• یکشنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403072216964
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

معاون استانداری خراسان جنوبی:

توجه به اصل فرهنگ ایرانی اسلامی در معماری ضرورت دارد

توجه به اصل فرهنگ ایرانی اسلامی در معماری ضرورت دارد

ایسنا/خراسان جنوبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی گفت: به اصل مهم تقویت فرهنگ ایرانی اسلامی برای اصلاح معماری باید توجه کنیم.

سید محمد رضا طالبی، امروز یکشنبه ۲۲ مهر در سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان گفت: با فراموشی اصل فرهنگ ایرانی اسلامی، به فرعیات توجه کرده‌ایم در حالی که باید فرهنگ ایرانی اسلامی را در جامعه تقویت کرده و ترویج کنیم.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ و تأثیر آن بر ابعاد مختلف زندگی انسان، افزود  تا فرهنگ فعلی حاکم بر جامعه اصلاح نشود، به صورت قطعی و کامل نخواهیم توانست معماری ایرانی اسلامی را اجرایی کنیم.

به گفته وی؛ از آن جایی که ساخت و سازهای ادارات براساس نقشه‌های تیپ انجام می‌شود، ما در استان نمی توانیم تصمیمی در این زمینه بگیریم.

حجت الاسلام والمسلمین، سید علیرضا  عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی نیز اظهارکرد: امور دارای ظاهر و باطنی است و انسان هم این گونه است و در دراز مدت هر یک از آنها بر دیگری تأثیر می گذارند که خود این، کار فرهنگی است.

وی با بیان این که فرهنگ هر جامعه از بزرگترین سرمایه‌های آن است، افزود: مسائل ظاهری مسکن اعم از نوع، شیوه کار، فضای داخلی یا نمای بیرونی آن بر جامعه تأثیر میگذارد پس باید مسکن را با فرهنگ خودمان انطباق دهیم  و در این خصوص نیاز به پژوهش و ابتکار داریم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان تصریح کرد: افرادی که اشکال ظاهری مسکن را خواسته یا ناخواسته بر ما تحمیل کردهاند از جهت نفوذ فرهنگ استاد کار بوده‌اند.

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه ایران از لحاظ قدمت تمدن نسبت به بسیاری از کشورها پیشی دارد تصریح کرد: اسلام نیز وحی الهی است پس در مقابل فرهنگ دیگر کشورها در زمینه احداث مسکن در داخل نباید تسلیم شویم، انطباق معماری ۲۰۰ سال قبل را باید در پژوهش‌ها و ابتکارها تطبیق دهیم.

وی با تأکید بر اینکه ترویج معماری ایرانی اسلامی امری شدنی است، عنوان کرد: دیگران با انواع و اقسام نفوذ حتی با کمک برخی از مسئولان از شیوههایی پشتیبانی میکنند که در درازمدت در اندیشه و نسل آینده تأثیرگذار است، لذا نباید این مهم را رها کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی یادآور شد: باید دستورالعملهای طرح مهندسی معماری ایرانی اسلامی را دید و هر بخش را به مسئولان مربوطه سپرد تا در دستور کار قرار بگیرد یعنی هم با صرفه و صلاح بوده و هم نمای ایرانی اسلامی در ساختمان‌های کوچک قابل اجرا باشد.

نماینده ولی فقیه در استان خاطرنشان کرد: معماری ایرانی اسلامی باید در بخش‌های خصوصی و عمومی، معابر، بوستان‌ها، مساجد و اماکن عمومی در اولویت قرار بگیرد، این کار شدنی اما سخت است چون از گذشته طرحی ارائه نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha