• یکشنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403072216977
  • خبرنگار : 50653

نظارت، حلقه گمشده در وضعیت قرمز ذوب‌آهن

نظارت، حلقه گمشده در وضعیت قرمز ذوب‌آهن

ایسنا/اصفهان مدیرعامل اسبق ذوب‌آهن با انتقاد از شرایط این روزهای سبزپوشان و حرکت به سمت تک تیمی شدن، معتقد است: می‌گویند مدیرعامل کارخانه ذوب آهن این موضوع را مطرح کرده است. در واقع باید گفت مدیرعامل کارخانه چه شناختی در ورزش دارد؟ ورزش همیشه فوتبال نیست. من با فوتبال مشکلی ندارم، چرا که رشته جذابی است و باید به آن رسیدگی شود اما نه اینکه فوتبال تمام تیم‌های زیر سایه خود را نابود کند. چگونه یک نفر می‌تواند بگوید بودجه نداریم و تمام تیم‌های غیرفوتبالی را حذف کند؟

چند روزی است که ذوب‌آهن با تصمیمات مدیریتی‌اش در تیم‌داری یا انحلال تیم‌ها، نام باشگاه ورزشی خود را به خطر انداخته و واکنش‌های زیادی از سوی جامعه ورزشی استان را به دنبال داشته است. یکی از داغ‌ترین این تصمیمات رفت و برگشت‌های چندباره ذوب‌آهن در لیگ بسکتبال بود که حتی انتقاد سازمان لیگ کشور را نیز نسبت به مشخص نبودن وضعیت حضور یا عدم حضور این تیم در لیگ امسال به دنبال داشت. 

پس از حواشی زیادی که انصراف تیم ذوب‌آهن اصفهان از لیگ برتر بسکتبال ایجاد کرد، نیما نکیسا مدیرعامل این باشگاه با ارسال نامه‌ای به سازمان لیگ بسکتبال درخواست بازگشت این تیم پرافتخار به لیگ برتر را اعلام کرد که تایید شد.

مسابقات هفته نخست بدون تیم پرافتخار بسکتبال کشور برگزار شد و تصمیم گرفتند بازی این تیم بعدا برگزار شود.این در حالی است که هنوز ترکیب نهایی سبزپوشان بلندقامت ذوب‌آهن برای این فصل اعلام نشده است!

از سوی دیگر خبر انحلال سایر رشته‌های مدال‌آور ذوب‌آهن همچون والیبال نشسته و وزنه‌برداری نیز منتشر شد که هادی رضایی، سرمربی تیم ملی والیبال نشسته و فصل قبل ذوب‌آهن در گفت‌وگویی انتقادی به ایسنا، گفت: ذوب آهن اصفهان هنوز پول بازیکنان والیبال نشسته مردان را که ۳ مرتبه قهرمان جام باشگاه‌های آسیا شدند را پرداخت نکرده و با حذف تمام رشته‌ها، اعتبارات خود را صرف فوتبال کرده است. 

او ادامه داد: به اعتقاد من باید ذوب‌آهن نام باشگاه فرهنگی ورزشی را حذف کند و اسمش را باشگاه فرهنگی فوتبالی بگذارد. باشگاه فرهنگی ورزشی ابتدا باید به قول‌های خود عمل کند و پول ۲۰ بازیکن والیبال نشسته را که سال قبل با این تیم نایب قهرمان شدیم را پرداخت کند. نه تنها پول بازیکنان را پرداخت نکرده بلکه سهمیه آسیا را نیز سوزانده است. جام باشگاه‌های آسیا دوم آبان در چین برگزار می‌شود و اکثر کشورها با ۲ تا ۳ باشگاه در این جام شرکت می‌کنند در حالی که از کشور ما که قهرمان جهان است هیچ باشگاهی در جام باشگاه‌های آسیا حضور ندارد.

رضایی اضافه کرد: حرف من با باشگاه ذوب آهن اصفهان است که اسم باشگاه خود را فرهنگی ورزشی گذاشته اما تمام سرمایه‌گذاری آن برای فوتبال است.

 او گفت: هنوز ۵۰ درصد پول بازیکنان والیبال نشسته را پرداخت نکرده و ۶ ماه است از این قضیه سپری می‌شود، پول آن‌ها به اندازه یک پنجم قرارداد یک بازیکن فوتبال نیست. اگر دوست ندارند در والیبال نشسته سرمایه گذاری کنند مشکلی نیست پول سال گذشته آن‌ها را پرداخت کنند و دیگر در این رشته تیم داری نکنند.

علی جباری، سرمربی پیشین تیم وزنه‌برداری ذوب‌آهن نیز این خصوص به ایسنا گفت: ذوب‌آهن تیم‌های خود را در رشته‌های غیرفوتبالی مانند وزنه‌برداری، بسکتبال، والیبال زنان، والیبال نشسته و دوومیدانی منحل کرده است و علت آن را نداشتن بودجه و مشکلات مالی عنوان کردند. حتی هنوز قرارداد سال گذشته هم به طور کامل تسویه نشده است و زیر یک میلیارد تومان نیاز است تا قرارداد کل تیم وزنه‌برداری تسویه شود.

او ادامه داد: ذوب آهن در سال های ۹۳ تا ۹۵ قهرمان لیگ ایران شد. همچنین در سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۲ نیز مجددا قهرمان لیگ ایران شد. ما حتی سهمیه جام باشگاه‌های آسیا را هم داریم، اما تیم منحل شده است.

همچنین لیلا بریانیان، سرمربی تیم ملی والیبال نشسته بانوان و ذوب‌آهن نوشت: پرداخت حق الناس از هر واجب شرعی واجب‌تر است. پرداخت حق الزحمه ورزشکار معلولی که ٨ماه از پایان لیگش گذشته واجب است. شاید به ریال ریال اون پول نیاز داشته باشد آقایان مدیر. شاید نفرین آن‌ها است که گریبان‌گیر فوتبالتان شده است. هزاران بار زنگ زدم، صدها بار حضوری آمدم، اما دریغ از یک جلسه که جز کوچکترین وظایفتان هست. پاسخ دهید!

امکان ندارد یک نفر برای باشگاه ذوب آهن تصمیم بگیرد

خسرو ابراهیمی، مدیرعامل اسبق باشگاه ذوب آهن در واکنش به این شرایط گاندوها در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شرایط باشگاه ذوب‌آهن و باشگاه‌های دیگر ناشی از ناکارآمدی سیاست‌های کلی دولت در خصوص آنچه که از جیب مردم برای باشگاه هزینه می‌کند به دنبال یک برداشت و هدف نیستند و فقط هزینه مدنظر آن‌ها است. همچنین نظارتی هم ندارند. ما باشگاه خصوصی نداریم و تمام باشگاه‌ها برای دولت است. دولتی که هزینه می‌دهد، اما نظارتی نمی‌کند. همه ما پیگیر توسعه ورزش در مملکت خود هستیم. با هزینه‌های بالا و به عده‌ای خاص مسئولیت دادند هیچ نتیجه بیرون از مرزها را نخواهیم داشت.

باشگاه اجازه ندارد با وجود مقام‌های جهانی و آسیایی تیم‌های دیگر را کنسل کند

وی با بیان اینکه تا به امروز فوتبال ما یک مقام در جهان کسب نکرده است، اما در المپیک پاریس مدال‌ها در رشته‌های مختلف ورزشی مشاهده کردیم، افزود: والیبال نشسته بوسنی دو مقام قهرمانی کسب کرده است و این رشته، ورزش ملی بوسنی به شمار می‌رود؛ یعنی دیگر رشته‌ها ذیل این رشته هستند. تصور کنید تنها گروه ورزشی ما هفت مدال طلای المپیک و بی نهایت طلای جهانی دارد که افتخارات آن‌ را نمی‌توان حساب کرد. پس چگونه باشگاه به خود اجازه می‌دهد با وجود مقام جهانی و آسیایی خود تیم‌های دیگر خود را کنسل کند.

مدیرعامل اسبق باشگاه ذوب آهن ادامه داد: می‌گویند مدیرعامل کارخانه ذوب آهن این موضوع را مطرح کرده است. در واقع باید گفت مدیرعامل کارخانه چه شناختی در ورزش دارد و برچه اساسی بسکتبال خود را نیز کنسل کرده بود. ورزش همیشه فوتبال نیست. من با فوتبال مشکلی ندارم چرا که رشته جذابی است و باید به آن رسیدگی شود نه اینکه فوتبال تمام تیم‌های زیر سایه خود را نابود کند. 

ابراهیمی تصریح کرد: ما دو باشگاه به معنای واقعی با نام سپاهان و ذوب آهن داریم که اگر بخواهیم تعریفی از باشگاه کنیم می‌توانیم این دو باشگاه نام ببریم چرا که از ورزش فوتبال و دیگر رشته‌های ورزشی آکادمی دارند تا تیم‌های بزرگسال. همچنین در ورزش همگانی نیز فعالیت گسترده‌ای دارند. پس چگونه یک نفر به عنوان مدیرعامل کارخانه می‌تواند بگوید بودجه نداریم و تمام تیم‌های غیرفوتبالی را حذف کنید. امکان ندارد یک نفر برای باشگاه تصمیم بگیرد. در دوره مسئولیت من باشگاه بودجه‌ای نداشت و مجلس مصوب کرده بود که شرکت‌های دولتی حق هزینه کردن در ورزش قهرمانی را ندارند و آن هم ناآگاهانه و غیرکارشناسی قانون تصویب کرده بود. با چند نماینده صحبت کردم و با تلاش‌های خود به جلو حرکت کردم که این اتفاق رخ ندهد.

با رفتن ذوب آهن آسیب‌های بسیاری به وجود خواهد آمد

مدیرعامل اسبق باشگاه ذوب آهن اظهار کرد: ما در آن زمان، بسکتبال را به واسطه اینکه قراردادها سنگین بود نتوانستیم هزینه‌ها را پرداخت کنیم و بازیکنان ملی پوشی که تیم‌های دیگر آن‌ها را دعوت کرده بودند از ما جدا شدند. در واقع همیشه سعی و تلاش بر این روند بود که باشگاه را به صورت مجموعه نگه داریم، نه تیم‌داری کنیم. به هرحال مسائل اتفاق افتاده است، اما نباید باعث شود فردی برای باشگاه ریشه دار ذوب آهن تصمیم بگیرد و باید بگویم نمی‌دانم بر چه اساسی این مسئله صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه بودجه والیبال نشسته تیم جهانی فقط پنج میلیارد بوده است، گفت: اگر باشگاه‌های ذوب آهن و سپاهان و... نباشند ورزش ملی ما خدشه‌دار می‌شود. در دوره‌ای که من مسئولیت باشگاه را عهده‌دار بودم، سرپرست تیم‌های بانوان را فراخواندم و به آن‌ها از شرایط سخت صحبت کردم که باید همکاری کنند و با تمام شرایط سخت حذفی انجام نشد. بنابراین اگر ذوب آهن را نداشته باشیم علاوه‌بر آسیب‌های بسیاری در لیگ وزن تمام لیگ‌ها نزولی خواهد شد.

مدیرعامل اسبق باشگاه ذوب آهن در پایان با اشاره به اینکه کارخانه ذوب آهن خصوصی نیست و دولتی است، خاطرنشان کرد: چرا هر موضوعی در خصوص باشگاه بررسی و نظارت نمی‌شود. ما امیدواریم دولت در این موضوع دخالت کند چرا که این روند مناسب ورزش ملی نیست. ما باید این وضعیت را به دوره المپیک پاریس برگردانیم که هیجان و شادی را در مردم می‌توانستیم مشاهده کنیم از اینکه ورزش‌های مختلفی در المپیک حضور داشتند. پس باید به هر رشته ورزشی که باعث می‌شود پرچم ما بالا بماند رسیدگی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha