• یکشنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403072217224
  • خبرنگار : 30147

پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن آلو بخارا از باغات خرو

پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن آلو بخارا از باغات خرو

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی زبرخان گفت: پیش‌بینی می‌شود از سطح باغات شهر خرو که به عنوان پایتخت آلوی ایران شناخته می‌شود ۳۰ هزار تن آلوی خشک بخارا برداشت شود.

محمدرضا صدیقی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه همه ساله همزمان با برداشت آلو تمامی پشت بام‌های شهر خرو طلایی می‌شود، افزود: شهر خرو یکی از قطب‌های تولید آلو در خراسان و حتی کشور است.

وی با بیان اینکه شهرستان زبرخان رتبه اول استان را در تولید آلو دارد، تصریح کرد: برداشت آلو که همه ساله از مردادماه آغاز می‌شود امسال عملکرد بسیار خوبی در شهرستان دارد.

مدیر جهاد کشاورزی زبرخان با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال بالغ‌بر ۳۰ هزار تن انواع آلوی تر از سطح ۳۷۰۰ هکتار باغات شهرستان برداشت شود، اظهار کرد: ۱۰ درصد این محصول به صورت تازه خوری و باقی فراوری می‌شود.

وی با اعلام اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال بالغ‌بر ۸۰۰۰ تن انواع آلوی خشک را در شهرستان داشته باشیم، گفت: اوج برداشت آلوی بخار اول مهر است.

صدیقی از کبرایی، قطره طلا، حاج حسنی، بخارا، شمس، طرقبه و … به عنوان مهم‌ترین ارقام آلو در این شهرستان نام برد و افزود: بیشتر محصول این شهرستان به کشورهایی مانند امارت، دبی، هندوستان، پاکستان و... صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه هر مسافر و گردشگری که در این فصل از سال به شهر خرو بیاید بام‌های طلایی را به زیبایی می‌تواند ملاحظه کند، گفت: تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا محصول کشاورزان با قیمت مناسبی به فروش برسد.

مدیر جهاد کشاورزی زبرخان با اشاره به اینکه روزانه برای ۵ تا ۶ هزار نفر برای برداشت آلو اشتغال ایجاد می‌شود، افزود: این اشتغال برای برداشت، فراوری و یا پوست‌گیری محصول است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شهر خرو قطب تولید آلو در کشور محسوب می‌شود، می‌طلبد در زمینه فرآوری صنعتی و کارخانجات، سرمایه‌گذاری بیشتری در شهرستان شود.

صدیقی گفت: گرچه وجود بیش از ۳۷۰۰ هکتار باغ آلو، این شهر را به یکی از قطب‌ها و بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادر کننده این محصول در کشور تبدیل کرده است اما می‌طلبد برای برندسازی آن تلاش بیشتری شود.

صادرات الو همه ساله بیش از ۲۰ میلیون دلار برای ایران ارزآوری دارد. سالانه بیش از ۴۰ هزار تن آلو در خراسان رضوی تولید می‌شود که بیشترین سطح زیر کشت آلو در استان به ترتیب در شهرستان‌های‌ زبرخان، نیشابور، تربت حیدریه، طرقبه شاندیز، مشهد، کوهسرخ، فیروزه و ششتمد قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha