• دوشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۳
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403072317863
  • خبرنگار : 50225

پوستر نخستین همایش ملی «مراقبت از خاک» رونمایی شد

پوستر نخستین همایش ملی «مراقبت از خاک» رونمایی شد

ایسنا/خوزستان پوستر نخستین همایش ملی «مراقبت از خاک» در اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان رونمایی شد.

داود میرشکار مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در آیین رونمایی از پوستر نخستین همایش ملی «مراقبت از خاک» که امروز (۲۳ مهرماه) برگزار شد، اظهار کرد: از سال ۲۰۰۲ هر ساله ۵ دسامبر (آذرماه) به نام روز جهانی خاک تعیین شده است؛ امسال این روز را با شعار «مراقبت از خاک، اندازه‌گیری، پایش، مدیریت» پیش رو خواهیم داشت و با توجه به مهم بودن خوزستان از نظر حفاظت از خاک، تولید و امنیت غذایی کشور، این همایش در استان خوزستان برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: نام‌گذاری روزی به نام خاک نشان می‌دهد مشکل فراگیری در این خصوص وجود دارد که همه دنیا را فرا گرفته است و باید همه توجه‌ها برای مدیریت آن انجام شود و علاوه بر این، مردم هم آگاه‌تر شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: شاید امروز آلودگی هوا یا آب را ببینیم اما آلودگی خاک را محسوس نمی‌بینیم بنابراین توجه به آن بسیار مهم است.

در ادامه فرهاد قلی‌نژاد معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: همایش روز جهانی خاک با محورهای روش‌های بازسازی، پاکسازی و رفع آلودگی شیمیایی، فیزیکی و زیستی و احیا، خاک‌های آلوده، شناسایی و ارزیابی ریسک آلودگی خاک‌های کشور، کاربرد فناوری‌های نوین و دانش‌بنیان و هوش مصنوعی در پایش، حفاظت و پاکسازی خاک‌های آلوده، بررسی اثر آلودگی‎های نفتی بر خاک و راهکارهای پیشگیری از آلودگی خاک در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و نقش پیشگیری از آلودگی خاک در حفاظت و مدیریت تنوع زیستی در خاک برگزار می‌شود.

وی افزود: این همایش ۱۳ آذرماه امسال در اهواز با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار خواهد شد. برای دریافت اطلاعات آدرس www.soildaykhz.ir تعیین شده است و اطلاع‌رسانی از این طریق انجام می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: با توجه به وجود خطوط لوله نفت و گاز و تاسیسات نفتی در خوزستان، یکی از استان‌های آسیب‌پذیر در فرسایش خاک هستیم، بنابراین این همایش فرصتی است تا مقالات علمی در این حوزه دریافت شود.

قلی‌نژاد عنوان کرد: قانون حفاظت از خاک یکی از قانون‌های جدید کشور ما است و قدمت این  پیگیری‌ها در حوزه آب و هوا بسیار بیشتر از خاک است بنابراین خاک آن طور که باید و شاید مورد توجه زیست محیطی قرار نگرفته بود، اما با تصویب این قانون، توجه ویژه‌ای به این موضوع در سراسر کشور خواهد شد.

وی افزود: خاک به عنوان اکوسیستم پایه و تاثیرگذار بر زیست‌مندان و فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی بسیار مهم است. در این راستا پایش، شناسایی و برآورد خسارت‌های وارد شده به خاک باید انجام شود و بنابراین تلاش برای پاکسازی خاک در حال انجام است.

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به عمده آلودگی خاک تصریح کرد: ۹۰ درصد آلودگی خاک در خوزستان ناشی از فعالیت‌های نفتی است که یکی از دستورکارها در برنامه زیست محیطی نفت خوزستان، ارائه راهکارهای پیشگیرانه شرکت‌های نفتی است و در ارزیابی‌های زیست محیطی پروژه‌های بزرگ صنعتی خوزستان یکی از سرفصل‌های بزرگ، حفاظت از خاک است و هر صنعت بزرگ برای استقرار و فعالیت باید ابتدا راهکارهای پیشگیرانه جلوگیری از آلودگی خاک و روش‌ها را ارائه کند و تاییدیه سازمان حفاظت محیط زیست را بگیرد.

وی با تاکید بر ارائه آموزش‌ها برای حفاظت از خاک و همکاری صنایع در پایش گفت: این همایش، فرصت خوبی برای معرفی ظرفیت‌های علمی خوزستان است بنابراین امروز فراخوان مقاله منتشر می‌شود و داوری و بررسی علمی مقاله‌ها توسط چهار تا پنج دانشگاه از جمله دانشگاه شهید چمران اهواز انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha