• یکشنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۰۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403072217277
  • خبرنگار : 50663

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس:

توجیهی برای بازگرداندن اساتید و دانشجویان متخلف به دانشگاه وجود ندارد

توجیهی برای بازگرداندن اساتید و دانشجویان متخلف به دانشگاه وجود ندارد

ایسنا/خراسان رضوی سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفت: کمیسیون با اینکه اساتید و دانشجویان برگردند مشکلی ندارد، اما باید کامل بررسی شود و اگر برای دانشجو یا استادی حکمی داده شده، توجیهی برای بازگرداندن او به دانشگاه وجود ندارد.

احسان عظیمی‌راد ۲۲ مهرماه، در نشست خبری، با بیان اینکه ما در برابر هر اقدام خود پاسخگوی رسانه‌های استان هستیم، اظهار کرد: در زمان انتخابات دغدغه اصلی مردم دو مورد بود؛ ابتدا اینکه اکثر افراد می‌گفتند شما هم مانند بقیه خواهید بود که پس از رأی آوردن دیگر خبری از شما نمی‌شود و پاسخگو نیستید. دغدغه بعدی مردم، دسترسی آنان به نماینده‌شان بود. بنده در این ۴ ماه تلاش کردم پاسخگوی مردم و اقدامات خود باشم.

وی افزود: نماینده شأن ملی و منطقه‌ای دارد، ما تلاش کردیم در این ۴ ماه و ان‌شالله تا انتهای مجلس دوازدهم، هم جایگاه ملی نمایندگی را حفظ کنیم تا مردم افتخار کنند نمایندگان آنان اثرگذار در تراز ملی هستند و هم به حل چالش‌های منطقه‌ای توجه ویژه داشته باشیم. ما نباید مشهد را رها و مشکلات اساسی این شهر زائرخیز را فراموش کنیم. همچنین کلات نیز ۲۰ سال عقب مانده است و نباید مورد بی‌توجهی نمایندگان قرار گیرد. امیدوارم این نشست‌ها باعث شفاف‌سازی شود. نماینده فقط پرسش‌گر نیست و باید پاسخگو هم باشد. ماحصل پاسخگویی نمایندگان افزایش سطح امیدواری است.

توجیهی برای بازگرداندن اساتید و دانشجویان متخلف به دانشگاه وجود ندارد

سخنگوی مجمع نمایندگان خراسان رضوی با اشاره به برنامه‌های مجلس برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، بیان کرد: در حوزه دانش‌بنیان دو رویکرد در مجلس داریم، ابتدا نظارت جدی بر قانون جهش تولید دانش‌بنیان و رویکرد بعدی اصلاح این قانون در حوزه کسب‌وکار است. برای قسمت‌هایی که نیاز به اصلاح داریم، کمیته فناوری و نوآوری در کمیسیون آموزش و تحقیقات تشکیل شده و جلسات دوشنبه هر هفته برگزار می‌شود. هدف اصلی این کمیته نظارت بر میزان اجرایی شدن قانون جهش تولید دانش‌بنیان در تمام حوزه‌هاست. این قانون در مواد گوناگون وظیفه دستگاه‌ها را مشخص کرده است. عواید مالی و مادی باید طبق قانون در اختیار معاونت علمی ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی قرار گیرد و اعتبارات باید به شرکت‌های دانش‌بنیان تحویل داده شود. 

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه اکنون اعتبارات شرکت‌ها بسیار اندک است، عنوان کرد: حمایت کاملی صورت نگرفته؛ زیرا قانون به درستی اجرا نشده است. نظارت مجلس به گونه‌ای در حال انجام است که می‌تواند به اجرای کامل‌تر قانون کمک کند. یکی از موارد بسیار مفید در قانون جهش تولید دانش‌بنیان این بود که برخی از شرکت‌ها و کارخانه‌ها را مکلف می‌کند که بر اساس مسئولیت اجتماعی‌، بخشی از سود خود را به حساب خزانه دولت برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان واریز کنند. امسال از این طریق باید حدود ۳۲ همت اعتبار به شرکت‌های دانش‌بنیان برسد، اما شرکت‌های تحت نظارت برخی دستگاه‌ها به درستی این قانون را اجرا نکرده‌اند. بنابراین خلأ ما نظارت بر اجراست، زیرا مجلس قانون خوب تصویب کرده اما اجرا نمی‌شود.

وی با اشاره به مشکلات مدارس مشهد، گفت: به خصوص در حاشیه شهر با مشکلاتی مانند کمبود کلاس درس، کمبود معلم، کمبود ساختمان ایمن مواجه هستیم. برای حل این مشکلات ضمن استفاده از ظرفیت خیرین، با اداره نوسازی وزارت آموزش و پرورش هم صحبت‌هایی شده است. همچنین با توجه به اینکه بسیاری از زمین‌ها متعلق به آستان قدس و شهرداری است، صحبت‌هایی انجام شده تا بتوانیم با کمک این نهادها مشکل کمبود زمین را برطرف کنیم. در مجموع کمبودها در این زمینه جدی است، اما برنامه‌های بسیار مهمی برای آن داریم. مقداری در این ۴ ماه صبر کردیم تا وزیر جدید بیاید و بتوانیم با کمک مجموعه جدید مسیر را طی کنیم و در نشست بعدی آمار دقیق‌تری در مورد میزان حل مشکلات ارائه دهیم. امیدواریم در اواخر امسال یا در اوایل سال آینده تعدادی مدرسه جدید در حاشیه شهر ساخته شود.

این نماینده مجلس با اشاره به مشکلات مناطق سنی‌نشین کشور، اظهار کرد: مجلس هیچ فرقی بین این مناطق با سایر مناطق کشور نمی‌گذارد. در استان ما نیز مناطق سنی‌نشین وجود دارد که نمایندگان آن‌ها برای حل مشکلات حوزه انتخابیه خود تلاش‌های بسیاری می‌کنند. مشکلات معدن خواف یک دغدغه مشترک در بین نمایندگان کل استان است‌، زیرا حل این مشکلات ضمن افزایش اشتغالزایی، موجب توسعه درآمدهای استان می‌شود. خوشبختانه اکنون اقداماتی برای حل مشکلات معدن خواف در حال انجام است. 

عظیمی‌راد با اشاره به حجم بالای حضور اتباع در خراسان رضوی، اضافه کرد: در بازدیدهایی که از حاشیه شهر مشهد داشتیم، چالش‌های اتباع یکی از دغدغه‌های مردم بود که به خصوص در حوزه آموزشی مشکلاتی را ایجاد کرده است. جمعیت اتباع خارجی در برخی مدارس به شدت بالاست و حتی مثلا در منطقه طرق، بالای ۹۰ درصد جمعیت کلاس‌ها را دانش‌آموزان اتباع تشکیل می‌دهند. طرح تشکیل سازمان ملی مهاجرت در مجلس قبل بررسی شد، اما مراحل تصویب نهایی آن به پایان نرسید. خوشبختانه این لایحه مجددا در کمیسیون شوراها تحت بررسی قرار گرفت و تقریبا مراحل آن تمام شده و منتظر هستیم به صحن بیاید. طبق این طرح، اتباع غیرمجاز باید از کشور خارج شوند و اتباع مجاز تنها تحت شرایط خاصی اجازه اسکان در کشور دارند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس در خصوص طرح انسداد مرزهای شرقی بیان کرد: کنترل بر مرزها وجود دارد و در فراجا تلاش‌های زیادی صورت گرفته است. طرح انسداد مرزها در شرق کشور در حال اجراست اما در هر حال نظارت‌ها باید دقیق‌تر شود، زیرا در هر صورت ممکن است برخی به صورت غیرقانونی وارد کشور شوند. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، با تاکید بر لزوم افزایش بودجه آموزش و پرورش، عنوان کرد: طبق قانون ۱۵ درصد بودجه عمومی کشور متعلق به آموزش بود، اما اکنون به حدود ۹.۸ درصد کاهش یافته است. باید بودجه آموزش افزایش یابد تا از این طریق بتوانیم حقوق معلمین و اساتید دانشگاه را افزایش دهیم. امروز استاد دانشگاه ما ۱۷ میلیون حقوق می‌گیرد در حالیکه سازمان برنامه اعلام کرده خط فقر ۲۴ میلیون تومان است. یعنی استاد دانشگاه با زیر ۲۴ میلیون زندگی می‌کند. اگر بتوانیم معیشت معلمان را تامین کنیم، با پدیده‌هایی مانند معلم‌بلاگری مواجه نخواهیم بود.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس همچنین در خصوص انتقادات نسبت به فرایند گزینش آموزش و پرورش، بیان کرد: اگر معلم یا استادی اقدامی انجام می‌دهد که با روح معلمی در تضاد است، گزینش و حراست باید با رویکرد آگاهی‌بخشی و تربیتی، با معلمین و اساتید برخورد کند و تاکید کردیم وزارت بر آن حساس باشد. گاهی اوقات معلمین را توانمند نمی‌کنیم و معلم صفر کیلومتر وارد دنیای تعلیم و تربیت می‌شود. درک کودکان اکنون زیاد شده است و توانمندسازی اساتید و معلمان موضوعی است که باید مجلس و کمیسیون به آن ورود پیدا کنند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد بازگشت دانشجویان و اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها، گفت: کمیسیون با اینکه اساتید و دانشجویان برگردند مشکلی ندارد، اما باید کامل بررسی شود و اگر برای دانشجو یا استادی حکمی داده شده، توجیهی برای بازگرداندن او به دانشگاه وجود ندارد. ما موافق هستیم که دقیق بررسی شود که اگر تعلیق یا اخراج استاد و دانشجو بدون دلیل بوده، به دانشگاه بازگردانده شوند، اما برگشت دانشجو و استاد نباید باعث آسیب دوباره شود. اگر افراد برگشتند تاکید شود که نباید رویه‌های اشتباه گذشته را تکرار کنند. 

عظیمی‌راد با اشاره به کاهش سطح کیفیت آموزش، اظهار کرد: بخشی از اینکه احساس می‌کنیم معلمین مدارس دولتی کیفیت مطلوب را ندارند، ناشی از دستمزد پایین آنان می‌شود و بخشی دیگر به کیفیت و امکانات مربوط است. در مدارس دولتی مانند سایر مدارس رسیدگی نداریم و به لحاظ امکانات آموزشی ضعیف هستیم. اگر بودجه آموزش افزایش یابد، این مشکلات نیز حل خواهد شد. 

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با اشاره به طرح ساماندهی معلمین، افزود: در مورد طرح ساماندهی معلمین جلسه داشتیم و اعلام کردیم اگر دولت می‌خواهد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجرا کند، پاشنه‌آشیل او برای این کار تعیین تکلیف وضعیت معلمان است. اگر این وضعیت را کنترل و مدیریت نکنیم، هر روز با تجمع و اعتراض مواجه هستیم و نمیتوانیم به امور اصلی بپردازیم. لذا از آموزش و پرورش خواستیم طرح خود را برای ساماندهی نیروی آموزش و پرورش ارائه دهد. در این طرح باید تمام نیروها از جمله نیروهای خرید خدمات تعیین تکلیف شوند.

وی ادامه داد: امیدواریم به زودی حدود ۲۶ هزار معلم خرید خدمات، تبدیل وضعیت شوند، زیرا این‌ها معلمان باکیفیتی هستند. همچنین سربازمعلم‌ها نیز باید تکلیف شوند. طرحی آماده شده تا مشکلات معلمان با همراهی نمایندگان مجلس حل شود تا از سال آینده هم دغدغه‌های معلمین برطرف شود و کمبود معلم مرتفع گردد و هم جذب معلم در آموزش و پرورش تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام گیرد. 

لزوم ساماندهی به سهمیه‌های کنکور 

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در پاسخ به سوالی در مورد لزوم ساماندهی به سهمیه‌های کنکور، تصریح کرد: نمایندگان مجلس قبل با پرداختن به موضوع سهمیه‌ها مخالف بودند، زیرا تصور می‌کردند ممکن است از پایگاه آرای آنان بکاهد. اما در این دوره قضیه متفاوت است و ما می‌خواهیم کار درست را انجام دهیم. لذا در پی ساماندهی به سهمیه‌ها هستیم. 

سخنگوی مجمع نمایندگان خراسان رضوی با اشاره به مشکلات شهرستان کلات، بیان کرد: در پاسگاه‌های مرزی کلات با وجود کمبود امکانات، ساختمان‌های کهنه و قدیمی، کمبود آب و عدم دسترسی به راه مناسب، نیروهای مرزبانی در حال حراست هستند. من قول می‌دهم یکی از کارهایی که به زودی شروع می‌کنم، سامان‌دهی مرزبانی کلات است. کلات به کادر آموزش‌دیده قوی‌تری نیاز دارد.

عظیمی‌راد با بیان اینکه برای حل مشکل راه کلات برنامه‌های ویژه داریم، عنوان کرد: جاده مشهد-کلات فرعی است و ما در طی ۲ ماه گذشته به وزیر سابق راه و شهرسازی درخواست دادیم تا در ردیف اعتبارات ملی قرار گیرد و بعد پیگیری مستمر داشتیم تا اکنون که وزیر راه و شهرسازی تایید کرده و طرح به سازمان برنامه و بودجه رفته و اعتبار ۱۴۵۰ میلیارد تومانی از سمت وزارت راه برای آن پیشنهاد شده است. امیدواریم مردم کلات بعد از سال‌ها شاهد باشند که این جاده به‌سازی، آسفالت و عریض و در مراحل بعدی دوبانده شده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با بیان اینکه تا کنون کلات ۵۰۰ تن قیر از سهمیه استان دریافت کرده و ما میزان دریافت آن را دوبرابر کرده‌ایم، گفت: در حوزه بهداشت و درمان کارهای موثری انجام داده‌ایم و ان‌شاءلله به زودی پایگاه‌های اورژانس کلات افزایش می‌یابد. در حوزه گردشگری کلات نیز دفتر ما پیگیر است تا در آرامگاه نادر، تولیدات صنایع‌دستی، میراث فرهنگی و محصولاتی مانند برنج عرضه شود و تا از این طریق، بازار کلات توسعه یابد. 

وی در پاسخ به سوالی در مورد بودجه زیارت اظهار کرد: بودجه زیارت در برنامه پنجم توسعه وجود داشت، اما متاسفانه حذف شد. در قانون برنامه هفتم توسعه در حد تشکیل شورای عالی زیارت این بودجه آمده است. یکی از مطالبات ما از دکتر پزشکیان این است که شورای عالی زیارت تشکیل و بودجه خوبی به زیارت اختصاص داده شود. در استان ما نیز ارکان و عناصر خدمات‌رسان باید متناسب با مصوبات شورای عالی زیارت فعالیت کنند. اگرچه بخش مهمی از نگاه ما به زیارت، از بعد فرهنگی و گفتمان‌سازی است، اما نباید از ظرفیت‌های اقتصادی حضور سالانه ۳۰ میلیون زائر در استان غفلت کنیم. 

استانداری باید برای احقاق حق خراسان رضوی بجنگد 

عظیمی‌راد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه استاندار باید با مجموعه نمایندگان ارتباط و تعامل داشته باشد، افزود: این موضوع سبب ارتقای توان حاکمیتی در خراسان رضوی و رشد استان می‌شود. موضوع بعدی جنگیدن برای احقاق حق استان است.  باید برای خراسان رضوی اعتبار ملی در نظر گرفته شود. در حوزه‌های گوناگون باید استاندار و معاونین او در کنار هم برای دریافت اعتبار ملی بجنگند. گمرکات یکی از این موضوعات است، به‌ویژه خراسان رضوی که چندین گمرک دارد، باید مشکلات اصلاح و برطرف گردد و در صورت نیاز، قانون جدید وضع شود. 

سخنگوی مجمع نمایندگان خراسان رضوی با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های استان که دولت و مجلس باید برای حل آن‌ها اقدامات عاجل انجام دهند، گفت: یکی از مشکلات حمل‌ونقل عمومی است. قطار شهری مشهد در تامین واگن برای خط یک مشکل دارد که در کمیسیون عمران هم مطرح شده است. هپچنین در واردات و ثبت اتوبوس نیز مشکل داریم. بحث مجوز قرار است حل شود که در صورت حل شدن، واردات دستگاه و کابین خط یک قطار شهری انجام خواهد شد. مجمع نمایندگان نامه زده و امیدواریم به زودی این موضوع حل شود. شهرداری مشهد بدهی سنگینی به سازمان دهیاری‌ها دارد و در تلاشیم تا این مشکل را حل کنیم. برای آزادراه مشهد-چناران نیز نامه‌نگاری زیادی شده و امسال ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده‌ایم. 

باید در اطراف مشهد شهرهای اقماری ایجاد شود

وی با اشاره به مشکل حاشیه شهر و اتباع در مشهد، بیان کرد: مشکل اصلی حاشیه شهر مشهد، با ایجاد شهر اقماری حل می‌شود. مثلا شهر توس می‌تواند شهرداری و فرمانداری مستقل داشته باشد یا در مناطق مختلف حاشیه شهر مشهد می‌تواند شهرهای اقماری ایجاد شود. ۱۷ شهر در نظر گرفته شده است و با استقرار استاندار این را دنبال خواهیم کرد تا با ایجاد این شهرهای اقماری، مشهد تنفس کند. 

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با اشاره به کشف‌رود به عنوان دیگر چالش استان، عنوان کرد: در بازدیدهای مختلف که صورت گرفت، متوجه شدیم کم‌توجهی به کشف‌رود آسیب‌های جدی ایجاد کرده است. آبیاری بخشی از اراضی کشاورزی با آب ناسالم و بوی بد در حوزه کشف‌رود از جمله مشکلات ایجاد شده است. پیشنهاداتی شده تا بتوانیم با اعتباراتی که اخذ خواهد شد، کشف‌رود را به فرصتی برای گردشگری تبدیل کنیم. طرح‌هایی وجود دارد و به طور کارشناسی و دقیق این مسئله را بررسی خواهیم کرد تا مشکل در ظرف چند سال حل شود.

سخنگوی مجمع نمایندگان خراسان رضوی با اشاره به وجود معضل کمبود آب در مشهد، اظهار کرد: در مشهد ۸۵ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است و جهادکشاورزی اعلام کرده که اکثر باغ‌ویلاهای اطراف مشهد از چاه استفاده می‌کنند. همچنین ۲۰ درصد آب در لوله‌ها نیز هدر می‌رود.

عظیمی‌راد ضمن انتقاد از طرح انتقال آب از هزارمسجد کلات به مشهد، بیان کرد: اعلام شده بود ۲ درصد آب تامینی مشهد از هزارمسجد می‌آید و بعد اعلام کردند ۹ درصد آب از این طریق است. این ۹ درصد را بگذارید در کنار تحلیل اساتید، آیا ارزش ندارد کار متوقف شود و دوباره ارزیابی کنید؟ ۱۲ همت هزینه انتقال آب است. چطور وقتی مشهد آب ندارد، ممکن است کلات داشته باشد؟ کدام آب را می‌خواهید انتقال داد؟ هزینه سرسام‌آور انجام می‌دهید با چه دلیلی؟ ۱۲ همت پول برای این طرح هدر داده شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha