• دوشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: فضا
  • کد خبر: 1403072317655
  • خبرنگار : 30057

گنبدمینا میزبان «سوچینشان- اطلس» می‌شود

گنبدمینا میزبان «سوچینشان- اطلس» می‌شود

رویداد آموزشی رصد دنباله‌دار «سوچینشان - اطلس» با تلسکوپ‌های بزرگ آماتوری عصر سه‌شنبه ۲۴ مهر، در آسمان‌نمای گنبد مینا در پارک آب و آتش برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، آسمان‌نمای گنبد مینا طبق روال ماه‌های اخیر، عصر سه‌شنبه، ۲۴ مهر همزمان با به اوج رسیدن درخشش دنباله‌دار «سوچینشان- اطلس»، رویداد آموزشی رصدی را با هدف فراهم آوردن امکان آشنایی با این پدیده نجومی و رصد آن در سالن و فضای باز این مجموعه برگزار می‌کند.

این رویداد از ساعت ۱۷ سه‌شنبه با کارگاه آموزشی ویژه آشنایی با دنباله‌دارها و رصد آنها در فضای داخلی آسمان‌نمای گنبدمینا آغاز می‌شود. تدریس در این کارگاه را کاظم کوکرم و علی ابراهیمی سراجی بر عهده دارند که هر دو از منجمان آماتور و مدرسان نجوم شناخته شده هستند.

در ادامه و پس از پایان کارگاه آموزشی یک ساعته، رصد دنباله‌دار سوچینشان - اطلس با تلسکوپ ۱۶ اینچی گنبد مینا در محوطه بیرونی این مجموعه انجام می‌شود و علاقه‌مندان، آموخته‌های خود را با رصد از پشت چشمی تلسکوپ تکمیل خواهند کرد.

کاظم کوکرم، روزنامه‌نگار علم و مدرس نجوم در گفت‌وگو با ایسنا، درباره این دنباله‌دار توضیح داد: دنباله‌دار سوچینشان - اطلس (C/2023 A3) در زمستان ۱۴۰۱ به‌طور مستقل در رصدخانه‌های پرپل مانتین چین و پروژه ATLAS در آفریقای جنوبی کشف شد. این دنباله‌دار به دلیل مدار بلند دوره‌اش که تقریبا هر ۸۰ هزار سال به دور خورشید می‌گردد و همچنین درخشش آن در ابتدای پاییز امسال مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: همانطور که پیش‌تر نیز پیش‌بینی شده بود، این دنباله‌دار در شهریور و مهر امسال با نزدیک‌شدن به خورشید و مدار زمین بسیار درخشان شد. به طوری که در شهریور ماه گزارش‌هایی از رصد آن با چشم غیرمسلح در صبحگاه از کشورهای نیمکره جنوبی منتشر شد. اکنون این دنباله‌دار با عبور از نزدیکترین موقعیت‌های مداری خود به خورشید و زمین وارد آسمان شامگاهی شده و تا اواخر مهر ۱۴۰۳ هر شب تا دقایقی پس از غروب خورشید در آسمان با چشم غیرمسلح یا دوربین دوچشمی قابل مشاهده است.

گنبدمینا میزبان «سوچینشان- اطلس» می‌شود
جابجایی موقعیت دنباله‌دار سوچینشان - اطلس در میان صور فلکی در شب‌های پیش رو تا آخر مهر ماه

کوکرم ادامه داد: با نزدیک شدن به شب‌های پایانی مهر و در ابتدای آبان این دنباله‌دار را با تلسکوپ می‌توان در زمینه ستاره‌های آسمان شب جستجو کرد.

به گفته این مدرس نجوم، مدار دنباله‌دار سوچینشان - اطلس نشان می‌دهد که از ابر «اورت»، یکی از دورترین بخش‌های منظومه شمسی، سرچشمه گرفته است. دنباله‌دارهای این ناحیه اغلب حاوی مواد قدیمی و دست‌نخورده‌ای هستند که اطلاعات ارزشمندی دربارهه مراحل اولیه تشکیل منظومه شمسی ارائه می‌دهند.

وی تاکید کرد: اکنون با نزدیک‌تر شدن دنباله‌دار سوچینشان - اطلس به خورشید، اخترشناسان به دقت رفتار و ترکیب آن را مطالعه خواهند کرد، زیرا ممکن است انفجارها یا فروپاشی‌هایی در هسته‌اش رخ دهد.

کوکرم با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی رصد دنباله‌دار سوچینشان - اطلس، گفت: حضور علاقه‌مندان به نجوم، آزاد و رایگان است و به ثبت نام نیاز نیست. همچنین مجموعه گنبد مینا از همه علاقه‌مندانی که تلسکوپ دارند، دعوت می‌کند با تلسکوپ شخصی خود در این گردهمایی حاضر شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha