• دوشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۴
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403072317563
  • خبرنگار : 50022

کاهش ۲۳ درصدی وقوع انواع سرقت‌ها در استان البرز

کاهش ۲۳ درصدی وقوع انواع سرقت‌ها در استان البرز

ایسنا/البرز رئیس کل دادگستری استان البرز گفت: با تلاش‌های انجام شده که حاصل تعامل و همراهی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی استان بوده است خوشبختانه در شش ماهه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، آمار وقوع سرقت‌های عادی ۲۳ درصد کاهش داشته است که از این منظر نظرآباد، چهارباغ و کرج بیشترین کاهش را در بین حوزه‌های قضایی استان البرز داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از دادگستری البرز، حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز و تعدادی از معاونان وی، رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب و دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، روسای دادگستری و دادستان‌های استان البرز با حضور در ستاد فرماندهی انتظامی استان البرز، هفته نیروی انتظامی را به کلیه تلاشگران سبزپوش عرصه امنیت تبریک گفتند. در حاشیه حضور مدیران قضایی استان نشست «قرارگاه پیشگیری و مقابله با جرایم خاص استان البرز» به میزبانی فرماندهی انتظامی استان برگزار شد و رئیس کل دادگستری استان البرز هفته نیروی انتظامی را به فرمانده نیروی انتظامی، فرماندهان پلیس‌های تخصصی و نواحی و کلیه کارکنان فراجای استان البرز تبریک گفت.

رئیس کل دادگستری استان البرز با تاکید بر اینکه نقش و وظایف نیروی انتظامی بر اساس قوانین و مقررات متفاوت و متنوع است اضافه کرد: بر این اساس ماموریت‌های متعددی در حوزه‌های مختلف بر عهده نیروی انتظامی گذاشته شده و رد پای سبزپوشان پلیس در همه جا مشهود است.

وی یادآور شد: اقتضا دارد نیروی انتظامی با توجه به ماموریت‌های متنوع که حیطه‌های مختلفی از قبیل تامین امنیت مرزها تا معابر شهری و روستایی را در بر می‌گیرد از امکانات و حمایت‌های ویژه‌ای برخوردار باشد که قوه قضاییه از جنبه عام و همکاری‌های خاص، از نیروی انتظامی حمایت ویژه‌ای دارد.

فاضلی هریکندی با تاکید بر همکاری و تعامل نزدیک مجموعه قضایی و انتظامی استان البرز، احساس امنیت در مردم را مرهون همین تعاملات و تلاش‌های انجام شده دانست که در دستاوردهایی از قبیل کاهش وقوع سرقت در استان منعکس می‌شود.

رصد ۱۱۸۰ فقره پرونده در قرارگاه

وی با بیان اینکه ایجاد قرارگاه پیشگیری و مقابله با جرایم خاص استان البرز از سال ۱۳۹۹ تاکنون منجر به دستاوردهای بزرگی در حوزه ماموریت‌های آن شده است متذکر شد: از بدو تاسیس تاکنون تعداد ۱۱۸۰ فقره پرونده تحت رصد این قرارگاه قرار گرفته است که از این تعداد ۴۲۰ پرونده مختومه و ۷۶۰ پرونده در جریان رسیدگی و یا اجرا است.

رئیس قرارگاه پیشگیری و مقابله با جرایم خاص استان البرز اضافه کرد: در این قرارگاه پرونده‌هایی با موضوعات مختلف سرقت از نظر فراوانی بیشترین تعداد پرونده‌های تحت رصد قرارگاه هستند.

مصادیق سخت‌گیری در مورد متهمان جرایم خاص

وی با اشاره به سخت گیری‌های اعمال شده در پرونده‌های تحت رصد قرارگاه به ذکر برخی مصادیق و دستاوردهای آن پرداخت و بیان کرد: آمار بیانگر آن است که صدور قرار تامین از نوع بازداشت موقت در پرونده‌های جرایم خاص ۱۴ درصد است در حالی که در سایر پرونده‌های استان به ۳ درصد می‌رسد؛ همچنین قرار وثیقه در ۶۸ درصد پرونده‌های موضوع ماموریت قرارگاه صادر شده است در حالی که در سایر پرونده‌ها این قرار ۱۸ درصد است، از طرف دیگر قرارهای تامین خفیف‌تر از قبیل کفالت و التزام به حضور نیز به ترتیب ۱۷ و ۱درصد است در حالی که در سایر جرایم به ترتیب ۴۰ و ۳۹ درصد است.

کاهش ۲۳ درصدی وقوع سرقت

وی با اعلام خبر کاهش ۲۳ درصدی وقوع انواع جرم سرقت در استان البرز اضافه کرد: با تلاش‌های انجام شده که حاصل تعامل و همراهی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی استان بوده است خوشبختانه در شش ماهه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، آمار وقوع سرقت‌های عادی ۲۳ درصد کاهش داشته است که از این منظر نظرآباد، چهارباغ و کرج بیشترین کاهش را در بین حوزه‌های قضایی استان البرز داشته‌اند.

رئیس کل دادگستری استان البرز از اجرای طرح‌های عملیاتی در راستای ارتقای آسایش عمومی و امنیت اجتماعی در استان البرز تقدیر کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۶ طرح عملیاتی توسط فرماندهی نیروی انتظامی استان اجرا شده است که منتهی به دستگیری ۲۳۷ نفر شده و اموال به ارزش ۸۵ میلیارد تومان کشف شده است؛ همچنین در قالب طرح عملیاتی دستگیری سارقین و مالخرها که توسط پلیس آگاهی استان اجرایی شد تعداد ۱۴ باند سرقت شناسایی و منتهی به بازداشت ۱۰۸ سارق شد.

نظارت و برخورد با مالخرها

وی بر ضرورت برخورد بیشتر بر مالخرها در استان تاکید کرد و افزود: هر چند پرونده‌های مطرح شده تحت رصد قرارگاه قرار ندارد، اما باید به عنوان علل و زمینه تشویق وقوع سرقت، نظارت بیشتری در نیروی انتظامی در مرحله کشف و کلیه مراجع قضایی استان در خصوص رسیدگی به پرونده‌های تشکیل شده اعمال شود.

رئیس کل دادگستری استان البرز کمبود فضای فیزیکی و تجهیزات فنی را از جمله مشکلات مطرح در حوزه نیروی انتظامی بیان و اعلام کرد که دادگستری کل استان البرز آمادگی دارد در ایجاد فضای بازداشتگاه‌های موقت و حل مشکل نقل و انتقال متهمان در حوزه‌های قضایی استان البرز با نیروی انتظامی همکاری لازم را داشته باشد.

حسن مددی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز، آرش استکی رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب کرج و فرید نجف نیا معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز در این نشست از تلاش‌های شبانه روزی نیروی انتظامی در تامین امنیت در تعامل با دستگاه قضایی تقدیر کردند.

جواد یاوری معاون قضایی رئیس کل و دبیر قرارگاه پیشگیری و مقابله با جرایم خاص استان البرز در این نشست با ارائه گزارشی از عملکرد ۶ ماهه قرارگاه در سال جاری پرداخت و برخی انتظارات متقابل دادگستری کل استان و نیروی انتظامی را تبیین کرد.

حمید هداوند، فرمانده نیروی انتظامی استان البرز نیز در این نشست با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۱۴ فقره پرونده مرتبط با جرایم خاص در فراجای استان تشکیل شده است گفت: برآیند عملکردی همکاری مشترک نیروی انتظامی و دادگستری کل استان البرز منجر به کاهش ۲۳ درصدی وقوع انواع سرقت‌ها در استان شده است در حالی که آمار کشفیات، رشد ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد.

بازداشت ۴۷۲ سارق در سال جاری

وی از اجرای ۴۷ طرح دستگیری در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری توسط پلیس آگاهی استان خبر داد و اضافه کرد: از دیگر طرح‌های اجرا شده می‌توان به پنج طرح مبارزه با مالخرها و سارقین، ۱۲ طرح سرکشی از پارکینگ‌ها و توقفگاه‌ها اشاره کرد که در مجموع این اقدامات منجر به بازداشت ۴۷۲ سارق و ۴۸ مالخر در این مدت شده است.

فرمانده نیروی انتظامی استان البرز موفقیت در تامین امنیت و کاهش وقوع انواع سرقت‌ها را مرهون همکاری و تعامل دادگستری کل استان و مجموعه انتظامی استان البرز دانست و تصریح کرد: اقدامات انجام شده منجر به افزایش احساس امنیت در جامعه شده است.

در پایان این مراسم رئیس کل دادگستری استان البرز با اهدای لوح از اقدامات فرماندهی انتظامی استان البرز تقدیر کرد؛ همچنین رئیس کل و همراهان وی از مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ استان البرز بازدید کرده و ضمن دریافت گزارش از فرماندهی انتظامی استان به کارکنان شاغل در این مجموعه خداقوت گفتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha