• دوشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403072317864
  • خبرنگار : 71660

رئیس دومای روسیه: دوره واشنگتن و بروکسل به سر آمده و آینده متعلق به بریکس است

رئیس دومای روسیه: دوره واشنگتن و بروکسل به سر آمده و آینده متعلق به بریکس است

رئیس مجلس دومای روسیه با بیان اینکه دوران واشنگتن و بروکسل رو به اتمام است، گفت آینده از آنِ گروه بریکس است.

به گزارش ایسنا، «ویاچسلاو ولودین» رئیس مجلس دومای روسیه روز دوشنبه در پیام‌رسان تلگرام خود نوشت: «کشورها مسیر گفت‌وگو، برابری و همکاری‌های مفید متقابل را که به نفع مردمان کشورشان است، انتخاب می‌کنند و دیگر به فکر رضایت ایالات متحده و دست‌نشانده‌هایش نیستند.»

طبق گزارش خبرگزاری «نووستی»، رئیس مجلس دومای روسیه در ادامه پیامش تصریح کرد: «دوران واشنگتن و بروکسل رو به اتمام است و آینده به گروه بریکس، که به بزرگترین مرکز اقتصادی بدل شده، تعلق دارد.»

ولودین با اشاره به اینکه صربستان عضویت در بریکس را در نظر دارد، تاکید کرد: «کشورهای بیشتری این بلوک را به عنوان چشم‌انداز و ضمانتی در رابطه با جهان چندقطبی می‌بینند.»

«الکساندر وولین» معاون نخست‌وزیر صربستان روز یکشنبه طی مصاحبه‌ با یک روزنامه آلمانی گفت که صربستان عضویت در بریکس را جایگزین واقعی برای پیوستن به اتحادیه اروپا می‌داند و در عین حال تاکید کرد که صربستان «در کازان (در نشست بریکس) حضور خواهد داشت».

گروه بریکس از زمان ایجاد در سال ۲۰۰۶ تاکنون ۲ بار گسترش یافته است. آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱ به چهار کشور موسس - برزیل، روسیه، هند و چین - پیوست سپس در سال ۲۰۲۴ مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به عضویت بریکس درآمدند.

امسال، روسیه ریاست دوره‌ای بریکس را بر عهده دارد و اجلاس سران این گروه در کازان در ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (۱ تا ۳ آبان) برگزار خواهد شد.

به گفته یوری اوشاکوف، دستیار رئیس‌جمهور روسیه، مسکو از ۳۶ رهبر خارجی برای شرکت در نشست کازان دعوت کرد و ۱۸ نفر از آنان مشارکت خود را اعلام کردند.

رئیس مجلس دومای روسیه در پایان پیامش افزود: «اقتصاد کشورهای بریکس امروزه به‌طور قابل توجهی رشد می‌کند اما اقتصاد اتحادیه اروپا رو به افول می‌رود. برای مثال در آلمان، اتریش، فنلاند و استونی، تولید ناخالص داخلی در حال کاهش بوده و صنعت متحمل ضررهای قابل توجهی شده است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha