• دوشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403072317811
  • منبع : نمایندگی مازندران

کارشناس حوزه بدنسازی و پرورش اندام تاکید کرد

 لزوم نظارت بیشتر بر عرضه مکمل‌های ورزشی

 لزوم نظارت بیشتر بر عرضه مکمل‌های ورزشی

ایسنا/مازندران کارشناس حوزه بدنسازی و پرورش اندام با اشاره به مفید بودن مکمل‌های مجاز و تاثیر آنها بر روند عضله سازی برای بدنسازان گفت: باید مقررات قوی‌تری برای عرضه مکمل‌های غیرمجاز از سوی مسئولان ایجاد شود تا ورزشکاران با خیال آسوده‌تری بتوانند مکمل‌های مجاز را تهیه کنند.

 رشته بدنسازی و پرورش اندام یکی از رشته‌های مورد علاقه جوانان و نوجوانان است که این روزها فروش مکمل‌های غیرمجاز در باشگاه‌های بدنسازی به یکی از نگرانی‌های والدین در این رشته ورزشی پرطرفدار تبدیل شده است.

رشته بدنسازی و پرورش اندام امروزه یکی از رشته‌های مورد علاقه و پر طرفدار به ویژه در میان جوانان است به گونه‌ای که می‌توان گفت در چند دهه اخیر گرایش جوانان به سمت این رشته ورزشی روندی صعودی داشته است. گواه این ادعا وجود باشگاه‌های بدنسازی متعدد در نقاط مختلف شهرهای کوچک و بزرگ است.

داشتن استیل بدنی مناسب و خوش فرم بودن در نسل جوان امروز از اهمیت بسیاری برخوردار است به گونه‌ای که بیشتر نوجوانان و جوانان به امید داشتن هیکلی خوش فرم و متناسب به این رشته ورزشی پرطرفدار روی می‌آورند و مایلند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به اندام مورد علاقه خود دست یابند.

متاسفانه بلند پروازی جوانان برای رسیدن به اندامی شبیه قهرمانان رشته پرورش اندام باعث شده عده‌ای سودجو اقدام به عرضه مکمل‌های غذایی و دارویی غیرمجاز به جوانان کنند.

مصرف خودسرانه بسیاری از این مکمل‌ها در سال‌های اخیر منجر به بیماری‌های مختلف و حتی مرگ ورزشکاران شده است و نمی‌توان کتمان کرد که یکی از محل‌های فروش داروهای نیروزای غیرمجاز خود باشگاه‌های پرورش اندام هستند که شاید یکی از دلایل آن نداشتن نظارتی قوی در این حوزه است.

صمد محمدپرست کارشناس حوزه بدنسازی و پرورش اندام و ریاست هیات بدنسازی و پرورش اندام سیستان بلوچستان که این روزها در مازندران حضور دارد، در این خصوص در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری ایسنا، گفت: مکمل‌های ورزشی، یکی از حوزه‌های نابسامان در عرصه مکمل‌های غذایی و رژیمی است که درخواست می‌کنیم وزارت بهداشت، نظارت بیشتری بر عرضه این قبیل مکمل‌ها داشته باشد.

وی با بیان این نکته که مکمل‌های ورزشی به صورت نامطمئن در اختیار ورزشکاران قرار می‌گیرد، نسبت به اضافه کردن ترکیبات شیمیایی به این قبیل مکمل‌ها هشدار داد و افزود: بیشترین مصرف کنندگان مکمل‌های ورزشی افراد جوان و نوجوان جامعه هستند که در سن رشد قرار دارند. از همین رو، می‌بایست مراقب بود که مکمل‌های غیرمجاز در اختیار آنها قرار نگیرد.

 لزوم نظارت بیشتر بر عرضه مکمل‌های ورزشی

محمدپرست با اظهار نگرانی از شیوع مصرف داروهای انرژی زا، قرص‌ها و آمپول‌های هورمونی در میان جوانان و نوجوانان خاطرنشان کرد: این داروها متاسفانه در بین جوانان و نوجوانان شیوع پیدا کرده اند و به روشی نادرست و خطرناک به آنها کمک می کنند در کمترین زمان به هیکل مورد علاقه خود دست یابند.

وی خواستار نظارتی بیشتر و دقیق‌تر در این حوزه شد و از ادارات ورزش و جوانان خواست که مراکزی برای تهیه داروهای مجاز و مورد نیاز ورزشکاران ایجاد شود تا والدین با آسودگی خیال بیشتری جوانان خود را به این رشته ورزشی پرطرفدار بفرستند.

صمد محمدپرست گفت: متاسفانه اغلب جوانانی که به این رشته ورزشی گرایش پیدا می‌کنند می‌خواهند یک شبه ره صد ساله را بپیمایند و برای همین فریب تبلیغات فروشندگان داروهای غیرمجاز که بیشتر آنها در باشگاه‌های بدنسازی پاتوق دارند، را می‌خورند.

وی افزود: این افراد حاضرند در قبال پرداخت پول زیادی به هیکلی که آرزو دارند برسند اما بیشتر دچار مشکلات جسمی می‌شوند و حتی بیشتر آنان دچار رشد ناهماهنگ عضلات نیز خواهند شد.

این پیشکسوت بدنسازی با اشاره به مفید بودن مکمل‌های مجاز و تاثیر آنها بر روند عضله سازی برای بدنسازان خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل افزایش فروش داروهای غیرمجاز این تفکر برای همه ایجاد شده که مکمل‌های مجاز هم برای ورزشکاران مضر است در حالیکه اینگونه نیست.

 لزوم نظارت بیشتر بر عرضه مکمل‌های ورزشی

صمد محمدپرست افزود: باید مقررات قوی‌تری برای عرضه مکمل‌های غیرمجاز از سوی مسئولان ایجاد شود تا ورزشکاران با خیال آسوده‌تری بتوانند مکمل‌های مجاز را تهیه کنند.

وی یادآور شد: متأسفانه عرضه مکمل‌ها توسط افرادی که صلاحیت ندارند افزایش‌ یافته که لازم است دستورالعمل‌های جدی در راستای عرضه آنها تدوین شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha