• دوشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403072317558
  • منبع : نمایندگی مازندران

اخبار کشاورزی مازندران

از تولید ۳۳۲ هزار تن مرکبات تا پرداخت هشت میلیارد تسهیلات مشاغل خانگی در شهرهای مازندران

از تولید ۳۳۲ هزار تن مرکبات تا پرداخت هشت میلیارد تسهیلات مشاغل خانگی در شهرهای مازندران

ایسنا/مازندران جهاد کشاورزی شهرهای ساری و جویبار تولید ۳۳۲ هزار تن مرکبات را پیش‌بینی کرده‌اند. که از این میزان ۱۳۵ هزار تن میوه نارنگی است که در باغ‌های شهرستان ساری تولید می‌شود.

سید اسماعیل علوی۲۳ مهر در گفت‌وگو با رسانه‌ها با بیان اینکه سطح باغ های مرکبات شهرستان ساری بیش از ۲۰ هزار هکتار است، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۳۵ هزار تن میوه نارنگی از باغ های این شهرستان برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری با بیان اینکه از کل سطوح مرکبات این شهرستان پنج هزار هکتار باغات نارنگی است، تصریح کرد: از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۳۵ محموله نارنگی باغات این شهرستان به وزن ۶۹۲ تن به کشورهای همسایه ارسال شد.

وی با بیان اینکه پس از برداشت مرکبات توجه به رشد و توانایی جذب ریشه، مدیریت تغذیه صحیح و توجه به نوع و میزان کود حائز اهمیت است، ادامه داد: تغذیه و کوددهی صحیح و اصولی پس از برداشت مرکبات از ریزش و یا ضعیف بودن جوانه‌های گل سال بعد و رشد ضعیف درخت جلوگیری می‌کند.

علوی با اشاره به اینکه اگر بهداشت باغ مرکبات پس از برداشت مدیریت نشود، در فصل آینده جمعیت آفات و بیماری‌‍‌ها در باغ طغیان میکند و منجر به کاهش کیفیت میوه‌ها و عملکرد این درختان خواهد شد، گفت: جمع‌آوری بقایای میوه، برگ و شاخه‌ها در باغات مرکبات پس از برداشت به کاهش جمعیت بیماری‌‍‌ها و آفات کمک می‌کند.

پیش‌بینی تولید ۱۹۷ هزار تن مرکبات در جویبار

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان جویبار  اظهار کرد: این شهرستان دارای ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار باغ مرکبات شامل ارقام مختلف پرتقال و نارنگی بوده که ۸۲ درصد این باغات به محصول پرتقال اختصاص دارد. 

عبدالله رحیمی افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میزان تولید پرتقال با متوسط عملکرد ۳۲ تن در هکتار به ۱۶۳ هزار تن و تولید نارنگی با متوسط عملکرد ۳۰ تن در هکتار به ۳۴ هزار تن برسد و در مجموع تولید مرکبات این شهرستان به ۱۹۷ هزار تن برسد.

تولید ۳۹۰۰ هزار تن شلتوک در مزارع کشت مجدد و رتون سیمرغ

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیمرغ از پیش‌بینی برداشت بیش از سه هزار و ۹۰۰ تن برنج کشت دوم و رتون در مزارع شالیزاری این شهرستان خبر داد.

محمدنقی طالبیان افزود: مزارع شالیزاری کشت دوم و پرورش رتون این شهرستان در سال زراعی امسال به بیش از هزار و ۷۰ هکتار رسید.

وی با  بیان اینکه  ۷۳۰ هکتار از اراضی شالیزاری این شهرستان بعد از کشت اول برنج به کشت دوم و ۳۴۰ هکتار به پرورش رتون برنج اختصاص یافت، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۳ هزار و ۹۰۰ تن برنج از کشت مجدد و پرورش رتون در این شهرستان برداشت شود.

پرداخت هشت میلیارد تسهیلات مشاغل خانگی در محمودآباد

مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد از پرداخت هشت میلیارد ریال تسهیلات به مشاغل خانگی بخش کشاورزی این شهرستان خبر داد.

محمد هادی‌زاده اظهار کرد: برای حمایت و توسعه مشاغل خانگی و افزایش تولیدات بخش کشاورزی، سهم بری شهرستان محمودآباد از اعتبارات مشاغل خانگی در سال جاری هشت میلیارد ریال است.

هادی زاده با بیان اینکه با رایزنی‌های صورت گرفته، هشت میلیارد ریال از این اعتبارات به ۹ طرح مستقل در بخش کشاورزی اختصاص پیدا کرد، افزود: این تسهیلات برای راه اندازی و توسعه کسب و کارهای کوچک خانگی که توسط اعضای خانوار در منزل انجام می شود، پرداخت می‌شود.

 به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی مازندران، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد اضافه کرد: تسهیلات معرفی شده برای ۹ طرح مستقل پرورش گاو شیری، گل و گیاه زینتی، زنبور عسل، مرغ بومی و ماهی در استخر دو منظوره است که برای ۹ نفر اشتغال زایی در این شهرستان ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha