• دوشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403072317721
  • خبرنگار : 50627

استاندار جدید آذربایجان‌شرقی و انتخاب‌های سرنوشت سازش

استاندار جدید آذربایجان‌شرقی و انتخاب‌های سرنوشت سازش

ایسنا/آذربایجان شرقی با انتصاب هفدهمین استاندار آذربایجان‌شرقی در دولت وفاق‌ملی انتظار می‌رود در روزهای آینده شاهد تغییر و تحولات مدیریتی در سطح استان باشیم.

انسان، موجودی مدنی بالطبع است و لازمه آن تشکیل حکومت، ارگان، سازمان و اداره است که باید از طریق مدیران و مسئولان مدیریت، راهبری و هدایت شود.

مدیران و کارگزاران حکومتی به ویژه دولتی به دلیل اینکه اغلب حوزه فعالیت آنها مستقیما با معیشت مردم سرو کار دارند بیشتر از بقیه ارگان‌ها مورد توجه، انتقاد و واکنش قرار می‌گیرند و در این راستا همه سازمان‌های کشوری و استانی در رابطه دوسویه و چندسویه با یکدیگر هستند که این مجموعه را می‌توان به یک‌ زنجیر درهم تنیده تشبیه کرد.

رئیس جمهور، وزرا، مدیران کل، استانداران، فرمانداران و روسای ارگان‌ها هریک برای انتخاب معاونان و زیر مجموعه های خود معیار، ملاک، شاخص و چارچوب های مدنظر و مطابق با سیاست های خود را دارند.

بهرام سرمست استاندار جدید آذربایجان‌شرقی نهم مهرماه با تصویب هیات دولت به عنوان هفدهمین مدیر عالی دولت، کلیددار استانداری آذربایجان‌شرقی شد. 

سرمست روز ۱۴ مهرماه در آیین تکریم و معارفه استاندار آذربایجان‌شرقی، شاخص اصلی انتخاب مدیران دولت را در راستای امنیت، وفاق و منافع ملی دانست و به بهره‌مندی از مدیران دارای برنامه و کارنامه قابل قبول در برنامه‌ریزی استانی تاکید کرد که نشان از اهمیت کارآمدی و شایسته سالاری در نظام فکری این استاندار باتجربه دارد.

سرمست زنگ انتصابات را با تغییر معاونت سیاسی استانداری به صدا درآورد و مرتضی محمدزاده را به‌عنوان سرپرست معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری منصوب کرد، وی جانشین تراب محمدی که حدود هشت ماه مسئولیت اداره استان را در زمان بیماری مرحوم سردار عابدین خرم و پس از شهادت شهید مالک رحمتی استانداران فقید آذربایجان‌شرقی، برعهده داشت، شد.

استاندار آذربایجان‌شرقی با همراهان جدید خود باید به دنبال حل مشکلات و عقب‌ماندگی های چندین ساله عمرانی، صنعتی اقتصادی، فرهنگی و زیرساختی از جمله تکمیل چهار طرح راه‌سازی شامل آزادراه‌های تبریز- مرند- بازرگان، تبریز- ارومیه و مراغه- هشترود و راه‌آهن میانه-تبریز، سامان‌دهی امور مرزی، تامین مالی برای تکمیل طرح انتقال آب ارس به تبریز و دشت شبستر، تامین اعتبار برای سامان‌دهی رودخانه‌ها و مسیل‌های استان، تکمیل سد پیغام‌چای و ... باشد.

مسئولانی که صاحب مناصب دولتی خواهند شد باید تعهد و تخصصی در قامت استان آذربایجان شرقی داشته باشند

علیرضا نوین، رییس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا به شاخص و معیارهای انتخاب مسئولان اجرایی استان اشاره کرد و گفت: استاندار باید از مدیرانی کاربلد با کارنامه قابل قبول، پاکدست، صادق، فراجناحی، دارای روحیه مردمی، جهادی، متخصص در  حوزه مسئولیت، واقف به مسائل استانی و با انگیزه برای خدمت خالصانه به مردم در راس ادارات و معاونت های استانداری بهره ببرد.

وی با بیان اینکه مدیران صاحب منصب در مسئولیت های ملی و کشوری از تجربه‌ی بیشتری نسبت به مسئولان استانی برخوردار هستند، گفت: مدیران کل ادارات در حد امکان صاحب عنوان در مناصب ملی باشند.

وی به تکریم مردم و ارباب رجوع توسط مدیران دولتی تاکید کرد و افزود: مسئولانی که در این دوره صاحب مناصب جدید دولتی خواهند شد باید تعهد و تخصصی در قامت استان آذربایجان شرقی داشته باشند و در این راستا نیز به مطالبات مردمی پاسخگو بوده و تصمیمات را در صحنه عمل بگیرند و دور از مردم نباشند.

نامه حضرت امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر، منشور اصلی انتخاب کارگزاران 

احمد پورخردمند، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، نامه حضرت امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر را منشور اصلی انتخاب کارگزاران، فرماندهان و قضات دانست و گفت: با توجه به این نامه، اصل مشورت در انتخاب مسئولان باید در اولویت قرار گیرد چون که با وجود مشاوران امین ضریب خطا کاهش پیدا کرده و از استبداد نظری، خودکامگی و خودرایی جلوگیری می‌شود.

وی ایمان و تقوا را عامل مهم انتخاب مسئولان تراز برشمرد و ادامه داد: اگر کارگزار، به خداگرایی و تقواگرایی به عنوان دو محور اصلی در اداره نظام اسلامی اعتقاد داشته باشد، در هر تصمیمی رضایت مردمی و الهی را در نظر خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه تخصص و تعهد بمنزله دو بال پرنده است و بدون وجود یکی از این دو عامل نمی‌توان به مقصود رسید، افزود: مسئول باید از طریق شایسته سالاری و با تخصص و تعهد لازم و کافی انتخاب و منصوب شود، وگرنه شاهد فامیل سالاری، قومیت گرایی و پارتی بازی در ارگان های حکومتی خواهیم بود.

این استاد دانشگاه به صلاحیت‌های اخلاقی و شخصیتی فردی مسئولان تاکید کرد و گفت: عدم سوء سابقه، امانت‌داری، حسن شهرت، خوش اخلاقی، توانمندی و اصالت خانوادگی از جمله معیار های اصلی اخلاقی و فردی کارگزار تراز  انقلاب اسلامی است.

وی تحول گرایی در شرایط امروزی جامعه را یکی از اساسی‌ترین معیارهای انتخاب مسئولان دانست و افزود: شهید مالک رحمتی استاندار فقید آذربایجان‌شرقی با روحیه تحول‌گرایی توانست در چهار ماه به اندازه‌ی چند سال کارهای برزمین مانده را پیگیری و رصد کند که در این راستا نیز محبوب مردمی شد.

وی تصریح کرد: مدیران دولتی تازه منصب باید به نقش، رسالت تاریخی و فرهنگی، جایگاه دیرینه آذربایجان‌شرقی در تاریخ ایران، پتانسیل و ظرفیت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، صنعتی و سیاسی استان توجه ویژه‌ای داشته باشند.

پورخردمند، افزود: استاندار محترم باید افراد را فارغ از گرایش سیاسی مورد ارزیابی قرار بدهد و اگر از مدیران فعلی کسانی باشند که مجموعه عملکرد آنها قابل قبول بوده حتما از آنها استفاده کند چرا که تجربه مدیریتی استانی در این زمینه را دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha