• دوشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403072317898
  • خبرنگار : 50653

غربالگری سرطان پستان در اصفهان سالانه به ۱۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

غربالگری سرطان پستان در اصفهان سالانه به ۱۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

ایسنا/اصفهان معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: در حوزۀ پیشگیری از سرطان پستان اگر بتوانیم با تمام منابع لازم و دردسترس برای غربالگری همۀ زنان ۳۰ تا ۷۰ سال برنامه‌ریزی کنیم، به حدود ۱۰۰میلیارد تومان در سال اعتبار نیاز داریم.

علی پارسا، امروز دوشنبه (۲۳مهرماه) در نشست خبری معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان واقع در ساختمان معاونت و فناوری این دانشگاه که با موضوع «پویش ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان برست و هفته ملی سلامت بانوان ایران» برگزار شد، اظهار کرد: هفته سلامت زنان از ۲۴ تا ۳۰ مهرماه است که هر سال وزارت بهداشت با یک شعار در راستای ارتقا و آگاهی جامعه و توجه بیشتر به سلامت این گروه برنامه‌ریزی می‌کند. شعار امسال «بانوی سال، مادر سال و نسل سال» است. زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و سلامت آنان در شاخص‌ها و ارتقای سلامت کل جامعه تأثیر درخور توجهی دارد.

وی با بیان اینکه سلامت زنان ویژگی‌های خاصی دارد، ادامه داد: زنان محور سلامت خانواده هستند و بیشترین تأثیر را بر سبک زندگی اعضای خانواده و فرزندان خود می‌گذارند. همچنین نقش آن‌ها در شرایط رشد و تربیت فرزندان و مدیریت سلامت خانواده بسیار پررنگ است. هرچه بیشتر بتوانیم زنان را آگاه کنیم، در جامعه سبک زندگی سالم‌تری خواهیم دید. تربیت نسل آینده با توجه به وضعیت جمعیت کشور و اهمیت جوانی می‌تواند اهمیت نقش زنان را در حوزه سلامت پررنگ‌تر کند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه یکی دیگر از عوامل مهم در حوزه سلامت زنان مسئله آسیب‌پذیری است، افزود: سرطان پستان با سلامت زنان پیوند دارد. هم‌اکنون، طبق برنامه از ۹ مهرماه تا ۹ آبان‌ماه با شعار «شما می‌توانید نجات‌یافته از سرطان پستان باشید، با آگاهی و خودمراقبتی» معرفی شده است.

وی با بیان اینکه در این شعار چند نکته نهفته است که مهم‌ترین‌ آن قابل‌درمان بودن و پیشگیری از سرطان پستان است، تصریح کرد: زنان باید بدانند که سرطان پستان یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در کشور و استان اصفهان است، اما می‌توان آن را زودهنگام شناسایی و درمان کرد. لازمه شناسایی سریع با اطلاع از عوامل اثرگذار در سرطان ممکن می‌شود. پیگشیری از آن نیز مستلزم آگاهی درخصوص این سرطان است؛ آگاهی نیز با مطالعه و پیگیری فرد به دست می‌آید.

پارسا یادآور شد: برای تشخیص سرطان پستان گام اول اول معاینه به‌دست خود فرد است. گام دوم معاینه دقیق‌تر در واحدهای بهداشتی است. در پایان، اگر نیاز بود فرد را به ماموگرافی و سونوگرافی ارجاع می‌دهند تا تشخیص زودهنگام سرطان محقق شود.

وی اضافه کرد: وظیفه اصلی حوزه معاونت بهداشت «پیشگیری» است. بنابراین، در تلاشیم تا ابتدا اهمیت پیشگیری را در جامعه تبیین کنیم و بعد اگر بیماری بروز کرد، برای درمان آن بکوشیم. آخرین آمار کشوری ما، ۱۴۱هزار و ۶۴۱ مورد سرطان در سال است. در اصفهان ۱۱هزار و ۳۱۵ مورد بود که ۱۷۵۰ فرد جدید نیز در سال شناسایی می‌شوند.

این مسئول دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توضیح داد: از سال ۱۳۹۵ تا امروز که برنامه پیشگیری و غربالگری سرطان پستان در دستور کار و برنامه‌های خدماتی بهداشت قرار گرفته است، جمعیت زنان بین ۳۰ تا ۷۰ سال محسوب می‌شود. بیش از ۵۵درصد از جمعیت ۳۰ تا ۷۰ سال استان اصفهان یک بار مورد غربالگری سرطان پستان قرار گرفته‌اند. درواقع، ۸۱۷هزار نفر غربالگری شده‌اند که از این تعداد در سال‌های اخیر، ۸۳۶ مورد در مراحل ابتدایی شناسایی و قابل‌درمان بوده‌اند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: در حوزۀ پیشگیری اگر بتوانیم با تمام منابع لازم و دردسترس برای غربالگری همۀ زنان ۳۰ تا ۷۰ سال برنامه‌ریزی کنیم، به حدود ۱۰۰میلیارد تومان در سال اعتبار نیاز داریم. با این هزینه می‌توان سالانه بیش از ۱۵۰۰میلیارد تومان در هزینه‌های درمان صرفه‌جویی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha