• دوشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403072317879
  • خبرنگار : 51005

کارشناس مذهبی تبیین کرد؛

حضرت معصومه(س)؛ سرآمد در عرصه جهاد علمی و فرهنگی

حضرت معصومه(س)؛ سرآمد در عرصه جهاد علمی و فرهنگی

ایسنا/قم یک کارشناس مذهبی گفت: حضور در جنگ و در مقام دفاع به زنان واجب نیست، اما در جهاد علمی و مبارزه فکری و فرهنگی می‌توانند سرآمد زمان خود باشند همانطور که حضرت معصومه(س) سرآمد زمان خود بودند.

کریم مؤمنی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مقام والای بانوی کرامت در نزد اهل بیت(ع) گفت: راز منزلت والای حضرت معصومه(س)، در مسأله معرفت امام است؛ هرچقدر انسان معرفتش نسبت به امام زمان(عج) بیشتر باشد، معرفتش نسبت به خدای سبحان بیشتر است.

استاد کلام و امامت افزود: خداوند از طریق امام به مردم شناسانده می‌شود؛ بِنَا عُرِفَ اَللَّهُ به این مسئله اشاره دارد که به واسطه امام خدا شناخته می‌شود و همچنین بِنَاعُبِدَ اَللَّهُ یعنی  خدا به وسیله امام عبادت می‌شود.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: هرکسی معرفت‌اش نسبت به امام زمان(عج) بیشتر باشد، مقام قرب آن شخص نسبت به اهل بیت(ع) و خداوند سبحان بیشتر است.

وی بیان کرد: حضرت معصومه(س) نه به دلیل قرابت نسبی با امام بلکه به دلیل معرفت زیاد نسبت به امام زمان خودشان برجسته شدند؛ همانطور که حضرت ابوالفضل(ع) معرفتشان نسبت به امام حسین(ع) همچون عبد در برابر مولا بوده‌است و یا گفته شده رابطه ایشان با امام حسین(ع) مانند رابطه امیرالمؤمنین(ع) با پیامبر(ص) بوده‌است.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: جمعی از بزرگان و شیعیان اهل‌بیت(ع) برای ملاقات با امام کاظم(ع) و دریافت پاسخ سوالاتشان خدمت حضرت می‌رسند اما در نبود امام(ع)، بانوی کرامت، حضرت معصومه(س) سوالات را پاسخ می‌دهند، زمانی که امام کاظم(ع) پاسخ سوالات را می‌بینند می‌فرمایند: ابوها فداها پدرش به فدایش همه چیز را درست بیان کرده است.

وی ادامه داد: اینگونه اظهار تایید در برابر مقام علمی و معرفتی حضرت معصومه(س)، فقط در مورد حضرت زهرا(س) توسط پیامبر اکرم بیان شده است؛ با توجه به کلام امام معصوم در حضور مردم، در تایید جایگاه علمی حضرت معصومه(س) برای بزرگان و علما حجت شرعی احراز می‌شود که بانوی کرامت صاحب مقام علمی ویژه است.

مؤمنی اظهار کرد: امروز نیز در جامعه ما بانوان هر چقدر معرفتشان نسبت به امام زمان(عج) بیشتر باشد، قرب آن‌ها به خداوند بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: حضور در جنگ و در مقام دفاع به زنان واجب نیست، اما در جهاد علمی و مبارزه فکری و فرهنگی می‌توانند سرآمد زمان خود باشند همانطور که حضرت معصومه(س) سرآمد زمان خود بودند.

مؤمنی افزود: الگوهای جهاد علمی و فرهنگی برای زنان، حضرت فاطمه(س) و حضرت معصومه(س) هستند؛ این بانوان صاحب مقام والا در درگاه الهی هستند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: این مقام به آسانی حاصل نمی‌شود؛ حضرت فاطمه(س) مقام معرفتی خود را از کتابت گفتار و احادیث پیامبر(ص) و همچنین حضرت معصومه(س) علوم  و معرفت خود را از امام رضا(ع) دریافت کرده است.    

مؤمنی گفت: زنان باید کسب معارف اهل بیت(ع) را بر خودشان واجب بدانند زیرا کسب علم در نصوص دینی تاکید شده است؛ زنان با کسب این معارف و انتشار آن می‌توانند برکات بیشتر برای جامعه به ارمغان بیاورند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha