• دوشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403072317485
  • خبرنگار : 30147

حال بد جاده‌های خراسان رضوی از نبود اعتبار

حال بد جاده‌های خراسان رضوی از نبود اعتبار

ایسنا/خراسان رضوی شمال، جنوب، شرق و یا غرب فرقی نمی‌کند اهالی همه شهرستان‌های خراسان رضوی از نبود زیرساخت‌های مناسب جاده‌ای به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و گلایه‌هایشان یاد می‌کنند.

جاده‌های که غیراستاندارد بودن آنها تلفات بسیاری را می‌گیرد، حمل و نقل را با مشکلاتی مواجه می‌کند و حتی سرمایه‌گذاران را از بردن سرمایه‌شان به برخی شهرستان‌ها منصرف می‌کند.

کلات یکی از همان شهرستان‌هایی است که جاده‌های مواصلاتی نامناسب آن، به عنوان مهم‌ترین مانع توسعه شهرستان محسوب می‌شود، به طوری که بسیاری از سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در این شهرستان‌ها منصرف شده‌اند حتی برخی از همان‌هایی هم که از قبل حضور داشته‌اند به دلیل افزایش هزینه‌های تمام شده سرمایه خود را به مرکز استان برده‌اند.

روح‌الله ایزدی، معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری کلات در همین خصوص غیر فنی و غیراصولی بودن تونل فعلی شهرستان و غیراستاندارد بودن محور کلات-مشهد را از مهم‌ترین مشکلات پیش روی توسعه این شهرستان دانست و تصریح کرد: رفع مشکلات در گرو ارتقاء مسیر کلات به مشهد از درجه دو به جاده اصلی است.

وی در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: اگر این ارتقاء اتفاق بیفتد در تأمین اعتبارات مورد نیاز و حتی نگهداری اعتبارات خوبی از سوی استان به این جاده تخصیص خواهد یافت.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری کلات با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۴۰ نقطه حادثه‌خیز در محور پر پیچ و خم کلات شناسایی شده است، اذعان کرد: امیدواریم با تأمین اعتبار بتوانیم نقاط حادثه‌خیز را حذف کنیم.

وی با بیان اینکه اغلب با وقوع بارش شدید، تونل شهرستان مسدود می‌شود، تصریح کرد: شهرستان کلات در زیرساخت‌های جاده‌ای و برخی شاخص‌های دیگر از میانگین استانی عقب‌تر است که می‌طلبد مسئولان توجه ویژه‌ای به این شهرستان داشته باشند.

ایزدی همچنین از نابسامانی راه‌های روستایی خبر داد و گفت: اکنون از ۴۵۰ کیلومتر راه‌های روستایی ۱۳۰ کیلومتر فاقد آسفالت هستند که عملاً موجب بروز مشکلات و اعتراضاتی از سوی شهروندان شده است.

حال بد جاده‌های خراسان رضوی از نبود اعتبار

وی با اشاره به اینکه به لحاظ راه‌های روستایی، شهرستان کلات در بین ۳۴ شهرستان خراسان رضوی از وضعیت بدتری برخوردار است، افزود: به دلیل کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه، عملاً هزینه‌های تجهیز کارگاه، عملیات خاک‌برداری، خاک‌ریزی و زیرسازی و ابنیه و دیگر هزینه‌هایی که در شهرستان می‌شود به خصوص در محور ژرف که در مسیر ارتکند قرار دارد به نسبت سایر شهرستان‌ها مانند نیشابور، خواف و ... بسیار بیشتر است.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری کلات بیان کرد: بابا فرجی، سرجنگل، طاهرآباد ترک‌ها، محور آبگرم به مؤمن آباد، ژرف، خلج، بابا رمضان، لاین کهنه و... از جمله محورهای روستاهایی هستند که هنوز آسفالت نشده‌اند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای دولت چهاردهم تاکنون آسفالت ۴۵ کیلومتر از این ۱۳۰ کیلومتر در دست اقدام است، اذعان کرد: با قیر تهاتری که به شهرستان اختصاص یافته آسفالت برخی محورها به اتمام رسیده و تعدادی دیگر نیز تجهیز کارگاه شده است.

ایزدی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان برای آسفالت این جاده‌ها اعتبار نیاز باشد، خاطرنشان کرد: در برخی مناطق ۱۲۰ ابنیه و پل داریم که باید در مسیرهای آبرفت‌ها و مسیل‌ها اجرا شود.

وی در ادامه از تأمین روشنایی برخی نقاط حادثه‌خیز خبر داد و گفت: امسال هم تأمین روشنایی چند نقطه دیگر با کمک بخشداری، دهیاری و راهداری تأمین اعتبار خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری کلات در خصوص وضعیت محور اصلی کلات به مشهد گفت: در سیلاب اخیر ۴ تا ۵ نقطه را آب شستگی داشتیم که خسارت‌هایی به ابنیه و پل‌ها وارد شد.

وی با بیان اینکه محور اصلی دچار خسارت‌هایی شده که نیاز به ۵۵ میلیارد تومان اعتبار دارد، تصریح کرد: امیدواریم از محل اعتبارات ستاد مدیریت بحران استان و راهداری تأمین اعتبار لازم صورت گیرد.

ایزدی با اشاره به اینکه بیشترین نقاط حادثه‌خیز مربوط به نقاط استحفاظی راهداری مشهد از گردنه گوجگی به بعد است، افزود: نقاط مه گیر این مسیر نیاز به تأمین روشنایی در شب را دارد که سال گذشته با تأمین ۹ میلیارد تومان تأمین روشنایی صورت گرفت، برخی پیچ‌ها هم نیاز به اصلاح هندسی دارد همچنین شانه سازی در مسیرهای کوهستانی ضروری است.

وی با تأکید بر اینکه برای رفع مشکلات جاده کلات- مشهد ابتدا باید مجوز کمیسیون ماده ۲۳ اخذ شود تا در ادامه برای پروژه تعریف طرح و تأمین پروژه‌های ملی شود، افزود: برای ارتقاء جاده و انجام مطالعات نیز مشاور گرفته شده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری کلات توجه به محور گردشگری کلات را ضروری دانست و افزود: گرچه این شهرستان قطب کشاورزی و گردشگری است اما رفع مشکلات و انجام سرمایه‌گذاری مستلزم تأمین زیرساخت‌ها است.

وی افزود: ساماندهی، ارتقاء و تعریض جاده از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که امیدواریم اعتبارات مورد نیاز ملی برای رفع آنها در نظر گرفته شود.

حال بد جاده‌های خراسان رضوی از نبود اعتبار

ایزدی ادامه داد: گرچه همه ساله زائران بسیاری با هدف زیارت و گردشگری زیارتی و فرهنگی به مشهد مقدس سفر می‌کنند اما قطعاً در کنار آن طبیعت‌گردی و بازدید از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی کلات را هم می‌توانند داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان کلات کلکسیونی از آثار طبیعت‌گردی، تاریخی، میراث فرهنگی و گویش‌های مختلف است، گفت: چون تمام قومیت‌ها و زبان‌ها و لهجه‌های مختلف را در این شهرستان داریم عملاً کلات مقیاسی کوچک‌تر از ایران است.

ایزدی از آبشار ارتکند، زاوین، قره‌سو، بابا رمضان و عمارت خورشید، کتیبه و بند نادری به عنوان مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهرستان نام برد و گفت: مسافران و گردشگران می‌توانند از این جاذبه‌ها بازدید کنند اما این‌ امر نیازمند ارتقاء و ساماندهی محور اصلی کلات - مشهد و حتی درگز است.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری کلات اذعان کرد: اگر جاده ارتقاء یابد نه تنها کلات از بن‌بست خارج می‌شود بلکه سهولت در رفت و آمد برای شهروندان درگز را از این مسیر، شاهد خواهیم بود.

متأسفانه اغلب سرمایه‌گذاران به دلیل وضعیت راه‌های نامناسب حاضر به سرمایه‌گذاری در شهرستان کلات نیستند. شهرستان مرزی کلات با وسعت سه هزار و ۵۰۳ کیلومترمربع در فاصله ۱۵۱ کیلومتری از مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد.

تخصیص اعتبار نباید دستخوش تغییر دولت‌ها شود

حدود ۱۰ تا ۱۶ سالی از شروع ساخت مسیر ارتباطی و ترانزیتی مشهد - سرخس می‌گذرد و علیرغم ترافیک و حوادثی که در این مسیر هراز گاهی اتفاق می‌افتد اما هنوز به سرانجام نرسیده است.

محمد رفیعی، معاون هماهنگی عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری سرخس در همین خصوص به ایسنا گفت: محور مشهد- سرخس حدفاصل مشهد تا سرخس در قالب ۶ قطعه به طول ۱۷۲ کیلومتر است که در حال حاضر دارای پیشرفت فیزیکی حدود ۶۸ درصد است.

وی با بیان اینکه این پیشرفت فیزیکی مربوط به چند ماه قبل است که اعلام شده، افزود: تاکنون عملیات راه‌سازی ۱۲۵ کیلومتر آن تکمیل و به بهره‌برداری رسیده و ۴۴.۵ کیلومتر از مسیر فوق در حال حاضر در دست اجرا است.

رفیعی در خصوص قطعاتی که در حال انجام و اجرا هستند، گفت: ۷.۷ کیلومتر قطعه ۴ الف شامل باقی مانده کارهای قطعه ۴ الف و ۴ ب این محور (کارهای باقی مانده قطعه ۴ الف و ۴ ب (پل چکودر) که از قرار داد خاتمه شده پیمانکار قبلی مجدداً به مناقصه رفته و توسط پیمانکار در حال انجام است.

وی بیان کرد: قطعه چهار الف که ۹ کیلومتر است، این محور محدوده تونل مزداوند تا پل چکودر توسط پیمانکار در حال انجام است.

معاون هماهنگی عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری سرخس گفت: همچنین ۲۷.۰۳۹ کیلومتر قطعه ۴ ب این محور (محدوده پل چکودر - تا روستای گنبدلی) توسط پیمانکار شرکت در حال انجام است.

حال بد جاده‌های خراسان رضوی از نبود اعتبار

وی با بیان اینکه فقط قطعه ۴ و ۵ در حوزه استحفاظی شهرستان سرخس قرار دارد، افزود: قطعه ۴ در دو قسمت چهار الف و چهار ب با دو پیمانکار مجزا در حال ساخت است.

معاون هماهنگی عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری سرخس افزود: قسمت‌های اصلی پروژه شامل دو دستگاه تونل و پل‌های پروژه غالباً اجرا شده و تونل‌ها نیز اجرا و تمام شده است.

رفیعی گفت: عملیات ترانشه برداری، خاک‌برداری و خاک‌ریزی در برخی مراحل باقی مانده که توسط دو پیمانکار در حال انجام هستند.

وی با بیان اینکه پیگیری‌هایی از طریق مسئولان شهرستان و استان برای تأمین اعتبار پروژه انجام شده است، افزود: در سطح ملی برای این پروژه از سه منبع تأمین اعتبار تعریف شده و در حال پیگیری است.

رفیعی با اشاره به اینکه سرعت اجرای پروژه بستگی به تأمین اعتبار به موقع دارد، اظهار کرد: اگر قرار باشد اعتبارات دستخوش تغییر دولت‌ها شود و سازمان برنامه و بودجه با رویکرد جدیدی پروژه‌ها را اولویت‌بندی ‌کند و قرار باشد اعتبار مورد نیاز این پروژه تأمین نشود عملاً پروژه همچنان نیمه تمام باقی خواهد ماند.

وی با بیان اینکه پروژه از ۱۰ تا ۱۶ سال قبل استارت خورده و هنوز به سرانجام نرسیده است، خاطرنشان کرد: اگر اعتبار در نظر گرفته شده از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور تخصیص یابد این جاده به بهره‌برداری خواهد رسید.

رفیعی با اعلام اینکه اهمیت راه‌های سرخس در سطح ملی بوده و برای کشور بسیار حائز اهمیت است، اذعان کرد: با توجه به حجم ترانزیتی که با کشورهای (CIS) و چین و روسیه داریم و از سویی بخشی از تبادلات کالا واردات، صادرات و ترانزیت به صورت ریلی و بخش اعظم به صورت ترانزیت جاده‌ای انجام می‌شود لازم است گردنه‌های سمت مزداوند به سرخس حذف شود.

وی با اشاره به اینکه با استاندارد شدن این جاده، شاهد تسهیل در تردد، ترانزیت و واردات و صادرات کالاها خواهیم بود، گفت: علیرغم اینکه پالایشگاه، منطقه آزاد، شرکت نفت و گاز شرق در شهرستان ترددهای بسیاری دارند مردم خود سرخس هم تحت تأثیر این ترافیک قرار گرفته‌اند و عملاً خطرات بسیار زیادی برای شهروندان دارد.

معاون هماهنگی عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری سرخس با اشاره به اینکه اجرای پروژه در سطح ملی، استانی و شهرستانی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است، ادامه داد: برای جاده‌های روستایی شهرستان هم درخواست حدود ۴۰ کیلومتر روکش آسفالت داریم که امیدواریم با تخصیص قیر روکش انجام و مشکلات رفع شود.

وضعیت بسیار نامطلوب است

امام جمعه کوهسرخ هم در حاشیه بازدید از محورهای شهرستان، رسیدگی به وضعیت راه‌های مواصلاتی منطقه را از مطالبات به حق مردم دانست و افزود: اعضاء کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به منطقه آمدند و گفتند ۲۵۰ میلیارد برای جاده فیض‌آباد، تربت‌حیدریه کاشمر گذاشته‌اند اما از نماینده شهرستان و رئیس کمیسیون خواستیم برای سامان دادن به جاده‌های کوهسرخ هم فکری بردارند.

حجت‌الاسلام محمود رضایی وضعیت جاده‌های منطقه تکاب و بررود به سمت حصار و نامق را مطلوب ندانست و افزود: علیرغم اینکه سالانه هزاران خودرو از جاده کوهسرخ به سمت نیشابور تردد دارند اما هنوز این جاده فرعی محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: انتظار داریم اگر ۲۵۰ میلیارد تومان برای جاده شادمهر کاشمر می‌گذارند حداقل چند میلیارد آن را به این منطقه اختصاص دهند تا عدالت برقرار شود.

حال بد جاده‌های خراسان رضوی از نبود اعتبار

وی با اظهار تأسف از اینکه هنوز نسبت به درخواست‌هایی که داشته‌ایم اعتباری اختصاص نداده‌اند، گفت: علیرغم اینکه بارها در خصوص مشکلات و کمبودهای این شهرستان سخن گفته شده اما مشکلات همچنان پا برجاست.

 وی با اعلام اینکه شهرستان کوهسرخ دارای راه‌های صعب‌العبور و حادثه‌خیز بسیاری است، بیان کرد: جاده‌های شهرستان یکی از مهم‌ترین مشکلات کوهسرخ است.

کوهسرخ نقطه تقاطع چهار شهرستان سبزوار، نیشابور، تربت‌حیدریه و کاشمر است که می‌طلبد برای ارتقاء راه‌های آن اعتبارات مورد نیاز برای انجام مطالعات تخصیص یابد.

قصه پر غصه جاده‌های درگز

حجت‌الاسلام محمد ساجدیان، امام‌جمعه درگز هم از وضعیت جاده‌های این شهرستان به عنوان قصه پر غصه‌ای نام برد که انگار تمامی ندارد.

وی وضعیت جاده درگز به مرکز استان را بسیار نامطلوب دانست و افزود: متأسفانه سالانه تلفات بسیار زیادی در این جاده متحمل می‌شویم.

امام‌جمعه درگز افزود: عزیزان ما در این جاده جان خود را از دست می‌دهند و از سویی امکاناتی در این جاده تلف می‌شود این‌ها بخشی از مشکلات عدیده‌ای هستند که به دلیل وضعیت جاده به وجود می‌آید.

وی بیان کرد: اگر هم اتفاقی بیفتد مصدومان باید به بیمارستان با امکانات پیشرفته‌تری اعزام شوند به خصوص در فصل زمستان که جاده مسدود شده و مشکلات بسیار بیشتری را مردم متحمل می‌شوند.

امام‌جمعه درگز تأکید کرد: با توجه به حجم ترانزیت کالا و تردد ماشین‌آلات سنگین در جاده مخاطرات بسیاری برای شهروندان درگزی ایجاد کرده که می‌طلبد مسئولان ورود جدی به این موضوع داشته باشند.

حجت‌الاسلام ساجدیان از دولت چهاردهم خواست برای جاده‌های شهرستان فکری بکنند تا زمینه تولید و صادرات از مرز لطف‌آباد رونق بیشتری بگیرد و بخشی از نارسایی‌های کشور در بحث ارزی از این محور تأمین شود.

آنچه در این گزارش آمده تنها بخشی از مشکلات چند شهرستان در حوزه جاده‌ها است، بدون شک اهمیت و نقش راه‌های ارتباطی مناسب در توسعه و پیشرفت استان و شهرستان‌ها بر کسی پوشیده نیست و ضرورت دارد؛ دولت چهاردهم توجه بیشتری به استانداردسازی جاده‌ها داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha