• دوشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403072317646
  • خبرنگار : 30147

23 مهرماه؛ روز ملی مبارزه با سل

شناسایی سالانه حدود ۷۰ تا ۸۰ نفر بیمار مبتلا به سل در نیشابور

شناسایی سالانه حدود ۷۰ تا ۸۰ نفر بیمار مبتلا به سل در نیشابور

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: سالانه حدود ۷۰ تا ۸۰ نفر بیمار مبتلا به سل در این شهرستان شناسایی می‌شوند که ۸۰ درصد از این بیماران مسلولین ریوی با اسمیر خلط مثبت هستند.

حامد جزجلالیان در گفت و گو با ایسنا با گرامیداشت ۲۳ مهرماه روز ملی مقابله با سل، بر تلاش همه جانبه برای حفظ دستاوردهای چند ساله مبارزه با سل و ادامه همت همگانی برای حذف این بیماری تأکید و شعار این مناسبت جهانی را «بله ما می‌توانیم به سل پایان دهیم» اعلام کرد.

وی با اشاره به اینک در حال حاضر تمام خدمات تشخیص و درمان سل در مراکز خدمات جامع سلامت نیشابور، زبرخان، فیروزه و میان جلگه رایگان و باکیفیت بالا ارائه می‌شود، افزود: گرچه سل بزرگ‌ترین علت مرگ ناشی از بیماری‌های عفونی است، اما تمامی موارد مرگ ناشی از سل، با تشخیص و درمان به‌موقع قابل پیشگیری هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور خاطرنشان کرد: کنترل بیماری سل و کنترل پیامدهای ناشی از بیماری تنها وقتی میسر خواهد شد که بر روی تشخیص و درمان سریع سرمایه‌گذاری شود.

وی مهم‌ترین منبع عفونت سل را بیماران مبتلا به سل ریوی دانست که اگر کنترل و درمان نشوند قادرند به راحتی میکروب را در هوا منتشر و به دیگران منتقل کنند.

جزجلالیان سرفه بیش از دو هفته، همراه با خلط را از نشانه‌های اصلی این بیماری معرفی کرد و افزود: تب، کاهش وزن، کاهش اشتها، بی‌حالی، عرق کردن شبانه، تنگی نفس و درد قفسه سینه نیز از دیگر نشانه‌های ابتلا به این بیماری است.

وی بیان کرد: تشخیص این بیماری با انجام آزمایش بر روی نمونه خلط بیماران است، درمان دارویی و همچنین پیگیری بیمار تا درمان کامل، رایگان بوده و در مراکز خدمات جامع سلامت انجام می‌شود.

طبق تعهدات جهانی تا سال ۲۰۵۰ میلادی باید به حذف سل (کمتر از یک نفر در یک‌میلیون نفر) دست یابیم. برای حذف بیماری کافی است از آن غافل نمانیم و دانسته‌هایمان را در مورد آن افزایش داده، باورهای اشتباهمان را اصلاح کرده و به آموخته‌هایمان عمل کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha