• یکشنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403072217055
  • خبرنگار : 50081

از مبانی تا توسعه پایدار گردشگری در کتاب «درآمدی بر جغرافیای گردشگری»

از مبانی تا توسعه پایدار گردشگری در کتاب «درآمدی بر جغرافیای گردشگری»

ایسنا/خراسان رضوی مترجم کتاب «درآمدی بر جغرافیای گردشگری» گفت: این کتاب رویکردی قدرتمند برای تحلیل بسیاری از فعالیت‌های صنعت گردشگری در مقصدها است که به توزیع فضایی جاذبه‌ها، الگوهای رفتار فضایی گردشگران، جریان‌های گردشگری، ظرفیت‌های گردشگری و ... می‌پردازد.

حمدالله سجاسی قیداری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص معرفی کتاب «درآمدی بر جغرافیای گردشگری»، اظهار کرد: این کتاب چاپ سومی است که به وسیله ولوت نلسون، استاد دانشگاه ایالتی سام هیوستون در هانتزویل تگزاس در سال ۲۰۲۱ نوشته شده و به بررسی مباحث گردشگری از دیدگاه جغرافیا پرداخته است.

وی افزود: این کتاب رویکردی قدرتمند برای تحلیل بسیاری از فعالیت‌های صنعت گردشگری در مقصدها است که به توزیع فضایی جاذبه‌ها، الگوهای رفتار فضایی گردشگران، جریان‌های گردشگری، ظرفیت‌های گردشگری مکان‌ها، اثرات گردشگری بر روی مکان‌ها و ... پرداخته است.

مترجم کتاب «درآمدی بر جغرافیای گردشگری» بیان کرد: براین ‌اساس، کتاب «درآمدی بر جغرافیای گردشگری» در مجموع دانش وسیعی را در زمینه جغرافیای گردشگری در اختیار خوانندگان و محققان در حوزه گردشگری، جغرافیای گردشگری و اوقات فراغت قرار می‌دهد و پنجره و افق‌های جدیدی را در رابطه ‌با این حوزه برای آن‌ها فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: مجموعه حاضر به ‌دلیل پرداختن جامع به تمامی ابعاد جغرافیای گردشگری به ‌ویژه مباحث جدیدی مانند توسعه پایدار گردشگری، زمینه‌های تحقیقاتی جدیدی را برای محققان فراهم می‌سازد که در کتاب‌های پیشین کمتر به آن پرداخته شده است.

سجاسی قیداری با بیان اینکه محتوای این کتاب از ۴ بخش تشکیل شده که هر کدام از این بخش‌ها به فصل‌هایی دسته‌بندی شده است، عنوان کرد: در بخش اول، با مباحث جغرافیای گرشگری، مفاهیم گردشگری و مروری بر محصولات گردشگری پرداخته شده است. مبحث جغرافیایی گردشگری شامل مفاهیم جغرافیایی، جغرافیای منطقه‌ای، جغرافیای موضوعی و ... است.

وی ادامه داد: در مفاهیم اساسی گردشگری، موضوعاتی مانند بُعد تقاضا و عرضه، گردشگری، گردشگران، انگیزه‌های گردشگری، انواع تقاضا و عرضه، سیستم گردشگری و جاذبه‌های گردشگری وجود دارد. در مبحث محصولات گردشگری؛ گردشگری ساحلی (آفتاب، دریا و شن)، گردشگری عاشقانه، طبیعت‌گردی، گردشگری ورزشی، گردشگری فرهنگی، گردشگری روستایی و شهری، گردشگری غذا، گردشگری تاریک و گردشگری پزشکی و زایمان، گردشگری رویداد و ... پرداخته شده است.

مترجم کتاب «درآمدی بر جغرافیای گردشگری» خاطرنشان کرد: بخش دوم کتاب به مبانی جغرافیایی گردشگری پرداخته است که شامل جغرافیای تاریخی گردشگری، جغرافیای حمل و نقل، جغرافیای طبیعی گردشگری، جغرافیای انسانی گردشگری است.

وی اضافه کرد: در جغرافیای تاریخی به مباحثی مانند سفرهای پیشامدرن، گردشگری رومی، زائران، کاوشگران و مسافران، گردشگری مدرن، تورهای بزرگ، گردشگری قرن بیستم و گردشگری در عصر جیم کرو پرداخته شده است. در جغرافیای حمل و نقل، به بحث حمل و نقل و گردشگری، حمل و نقل سطحی، آبی، هوایی، فضایی نیز اشاره کرده است.

سجاسی قیداری بیان کرد: در مباحث جغرافیای طبیعی گردشگری به منابع، موانع و ارزیابی منابع گردشگری، سیسان طبیعی، جغرافیای طبیعی و گردشگری، اقلیم‌شناسی و گردشگری، تغییرات آب و هوای و گردشگری و هیدرولوژی، اقیانوس‌شناسی و گردشگری، اثرات تغییر اقلیم و گردشگری و تنوع زیستی گردشگری نیز در این کتاب مطرح شده است. همچنین در جغرافیای انسانی گردشگری به مباحثی مانند جغرافیای فرهنگی و گردشگری، جغرافیای شهری و روستایی و گردشگری، جغرافیای سیاسی و گردشگری و مناقشه و تروریسم نیز پرداخته شده است.

وی اظهار کرد: بخش سوم این کتاب شامل اثرات جغرافیای گردشگری است که در آن به بررسی اثرات جغرافیای اقتصادی گردشگری، جغرافیای اجتماعی گردشگری، جغرافیای محیطی گردشگری، توسعه پایدار گردشگری پرداخته شده است. در مبحث اثرات جغرافیای اقتصادی گردشگری، مزایای اقتصادی گردشگری، اشتغال، درآمد و سرمایه‌گذاری در گردشگری، هزینه‌های اقتصادی گردشگری بررسی شده است.

مترجم کتاب «درآمدی بر جغرافیای گردشگری» گفت: در بحث اثرات اجتماعی گردشگری، به مزایای اجتماعی گردشگری، رشد فردی، توسعه اجتماعی، حمایت و هزینه‌های اجتماعی و فرصت‌های از دست رفته گردشگری، فرهنگ و کیفیت زندگی و ... مطرح شده است. همچنین در مبحث جغرافیای محیطی گردشگری، به مزایای زیست محیطی گردشگری، نگهداری، بهبود، حمایت و هزینه‌های زیست‌محیطی گردشگری، مصرف منابع، آلودگی تخریب چشم‌انداز و تغییر اقلیم گردشگری پرداخته شده است.

وی افزود: در مبحث توسعه پایدار گردشگری به توسعه پایدار، توسعه تکامل مقصدها، برنامه‌ریزی، توسعه و مدیریت مقصد، ابتکار گردشگری پایدار نیز بیان شده است. در بخش چهارم، به بازنمایی گردشگری و مکان‌ها پرداخته شده که یکی از مباحث مهم در حوزه گردشگری است. این بخش شامل گردشگری و مکان، گردشگری و بازنمایی مکان و رسانه‌های اجتماعی و تجربیات مکان در گردشگری است.

سجاسی قیداری بیان کرد: در مبحث گردشگری و مکان، بازنمایی مکان‌ها، رسانه‌های عمومی، رسانه‌های مسافرتی، تبلیغات مکان، استراتژی‌های تبلیغاتی، بازاریابی‌زدایی مکان، پیامدهای بازنمایی مکان نیز در این کتاب وجود دارد. در مبحث بازنمایی مکان و رسانه‌های اجتماعی، معمولا بحث محل بازنمایی‌ها، انطباق با رسانه‌های اجتماعی، یادگیری از رسانه‌های اجتماعی، کاربران رسانه‌های اجتماعی و تاثیرگذاران رسانه‌های اجتماعی نیز اشاراتی شده است.

مترجم کتاب «درآمدی بر جغرافیای گردشگری» تصریح کرد: در مبحث تجربیات مکان و گردشگری، شامل حس مکان، تجربیات مکان، گردش‌های هدایت شده، مسافران مستقل، گردشگران زن انفرادی مستقل، گردشگران سیاه پوست و تجربیات مجازی مکان مورد بررسی قرار گرفته است. امید داریم این کتاب به ‌عنوان منبع علمی ارزشمندی برای مطالعه و تحقیقات بیشتر در آینده مورد استفاده قرار گیرد و به تقویت ادبیات علمی در زمینه جغرافیای گردشگری کمک کند.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha