• یکشنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403072216839
  • منبع : نمایندگی فارس

وزیر کشور: بودجه را به پروژه‌های اولویت‌دار تخصیص دهیم

وزیر کشور: بودجه را به پروژه‌های اولویت‌دار تخصیص دهیم

ایسنا/فارس وزیر کشور با بیان اینکه بودجه و درآمد در کشور به سختی به دست می‌آیند، بر ضرورت تخصیص بودجه به پروژه‌های اولویت‌دار که مورد نیاز مردم است، تأکید کرد.

اسکندر مؤمنی امروز، ۲۲ مهرماه در مراسم تکریم و معارفه استاندار فارس که هم اکنون در سالن شهید امامی استانداری فارس درحال برگزاری است، ضمن تکریم یاد ۱۵ هزار شهید استان فارس و شهدای جبهه مقاومت گفت: فارس با وجود بارگاه ملکوتی حضرت شاهچراغ(ع) و منابع عظیم انسانی و وجود مفاخر و بزرگان علم و ادب و سخن، جایگاه ویژه‌ای در ایران دارد.

وی فارس را استانی پهناور با فرصت‌ها و ظرفیت‌های بسیار فراوان توصیف و از زحمات مسئولان گذشته این استان که برای پیشرفت و توسعه استان شبانه‌روز تلاش کرده‌اند، قدردانی کرد و افزود: مردم فارس لایق بهترین‌ها هستند، اما هنوز با آن جایگاهی که در شأن آن‌هاست فاصله داریم.

مؤمنی با بیان اینکه در سطح ملی وفاق خوبی وجود دارد، افزود: رأی اعتماد کامل نمایندگان به کابینه دولت چهاردهم و همچنین برنامه هفتم توسعه ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه وفاق ملی است.

وزیر کشور در ادامه به تبیین انتظارات خود از استاندار جدید فارس پرداخت و افزود: شاخص‌های دهگانه‌ای برای استانداران دولت وفاق ملی ابلاغ کردیم که همه استانداران با این شاخص‌ها ارزیابی خواهند شد.

وی اظهار کرد: در میان همه این شاخص‌ها انتظاری که دولت وفاق ملی دارد و بارها از قول رئیس جمهور تأکید شده است،تلاش برای گسترش همدلی و همبستگی بین همه اقشار جامعه است و این یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی است که باید استانداران بدان توجه کنند.

مؤمنی با یادآوری این نکته که استانداری با دیگر ادارات و وزارتخانه‌ها تفاوت اساسی دارد، افزود: وظیفه اصلی هر استاندار ایجاد هماهنگی، هم‌افزایی و همسویی همه دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و ادارات کل در جهت توسعه و پیشرفت استان است. هر وزارتخانه و سازمان وظیفه خاص خود را دارد. ممکن است هر کسی کاری انجام دهد اما اگر این کارها هماهنگ با هم پیش رود، ایجاد انرژی جدید و هم‌افزایی می‌کند که به صورت تصاعدی مسیر پیشرفت و توسعه را افزایش می‌دهد.

وزیر کشور با بیان اینکه استانداری موفق است که همه دستگاه‌ها در مسیر پیشرفت و توسعه و اهدافی که برایشان مقرر شده است را به صورت هماهنگ و همسو پیش ببرد، بر ضرورت تکریم و احترام تمام مردم حوزه استحفاظی تأکید کرد و گفت: اولین انتظار مردم جدای از کاری که باید برای آنان انجام دهیم و حق آنان است، احترام و ادب است و باید با مردم با احترام سخن بگوییم و تعامل کنیم و با آنان ارتباط مستمر داشته باشیم.

وی ادامه داد: مردم‌محوری یعنی اینکه کارگزاران و مدیران نظام، به صورت مستمر با بخش‌های مختلف مردم تعامل و ارتباط داشته باشند و حرف‌های آنان را بشنوند و به آنان احترام بگذارند و نگذارند در پیچ و خم‌های اداری عمرشان تلف شده و کرامتشان زیرپا گذاشته شود و این مهم‌ترین انتظار از کارگزاران در تمام روایات و آموزه‌های دینی است و یکی از شاخص‌های مهم ما در ارزیابی مدیران و استانداران هم هست.

مؤمنی همچنین گفت: یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم استان فارس با وجود اماکن تاریخی که بخشی از آن‌ها به عنوان میراث مشترک بشریت ثبت شده‌اند و مفاخر بزرگ علمی و دینی مذهبی، گردشگری است. شیراز یکی از قطب‌های گردشگری پزشکی هست و می‌تواند باشد.

وی با بیان اینکه در قانون برنامه هفتم توسعه رونق گردشگری خارجی باید سالانه به ۱۵ میلیون گردشگر در کشور برسد و برای این مسئله باید تلاش شود، گفت: شاید اکنون حدود یک سوم این رقم محقق شده است. این مهم به تنهایی و بدون برنامه‌ریزی مناسب میسر نخواهد شد و حداقل یک چهارم آن  یعنی بیش از سه و نیم میلیون نفر گردشگر خارجی باید در فارس محقق شود که کار بسیار بزرگی است.

برنامه هفتم توسعه باید اجرایی شود

وزیر کشور ادامه داد: اگر این امر محقق شود، در پیشرفت و توسعه زندگی جاری مردم تغییرات اساسی ایجاد می‌کند، لذا همه باید تلاش کنیم قانون برنامه هفتم توسعه صرفا به عنوان یک نوشته نماند و آن را اجرایی کنیم، گرچه در بخشی از زیرساخت‌های گردشگری مانند معابر مشکلاتی داریم اما باید برای استفاده از ظرفیت‌های آن تلاش کنیم.

مؤمنی در ادامه بحث بودجه را یادآور شد و افزود: ما به سختی بودجه و درآمد و منابع تولید می‌کنیم و کشور درگیر شرایط تحریم و موضوعات دیگری است، لذا بودجه و اعتبار به سختی به دست می‌آید. در بحث تقسیم بندی از دو واژه توزیع و تخصیص استفاده می‌کنیم. در جایی که منابع فراوان باشد از واژه توزیع استفاده می‌کنیم مثل توزیع سوخت، توزیع نان و... اما برای بودجه از واژه تخصیص استفاده می‌کنیم، یعنی باید به جایی که اولویت دارد و مورد نیاز است، بودجه اختصاص دهیم.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه روا نیست بودجه‌هایی که به سختی به دست می‌آوریم را به پروژه‌هایی اختصاص دهیم که به پایان نرسند یا در اولویت نباشند، افزود: این اصلا قابل قبول نیست که پروژه نیمه تمام داشته باشیم و در بحث افتتاح پروژه‌ها باید حتما تا انتها منابع آن پیش‌بینی شود یا در اختصاص منابع اگر چند منبع داریم باید حتماً به جایی که بیشترین بهره را به مردم می‌رساند با در نظر گرفتن زمان، توجه کنیم.

وی از تمام کارگزاران و مسئولان درخواست کرد درآمدی که با سختی به دست می‌آید در جای درست و با اولویت مناسب استفاده کنند و سپس افزود: اولویت‌ها مشخص است و باید بدانیم که نمی‌توان همه موضوعات را اولویت‌دار کنیم وگرنه دیگر اولویت مفهومی ندارد.

مؤمنی در ادامه سخنان خود ضمن قدردانی از خدمات شهید رئیسی و دولت سیزدهم، تلاش و اخلاص محمدهادی ایمانیه، استاندار دولت سیزدهم را زبانزد خاص و عام دانست و گفت: قریب دو دهه با ایمانیه آشنایی دارم و شاهد پرکاری و تلاش توأم با اخلاص در عمل ایشان بوده‌ام و در اینجا از زحمات ایشان قدردانی می‌کنم.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه مردم بهترین داور برای خدمتگزاران هستند و هرگز کسانی که خالصانه و صادقانه خدمت کردند را فراموش نخواهند کرد، گفت: برای تعیین استاندار فارس، بیشترین وقت را برای تعیین استاندار فارس تخصیص دادم، چرا که ظرفیت‌های بسیار عظیمی در این استان وجود دارد و باید این ظرفیت‌ها تبدیل به بالفعل شوند.

وی با بیان اینکه در استان فارس با توجه به ظرفیت‌های بی‌بدیل آن، نیاز به استانداری در سطح ملی بود، گفت: در همین راستا فردی آشنا به زیست بوم منطقه و فرصت‌ها و ظرفیت‌های ملی که در سطح ملی هم کار کرده‌اند، انتخاب شد و در کارگروه تعیین شده برای انتخاب استانداران، نام حسینعلی امیری در اولویت اول قرار داشت که اقبال خوبی هم از ایشان در استان فارس شد.

مؤمنی در پایان تأکید کرد: این پایان راه نیست بلکه ابتدای راه است و مقدمه یک کار بزرگ برای پیشرفت و توسعه استان است و این مهم جز با همکاری و همدلی و همراهی همه مردم،  اقشار، گروه‌ها، احزاب، نخبگان و تأثیرگذاران محقق نخواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha