درز به درز آجرهای بازار اراک بازگو شود که بیان این جاذبه تاریخی بسیار جذاب و هیجان انگیز است.

داوری به نقش فرش در توسعه ملی گردشگری پایدار و خلاق نیز اشاره کرد و گفت: نقش فرش از ابعاد مختلف قابل پرداختن است که دیپلماسی فرش به عنوان مهمترین نقش آن از نظر سیاسی قابل بررسی است. صنعت فرش از نظر اقتصادی و رونق بازار، اقتصاد خانواده، در بخش هنر نیز نقش موثری دارد و به عنوان هنر سرآمد جهان و آوازه ایران در صنعت فرش در سطوح بین المللی منجر به توسعه ملی گردشگری می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha