• یکشنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403072217003
  • خبرنگار : 50663

نماینده مردم مشهد:

تعامل دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی با نمایندگان مجلس باعث توسعه استان می‌شود

تعامل دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی با نمایندگان مجلس باعث توسعه استان می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس گفت: اگر دستگاه‌های اجرایی استان با مجمع نمایندگان به هم متصل و نوع تصمیم‌گیری و اولویت‌ها تبدیل به بردارهای هم‌سو شود، طبیعتا سبب جهش و توسعه استان می‌شود.

میثم ظهوریان ابوترابی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های خراسان رضوی که استاندار جدید باید در جهت رفع آن‌ها اقدامات عاجل انجام دهد، اظهار کرد: در خراسان رضوی کلان‌پروژه‌هایی وجود دارد که باید به شکل جدی در اولویت استانداری قرار گیرد. در مشهد پروژه‌های زیادی اعم از قطار سریع‌السیر مشهد تا تهران، آزادراه حرم تا حرم و آزادراه چناران را داریم که همگی نیمه‌تمام اند. 

وی افزود: با توجه به اینکه منابع مالی ما محدود است، باید روی برخی از پروژه‌ها بیشتر متمرکز شویم. شاید یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم و تلاش ما هم این است که کمک کنیم در طی این بازه ۴ ساله مجلس دوازدهم پیشرفت خوبی داشته باشد، راه‌آهن چابهار-زاهدان-مشهد-سرخس است. این پروژه‌ هم ملی است و کمک می‌کند که ایران جایگاه خود را در جهان ارتقاء دهد و هم برای استان و شهر ما آورده اقتصادی بالایی دارد.

نماینده مردم مشهد و کلات اضافه کرد: همچنین از دیگر معضلات خراسان رضوی که پروژه‌هایی برای آن تعریف شده، مسئله آب است. تزریق منابع به این پروژه‌ها و کمک به حل پایدار مسئله آب در استان از ضروری‌ترین اقدامات لازم است. یکی از حلقه‌های مهم مدیریت آب، بهینه‌سازی خطوط حمل‌ونقل آب است. حجم زیادی از آب ما در حلقه‌های انتقال از بین می‌رود که بهینه‌سازی آن‌ها با هزینه‌ای کمتر از دیگر پروژه‌ها قابل انجام است. 

ظهوریان با اشاره به اینکه شرق کشور نسبت به غرب به لحاظ زیرساخت‌های حمل‌ونقل به شدت عقب‌ مانده است، گفت: یکی از حوزه‌هایی که باید در آن سرمایه‌گذاری شود، حوزه‌های زیرساخت حمل‌ونقل است. زیرساخت‌های زیارت نیز جزو مسائل بسیار مهمی است که باید روی آن تمرکز جدی شود.

وی با تاکید بر اینکه هر کدام از بخش‌های حاکمیتی در پیشرفت کشور نقش موثری دارند، عنوان کرد: نمایندگان به واسطه ارتباط با مجلس، دولت و تصمیم‌گیران کلان کشور، می‌توانند در حل مشکلات استان خود بسیار موثر باشند. استانداری و فرمانداری نیز نماینده عالی دولت در استان‌ها و شهرها هستند. اگر این دو حلقه به هم متصل و نوع تصمیم‌گیری و اولویت‌ها تبدیل به بردارهای هم‌سو شود، طبیعتا سبب جهش و توسعه استان می‌شود، در حالیکه اگر نگاه‌ها متفاوت و هر فردی طبق اولویت‌های ذهنی خود جدا کار کند، نیروها هم‌سو نمی‌شوند و بعضاً خلاف هم عمل می‌کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه وزنه‌های سیاسی مطلوبی در مشهد است، اما ضعف در جذب منابع اقتصادی وجود دارد، بیان کرد: علی‌رغم جمعیت و مساحت بالا، خراسان رضوی به لحاظ تخصیص بودجه عقب‌ماندگی دارد. بودجه‌ریزی کشور، قدیمی و درآمدمحور است؛ یعنی هر استانی که درآمد بیشتری داشته باشد، دولت بودجه بیشتری به آن تخصیص می‌دهد.

ظهوریان ادامه داد: عدالت حکم می‌کند که بودجه‌ریزی نیازمحور یا حداقل جمعیت‌محور شود تا به سمت تامین نیازهای مناطق محروم حرکت کنیم، عدالت اجتماعی و توازن منطقه‌ای ایجاد شود و شهرهایی مانند مشهد که علاوه‌بر جمعیت ساکن خود، میزبان حجم بالای زائرین و مسافرین هستند نیز بیشتر مورد توجه قرار گیرند. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: بر این اساس اولین تحولی که باید در سازمان برنامه و بودجه رخ دهد، این است که به معنی واقعی کلمه سازمان برنامه و بودجه شود. اکنون عملا ما تنها سازمان بودجه داریم و در بودجه‌ریزی هم فقط به مصارف توجه می‌شود. باید اول بودجه‌ریزی برنامه‌محور و بعد نیازمحور شود و تمرکز بر روی منابع بودجه قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha